Auteur Topic: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit  (gelezen 54692 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #90 Gepost op: 8 juni 2016, 23:24:33 »
Luc, prachtige foto's en ontdekking   ((3 ((3 ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #91 Gepost op: 9 juni 2016, 07:50:32 »

Dank je, Gerrit ! Geloof het of niet, maar de Orchis apifera zoals ik 'm noemde was een jammerlijke verschrijving  ))2, heb dit inmiddels verbeterd in de tekst.  Het IS uiteraard de Ophrys apifera.


Ik geloof je onmiddellijk, heb het zelf een keer gehad me mijn artikels voor het Tijdschrift. De twee woorden zitten dicht tegen elkaar aan.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #92 Gepost op: 9 juni 2016, 21:44:04 »
Op een laatste locatie vonden we nog een 15 tal exemplaren, verspreid over een 20 tal meter.

Eerst eentje met de groei omstandigheden, die dingen zijn echt niet makkelijk te vinden.

Dan nog enkele detailfoto's.

Heb deze vorig jaar ook mogen bewonderen , Luc , toch wel knappe planten . Ik kan me wel voorstellen dat deze planten die in het gras voorkomen moeilijk te vinden zijn . Knappe beelden , blij om deze terug te zien !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #93 Gepost op: 4 juni 2017, 18:46:04 »
Ik kon gisteren niet mee met de VRV uitstap naar de kalkgraslanden, dan maar vandaag geprobeerd de schade in te halen met een uitstap naar het Orveytbos en de vaarttaluds van het kanaal Kortrijk - Bossuit.

Eerst trok ik het bos in, om na te gaan hoe het met de Ophrysjes stond, de hoop was echter niet groot na de hitte en de droogte van de afgelopen dagen en weken.

 :o :o grote verbazing toen deze mooie jongen al vlak bij de ingang van het bosdomein zijn opwachting maakte.

Ophrys apifera is bij mijn weten de enige Ophrys die er voor komt, maar de aantallen waren verrassend groot dit seizoen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #94 Gepost op: 4 juni 2017, 18:49:17 »
Iets verderop een verontrustende ontdekking... ik ben ongeveer zeker dat er, waar nu dit putje is, vorig jaar wél een Ophrys stond.

Niet getreurd, wat verder langs het pad stonden er al vervangers klaar.

« Laatst bewerkt op: 4 juni 2017, 18:53:33 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #95 Gepost op: 4 juni 2017, 18:55:49 »
Allemaal deden ze hun best om er zo fotogeniek mogelijk bij te staan.

« Laatst bewerkt op: 4 juni 2017, 18:57:37 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #96 Gepost op: 4 juni 2017, 18:59:03 »
Er stond er ons zelfs eentje met drie verdiepingen op te wachten !  -2(

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #97 Gepost op: 4 juni 2017, 19:01:52 »
Sorry voor het gebrek aan variatie  ((--11  maar ze waren (bijna) allemaal even mooi.


Toch tijd om straks een kijkje te gaan nemen aan de overkant van het kanaal, naar de vaarttaluds met de orchissen.

« Laatst bewerkt op: 4 juni 2017, 19:03:57 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #98 Gepost op: 5 juni 2017, 00:42:22 »
Ik kon gisteren niet mee met de VRV uitstap naar de kalkgraslanden, dan maar vandaag geprobeerd de schade in te halen met een uitstap naar het Orveytbos en de vaarttaluds van het kanaal Kortrijk - Bossuit.

Eerst trok ik het bos in, om na te gaan hoe het met de Ophrysjes stond, de hoop was echter niet groot na de hitte en de droogte van de afgelopen dagen en weken.

 :o :o grote verbazing toen deze mooie jongen al vlak bij de ingang van het bosdomein zijn opwachting maakte.

Ophrys apifera is bij mijn weten de enige Ophrys die er voor komt, maar de aantallen waren verrassend groot dit seizoen.

Jawadde,wat een weelde daar aan de vaarttaluds. Vorig jaar was daar zo goed als niets te zien, wat betreft Ophrys. Het blijven vreemde planten, maar wat zijn ze mooi! Knappe foto's, Luc!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #99 Gepost op: 5 juni 2017, 09:45:43 »
helemaal mee eens frankie prachtige foto's.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #100 Gepost op: 5 juni 2017, 13:20:40 »
Het toeval wil, dat wij gisteren ook ons bevonden in het Orveytbos en langs de oevers van het kanaal Bossuit.
Ik wilde met eigen ogen zien met welke soort we van doen hebben. Eerst het bos. Geen O. ficiflora gezien Frankie, wel de door Luc gespotte en gefotografeerde Ophrys Ophrys apifera. En nog een enkele Ophrys fuchsii.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #101 Gepost op: 5 juni 2017, 13:23:52 »


Het St. Pieters brugje mag hier toch niet onvermeld blijven. Gebouwd rond 1860, toen het kanaal werd gegraven. Nu een vergeten verbinding, maar geëvolueerd tot natuur-en recreatiegebied. Schitterend. En de brug mag blijven staan, gelukkig, want verheven tot monument.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #102 Gepost op: 5 juni 2017, 13:35:44 »
En dan nu de orchideeën in kwestie.

Ze verkeerden in bedroevende toestand. Hitte en droogte hebben hun sporen nagelaten. Geen nood: in een volgend jaar zullen ze in volle glorie herrijzen.

In het verleden en eerder in dit topic is er veel gespeculeerd over de naam van de soorten die er groeien. Ik kwam zelf tot de conclusie dat het om reusachtige vormen van Dactylorhiza incarnata zou gaan, de vleeskleurige orchis. Maar bij het in levende lijve zien van de planten, was die vorige determinatie snel verworpen. Het gaat hier om Dactylorhiza praetermissa subsp. majalis. In gewone taal: de ongevlekte rietorchis. Een enigszins ontnuchterende conclusie, want deze soort is nu zo'n beetje de meest voorkomende in de lage landen. Het verklaart ook de enorme grote van de reuzen. Wel heb ik veel licht gekleurde individuen gezien. Zie foto. Ik ben er zo zeker van, omdat deze soort bij mij in de tuin groeit en in Flevoland massaal. Het predikaat "majalis"betekent: bloeiend in mei. De gevlekte rietorchis heeft als subspecies naam "junialis" bloeiend in juni. De orchideeën van het talud bloeien dus tamelijk vroeg, meestal in mei, hoewel sommige zich niet aan de kalender houden, zoals die op de foto.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #103 Gepost op: 5 juni 2017, 21:04:47 »
Ik was er zaterdag Gerrit en toen zagen ze er nog goed uit. Op de zuidhelling iets verder door in het bos stonden een aantal mooie groepjes met Ophrys apifera. Op de taluds viel mij op dat er een gedeelte van de Dactylorhiza praetermissa al uitgebloeid waren, zou dit ssp majalis zijn en de planten die nu nog bloeien junialis? Het is ten slotte juni ;)

Op de taluds vonden we ook nog een groot exemplaar van Orchis militaris, helaas bijna uitgebloeid. Ik heb wat foto's op Flickr staan:
https://www.flickr.com/photos/bulbo1/albums/72157681606565794

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Orchideeën langs het kanaal Kortrijk - Bossuit
« Reactie #104 Gepost op: 5 juni 2017, 21:52:15 »
Ik kon gisteren niet mee met de VRV uitstap naar de kalkgraslanden, dan maar vandaag geprobeerd de schade in te halen met een uitstap naar het Orveytbos en de vaarttaluds van het kanaal Kortrijk - Bossuit.

Eerst trok ik het bos in, om na te gaan hoe het met de Ophrysjes stond, de hoop was echter niet groot na de hitte en de droogte van de afgelopen dagen en weken.

 :o :o grote verbazing toen deze mooie jongen al vlak bij de ingang van het bosdomein zijn opwachting maakte.

Ophrys apifera is bij mijn weten de enige Ophrys die er voor komt, maar de aantallen waren verrassend groot dit seizoen.

Een heel goed idee Luc , vandaag ging ik er ook nog eens op bezoek .....
Ieper , West-Vlaanderen