Auteur Topic: Madeira 2006  (gelezen 24526 keer)

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Madeira 2006
« Reactie #30 Gepost op: 4 februari 2013, 21:38:44 »
De Aeonium tabuliforme heb ik volgens mij ook gezien op het Canarische eiland La Palma, in het natuurgebied (ingestorte krater) Caldeira de Taburiente.

 ))4  Humm , normaal zou het niet mogen kunnen Gert ? Is een endeem van Tenerife ....

Je hebt gelijk Kris, even in mijn archief gekeken het isvolgens mij A. virgineum die daar in die krater groeit.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #31 Gepost op: 5 februari 2013, 07:50:08 »
Als je zo rijdt ben je geneigd om bij elke bocht, uitzicht en vooral plant te stoppen, maar je hebt maar een week he. :-[

Wat je veel tegenkomt op de nattere noordkanten van het eiland is Aeonium Tabuliforme, een plant, welke ook bekend is van bijv. de Canarische Eilanden.
Het plantje met de gele bloemen en het plantje van foto 4 heb ik nog niet kunnen thuisbrengen.

Die rotswanden herbergen toch heel wat moois zo te zien, Gerard.
Zeker, Frankie. Eigenlijk wil ik nog wel een keer terug. Met name de twee dagen, dat we een auto gehuurd hadden, was het weer in de hoger gelegen gebieden slecht (regen/mist) waardoor ik denk, dat we ook wel een hoop gemist hebben.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Madeira 2006
« Reactie #32 Gepost op: 11 februari 2013, 11:12:04 »
Toch leuk Gerard, dat er wat impressies van dit eiland waren. Je ziet altijd van die 'gelikte' beelden van de touroperaters, nu ook wat realistischer beelden. Ik wil er mijn hele leven al naar toe, maat nog nooit geweest. Het grillige weer weerhield me altijd. Dan koos ik altijd voor het zonzekere Canaria, wat nog goedkoper was ook.
De plantengroei viel me wat tegen, maar misschien was je in 2006 nog niet zo plantengek als nu. Het eiland heet toch niet voor niets 'bloemeneiland'.

Die Aeoniums die jij postte, dat is echt lastig hoor. La Palma heeft ook heel veel soorten en hou die maar eens uit elkaar als 'niet-succulenten-man. Afijn, je zult wel zien.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #33 Gepost op: 11 februari 2013, 11:15:57 »
Toch leuk Gerard, dat er wat impressies van dit eiland waren. Je ziet altijd van die 'gelikte' beelden van de touroperaters, nu ook wat realistischer beelden. Ik wil er mijn hele leven al naar toe, maat nog nooit geweest. Het grillige weer weerhield me altijd. Dan koos ik altijd voor het zonzekere Canaria, wat nog goedkoper was ook.
De plantengroei viel me wat tegen, maar misschien was je in 2006 nog niet zo plantengek als nu. Het eiland heet toch niet voor niets 'bloemeneiland'.

Die Aeoniums die jij postte, dat is echt lastig hoor. La Palma heeft ook heel veel soorten en hou die maar eens uit elkaar als 'niet-succulenten-man. Afijn, je zult wel zien.
Ik ben er nog niet mee klaar, Gerrit, maar heb ff weinig tijd. De huiskamer staat op z'n kop, schilderen enz.
We zijn ook in de Jardim Monte Palace geweest. Dit is een tropisch ingerichte botanische tuin met veel Japanse accenten (koi vijver, poortjes enz.).
Dus wordt nog vervolgd.

Leuke vakantie gehad?

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #34 Gepost op: 12 februari 2013, 08:28:32 »
Boven de hoofdstad Funchal ligt de tropische tuin Jardim Monte Palace.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #35 Gepost op: 12 februari 2013, 08:37:02 »
In deze tuin, waar je echt de dag wel kunt doorbrengen, zie je veel planten, die algemeen op Madeira voorkomen, maar daarnaast hebben ze ook andere collectie's van (sub) tropische planten.
Eeuwenoude Olijfbomen (Olea) en enorme boomvarens (Dixonia) completeren het geheel.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2013, 08:39:43 »
Rhododenrons en een kas om jaloers op te worden. Overigens zonder glas of polycarbonaat, maar met alleen netten tegen overmatig zonlicht.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 09:16:46 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2013, 08:43:25 »
In de hele tuin zijn allerlei kunstwerken en bouwwerken te vinden, zoals een gedeelte Japanse tuin en verder deze fontein, waar de Venushaar
(Adianthum) welig tiert.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #38 Gepost op: 12 februari 2013, 08:56:15 »
Begonia Fuchsioides en Euphorbia Pulcherima (verwant aan onze kerstster)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #39 Gepost op: 12 februari 2013, 08:59:03 »
Hedichium Densiflorum, welke overigens op het hele eiland vrij algemeen is.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #40 Gepost op: 12 februari 2013, 09:03:42 »
Ik heb ook wel wat planten niet op naam.
Ik was toen nog niet zo bezig met dat soort dingen, dat virus heb ik pas opgelopen nadat ik lid werd van de NRV...... ))2
Nu zou ik me er vooraf eerst in verdiepen en misschien zelfs wel een boek kopen.

Dus, wie het weet mag het zeggen. ((12
Graag zelfs.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #41 Gepost op: 12 februari 2013, 09:06:49 »
 ))8
De bovenste twee foto's, misschien Impatiens?
En dan een lichte vorm van Fuchsia Maghellanica?
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 09:15:35 door Gerard Verweij »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2013, 09:11:54 »
De bovenste zou Persicaria Capitata kunnen zijn.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Madeira 2006
« Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2013, 09:19:32 »
Tibouchina
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 10:53:57 door Gerard Verweij »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Madeira 2006
« Reactie #44 Gepost op: 12 februari 2013, 10:43:34 »
Die boomvarens zijn wel waanzinnig mooi.

De laatste foto, is dat wel een Geranium? Die hebben toch ander blad? Hij heeft wel wat weg van de Tibuchina. Die heeft heel zachte blaadjes. Is een bekende kuipplant bij ons.