Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 507105 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #210 Gepost op: 7 december 2011, 12:00:01 »
Mooie foto's, Luc. En tevens wat aardrijkskunde en geschiedenis in het verhaaltje verweven. Wat moet eens mens nog meer?

Ideaal toch om de lange winteravonden te verkorten Frankie !

Dit is voor mij de mooiste Meconopsis, nl. M.'Slieve Donard". Veel gezien en aangeboden in Schotland en hier een heel grote groep in de Botanische tuin van Edinburgh. Deze species is steriel en het vermeerderen kan slechts vegetatief. In NL zie je hem dus niet aangeboden. De cultuur is al zo moeilijk, laat staan de vermeerdering.


Ik kan je zeker bijtreden dat het één van de mooiste kleuren is Gerrit en het blijft zeker ook één van de allermooiste planten !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #211 Gepost op: 7 december 2011, 14:35:10 »
Blauw is mijn favoriete kleur, dus is dit een prachtig plaatje voor mij! Ik heb wel eens Meconopsis in de tuin gehad maar er was hun nooit een lang leven beschoren.
Bedankt Gerrit! ((12
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #212 Gepost op: 7 december 2011, 17:57:28 »
Toch zou je het nu nog eens moeten proberen Lina. Er is nu een kruising beschikbaar, M. x 'Lingholm'. Een kruising tussen de bekende M. betonicifolia (die nu bailey heet) en de M. grandis. Dit is de gemakkelijkste in cultuur. Je moet een beetje geluk hebben maar je kunt hem vanuit zaad goed opkweken. Wat is het geluk: Je moet de koudste plek ik je tuin opzoeken. Nauwelijks zon. Dan maar hopen op koel weer. Vooral in het voorjaar. Waar je plantjes meteen dood aan gaan, is een periode met slagregens. Wij hadden dat in augustus. Bij mij staan er dan campingtafeltjes boven de bedden. Verder gewoon mooie diepe bosgrond. Volgens mij kun jij in het hoge noorden met succes Mec's kweken.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #213 Gepost op: 7 december 2011, 18:53:05 »
Bedankt voor de tip, Gerrit. Als ik in de gelegenheid ben zal ik M. x 'Lingholm' zeker eens proberen. Ik zag dat hij ook te koop is bij Hans Kramer. En misschien ook wel bij Fleur van Zonneveld van De Kleine Plantage. Ben je daar trouwens al eens geweest toen je in het noorden was? Echt de moeite waard. Een mooie kwekerij met prachtige moerbedden. Verder zit vlak bij mij nog een mooie kwekerij van Dori en Henk Jacobs. Zij zijn tevens houder van de Nationale collectie Heleniums. Mooie plekken om eens te bezoeken. --15
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #214 Gepost op: 7 december 2011, 19:16:01 »
Jaa, de Kleine Plantage. Heel mooi. Enthousiaste mensen. Ze hebben nog een mooie verzameling Epimediums ook. (voor NL begrippen dan).Die kwekeriij, die jij noemt bij Bellingwolde, die ken ik niet. En dan hebben we in de provicie nog de grassenkwekerij van Lian Pot in de Wilp, en de grote kwekerij Foltz. Genoeg te beleven op tuingebied in Groningen.
O ja, nog vergeten: Als je een bloem krijgt in de Mec het eerste jaar, dapper zijn en hem eruit knippen. Hij doodt de plant. Pas als er een flinke pol is gevormd, laten bloeien.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #215 Gepost op: 7 december 2011, 19:30:36 »
Meen je dat nou? De eerste bloem opofferen? Oei, dat zal me moeite kosten. Maar het doel heiligt de middelen, is het niet? --13
Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #216 Gepost op: 7 december 2011, 21:58:03 »
Dit is voor mij de mooiste Meconopsis, nl. M.'Slieve Donard". Veel gezien en aangeboden in Schotland en hier een heel grote groep in de Botanische tuin van Edinburgh. Deze species is steriel en het vermeerderen kan slechts vegetatief. In NL zie je hem dus niet aangeboden. De cultuur is al zo moeilijk, laat staan de vermeerdering.


Onze Will maakte zelfs een liedje over dat mooie blauw, of ging dat niet over meconopsis? :D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #217 Gepost op: 7 december 2011, 22:52:49 »
Nu moet je me even bijpraten Frankie. Wie is onze Will?  En waar zong hij over?

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #218 Gepost op: 7 december 2011, 23:01:04 »
Mij maak je nu ook nieuwschierig, Frankie. )))6
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #219 Gepost op: 7 december 2011, 23:52:48 »
Ik wil niet in Frankie's plaats antwoorden, maar in zijn afwezigheid zal ik jullie maar uit jullie lijden verlossen Lina en Gerrit ?  ((1 --11 --5

"Onze Will" is inmiddels meer dan 70 en maakt inmiddels deel uit van het Vlaams Cultureel Erfgoed...  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Hf2tZ66tMX4

« Laatst bewerkt op: 8 december 2011, 09:11:14 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #220 Gepost op: 8 december 2011, 09:44:46 »
Dank je voor het opfrissen van mijn geheugen. Ik kende Will Tura, de keizer van het Vlaamse lied en volkszanger nummer 1 (of is dit Jaques Brel), maar het was gisteravond even weggezakt. 'Hemels Blauw' gaat inderdaad niet over Meconopsis.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Foto van de dag
« Reactie #221 Gepost op: 8 december 2011, 10:18:20 »
Dat is inderdaad lang geleden, maar ik ken het ook wel.  ))4
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Foto van de dag
« Reactie #222 Gepost op: 8 december 2011, 13:54:13 »
Misschien niet al te spectaculair ???......voor ons wel trouwens 8)......in de verkoophoek stond tot onze verbazing een Botanische Saxifraga in bloei :D

En wel de zeldzame in het wild gevonden Saxifraga wendelboi van de locatie Tedzan River Valley!....compacter en langzamer groeiend als andere wendelboi's en met kleinere bloemen.

We hebben op het Saxifraga Forum overigens een topic over de Vroege bloei....die ons 'Warm houdt' terwijl het bloei seizoen nog moet komen ::)

               Bart

« Laatst bewerkt op: 8 december 2011, 13:56:16 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #223 Gepost op: 9 december 2011, 17:32:10 »
Een heel mooi ding Bart !!  ((11

Vandaag werd mijn aandacht getrokken door het mooie zilverkleurige blad van Lupinus lepidus - Dit amerikaantje lijkt niet zo gemakkelijk... kijken of ik hem de winter door krijg ?  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Foto van de dag
« Reactie #224 Gepost op: 9 december 2011, 21:44:25 »
Een heel mooi ding Bart !!  ((11

Vandaag werd mijn aandacht getrokken door het mooie zilverkleurige blad van Lupinus lepidus - Dit amerikaantje lijkt niet zo gemakkelijk... kijken of ik hem de winter door krijg ?  ;)

Dat geldt evenzeer voor je Lupinus lepidus, Luc.  ((14
Ik heb er alle vertrouwen in dat je slaagt.
Hou ons alsjeblieft op de hoogte zou ik zeggen.
Heemskerk, Noord-Holland