Auteur Topic: polygala chamaebuxus ervaringen ? vermeerdering ?  (gelezen 3809 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
polygala chamaebuxus ervaringen ? vermeerdering ?
« Gepost op: 27 december 2010, 10:25:56 »
Ik heb al enkele jaren een Polygala chamaebuxus en die groeit bij mij heel traag en geeft nauwelijks bloemetjes- ik heb hem ook al eens proberen stekken , maar voorlopig zonder succes .Zaden zijn er ook nog niet aangekomen .Mogelijks staat hij niet op de ideale standplaats ( zon met schaduw -redelijk droog ) Ik heb zanderige grond .
Iemand ervaring met het stekken van deze plant ? ( ideale tijdstip?...)
geven jullie extra kalk of humus aan deze plant en op welke standplaats staan ze bij jullie ?
Een foto heb ik er nog niet van
groetjes
Lily-Anne

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:polygala chamaebuxus ervaringen ? vermeerdering ?
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2010, 11:48:01 »
Lily-Anne, bij mij staat hij in vergelijkbare condities maar wel in humusrijke zandgrond. Heeft goed gebloeid en ook goed gegroeid, dat wil zeggen een paar cm. het is een langzame groeier die nooit veel groter zal worden dan 15 cm hoog. Vorig jaar gestekt in mei na de bloei, dit ging eigenlijk probleemloos. Hier ook geen zaden. Ik vermoed dat hier kruisbestuiving nodig is. Bij mij gaat het om de var. grandiflorum.
Misschien toch meer bemesten.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
polygala chamaebuxus ervaringen ? vermeerdering ?
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2010, 19:18:25 »
@ Gerrit,
Ik heb eens naar de foto's van de polygala chamaebuxus grandiflorum gekeken en ik denk dat ik dezelfde soort heb - ik zal dan al eens beginnen met er binnenkort eens een laagje potgrond rond te strooien en eventueel wat koemestkorrels of is het beter om wat beendermeel toe te voegen ?
Speciale voorzorgen nemen om het stekken te bevorderen ? wortelhormoon ...?
groetjes
Lily-Anne

Michael Krug

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
Re:polygala chamaebuxus ervaringen ? vermeerdering ?
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2011, 19:50:42 »
Polygala ch. "Grandiflorum" vermehrt sich bei zusagendem Standort (bei mir sandiger Humusboden) stark von alleine durch Ausläufer. Die bilden Wurzeln, so dass man Teile abtrennen kann. Eingetopft wachsen sie zügig weiter.

Polygala ch. "Grandiflorum" vermeerdert zich in goede omstandigheden (bij mij zandige humusbodem) sterk door uitlopers.  Die maken wortels aan zodat men gemakkelijk stukken kan afstekken/snijden.  Opgepot groeien ze snel door 
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2011, 21:04:34 door Luc Gilgemyn »

Michael Krug

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 4
Re:polygala chamaebuxus ervaringen ? vermeerdering ?
« Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2011, 15:08:49 »
Eine andere Polygala-Art, leider nicht sehr langlebig, ist Polygala calcarea mit leuchtend blauen Blüten.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:polygala chamaebuxus ervaringen ? vermeerdering ?
« Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2011, 15:57:47 »
Danke Michael !
groetjes
Lily-Anne