Auteur Topic: Zo maak ik een voedings bodem.  (gelezen 1515 keer)

Jan van Triest

  • Junior
  • **
  • Berichten: 104
Zo maak ik een voedings bodem.
« Gepost op: 16 maart 2014, 16:40:55 »
Hierbij een kort maak uitleg hoe ik een voedingsbodem maak voor het zaaien cq replaten van Europese orchideeën. Het aller eerst bepaal ik welke voedings bodem ik nodig heb. BM1 voor het zaaien van Dactyloriza, orchis, pleione enz. BM2 voor het zaaien van Cypripedium. Of een bodem om te replaten.

Ik ga er vanuit dat ik een liter medium maak. Een paar uur voor dat ik een bodem ga maken zet ik de flowkast aan. Dit is een steriele werkruimte. Deze reinig ik daarna goed met 95% alcohol of met waterstofperoxide.

Ik neem de voedingsbodem (meestal in poedervorm) en meng deze met een liter water. Dit gaat in een oude pan. Ik breng het mengsel al roerend aan de kook. Als het aan de kook is laat ik het door koken tot dat het schuimen van het mengsel voor bij is. Nu gaat het mengsel in hakpotten. Dit zijn grote potten waar groente ed in heeft gezeten. Deze potten zet ik dan in een hoge drukpan(snelkookpan).
Vanaf het moment dat de pan op druk is laat ik hem 45 minuten koken. Ik steriliseer de bodem nu.
In tussen heb ik een streng met steriele plastic kuipjes in de flowkast los gemaakt. Men moet uitkijken dat men niet de binnen kant met de vingers aan raakt. Of boven de kuipjes komen.
Na de 45 minuten zet ik de hogedrukpan in de flowkast en laat voorzichtig de druk er af. Haal de deksel van de pan en zet de potten met voedingsbodem in de flowkast weg.
Is de bodem iets wat afgekoeld giet ik deze een halve centimeter in de kuipjes en doe de deksels er op. Na ca twee weken ga ik deze kuipjes gebruiken voor het zaaien of replaten. Je kan dan zien of er schimmels in zijn gekomen of niet.

De kuipjes kun je kopen via een aantal leden van de VOV en bij Rob houwing. Ook bij hen kun je voor een voedings bodem terecht.

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb uitgelegd hoe ik een voedings bodem maak.

Groetjes en suc6

Jan