Auteur Topic: Foto van de dag  (gelezen 504785 keer)

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re: Foto van de dag
« Reactie #240 Gepost op: 11 december 2011, 12:29:37 »
We had the first real snowfall this winter here in Harstad, 15 cm came down during the morning.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #241 Gepost op: 11 december 2011, 12:38:04 »
 ((2  Looks very cold but very "Christmaslike" Magnar !!!

Dat ziet er koud maar erg Kerstmisachtig uit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #242 Gepost op: 15 december 2011, 09:42:30 »
Ik had het eerder al over Lupinus lepidus... intussen heeft hij alvast wat regenbescherming gekregen... en dat is wel nodig vandaag !!  --10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #243 Gepost op: 15 december 2011, 18:34:39 »
Ik had het eerder al over Lupinus lepidus... intussen heeft hij alvast wat regenbescherming gekregen... en dat is wel nodig vandaag !!  --10

Jaja, en voor vannacht ook, sebiet kunnen we morgen naar Asse surfen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #244 Gepost op: 16 december 2011, 11:42:11 »
 :D

De foto van vandaag ligt in dezelfde lijn... ééntje zonder afdakje dit keer, want dat behoeft de alom gekende Gentiana acaulis niet... maar dit exemplaar verdient toch een prijs voor moed en zelfopoffering om bij dit hondenweer een bloem te produceren...  --5
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #245 Gepost op: 19 december 2011, 13:21:04 »
Deze week een aantal vlinders uit mijn foto-archief, die de tuin hebben bezocht.

Vandaag Vanessa atalanta, de admiraalsvlinder. Bij ons alleen bekend onder de naam Atalanta. Ik vind het een fascinerende vlinder vanwege zijn kleurenpracht maar ook omdat het een trekvlinder is. Hij overwintert in zuid-Europa. In het voorjaar waaiert hij uit over heel Europa. Komt zelfs voor op 2000m in de Alpen. Hij zet zijn eitjes af op de brandnetel. Hier snoept hij nectar van Eupatorium, het koninginnekruid.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #246 Gepost op: 19 december 2011, 18:05:27 »
Prachtig, die Admiraalsvlinder, Gerrit. Echt een vliegend juweeltje!

Over vlinders gesproken; in mei van 2009 hadden we een opvallend grote golf van de Distelvlinder (Vanessa cardui) die hier neerstreek. Dit zusje van de Admiraalsvlinder overwintert in Centraal-Afrika en komt in het voorjaar terug naar onze streken. Let ook op de fletse kleuren van de vlinders (je zou van minder van kleur verschieten na zo'n lange migratie).

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Foto van de dag
« Reactie #247 Gepost op: 19 december 2011, 19:26:43 »
:D

De foto van vandaag ligt in dezelfde lijn... ééntje zonder afdakje dit keer, want dat behoeft de alom gekende Gentiana acaulis niet... maar dit exemplaar verdient toch een prijs voor moed en zelfopoffering om bij dit hondenweer een bloem te produceren...  --5

Zeker weten Luc, heeft natuurlijk het voordeel dat hij als acaulis zijnde kort bij de grond kan blijven .Een lange bloemsteel lijkt me nu geen voordeel met al die wind en regen ... ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #248 Gepost op: 20 december 2011, 08:46:42 »
Deze week een aantal vlinders uit mijn foto-archief, die de tuin hebben bezocht.

Vandaag Vanessa atalanta, de admiraalsvlinder. Bij ons alleen bekend onder de naam Atalanta. Ik vind het een fascinerende vlinder vanwege zijn kleurenpracht maar ook omdat het een trekvlinder is. Hij overwintert in zuid-Europa. In het voorjaar waaiert hij uit over heel Europa. Komt zelfs voor op 2000m in de Alpen. Hij zet zijn eitjes af op de brandnetel. Hier snoept hij nectar van Eupatorium, het koninginnekruid.

Niet alleen een mooie vlinder Gerrit, maar ook nog prachtig in beeld gebracht !

Prachtig, die Admiraalsvlinder, Gerrit. Echt een vliegend juweeltje!

Over vlinders gesproken; in mei van 2009 hadden we een opvallend grote golf van de Distelvlinder (Vanessa cardui) die hier neerstreek. Dit zusje van de Admiraalsvlinder overwintert in Centraal-Afrika en komt in het voorjaar terug naar onze streken. Let ook op de fletse kleuren van de vlinders (je zou van minder van kleur verschieten na zo'n lange migratie).

Onvoorstelbaar dat die tere beestjes zo'n wereldreizen maken toch ?  Gelukkig raken ze tot hier, dan kunnen we er ten minste mee van genieten !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Foto van de dag
« Reactie #249 Gepost op: 20 december 2011, 09:06:43 »
:D

De foto van vandaag ligt in dezelfde lijn... ééntje zonder afdakje dit keer, want dat behoeft de alom gekende Gentiana acaulis niet... maar dit exemplaar verdient toch een prijs voor moed en zelfopoffering om bij dit hondenweer een bloem te produceren...  --5

Geweldig toch? ((14
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #250 Gepost op: 20 december 2011, 11:49:10 »
Deze vlinder heeft een hele dag op het hout van de terrasoverkapping gezeten. Zijn naam is groot avondrood. Het is een nachtvlinder. Wordt niet zoveel gezien. Fourageert op wilgenroosjes en die komen in Flevoland massaal voor.
Hij liet zich op geen enkele manier storen en heeft gewillig voor mij geposeerd. Ik kon zo dichtbij komen als ik wilde en raakte hem zelfs aan met de camera. Op de tweede opname is goed te zien, dat hij eigenlijk een vacht heeft. Iets wat ik nooit gedacht zou hebben bij vlinders.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #251 Gepost op: 20 december 2011, 12:13:51 »
Deze vlinder heeft een hele dag op het hout van de terrasoverkapping gezeten. Zijn naam is groot avondrood. Het is een nachtvlinder. Wordt niet zoveel gezien. Fourageert op wilgenroosjes en die komen in Flevoland massaal voor.
Hij liet zich op geen enkele manier storen en heeft gewillig voor mij geposeerd. Ik kon zo dichtbij komen als ik wilde en raakte hem zelfs aan met de camera. Op de tweede opname is goed te zien, dat hij eigenlijk een vacht heeft. Iets wat ik nooit gedacht zou hebben bij vlinders.

De meeste vlinders zijn behaard hoor. Zoom maar eens in op je Admiraal! Sommige hebben enkel een wat dikkere "vacht" dan andere!

Die Deilephila elpenor is prachtig, by the way. Het leuke aan nachtvlinders is dat je ze overdag inderdaad goed kunt fotograferen. De larve van deze soort wordt "olifantsrups" genoemd en is ook wel speciaal!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Foto van de dag
« Reactie #252 Gepost op: 20 december 2011, 19:27:52 »
Deze vlinder heeft een hele dag op het hout van de terrasoverkapping gezeten. Zijn naam is groot avondrood. Het is een nachtvlinder. Wordt niet zoveel gezien. Fourageert op wilgenroosjes en die komen in Flevoland massaal voor.
Hij liet zich op geen enkele manier storen en heeft gewillig voor mij geposeerd. Ik kon zo dichtbij komen als ik wilde en raakte hem zelfs aan met de camera. Op de tweede opname is goed te zien, dat hij eigenlijk een vacht heeft. Iets wat ik nooit gedacht zou hebben bij vlinders.

Een prachtvlinder, Gerrit, welke je inderdaad niet veel ziet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Foto van de dag
« Reactie #253 Gepost op: 21 december 2011, 11:11:38 »
Vandaag als laatste in mijn drieluikje over bijzondere vlinders, de koninginnepage. Het is een zeldzaam voorkomende vlinder, die wel in zuid-Nederland vaker voorkomt, maar bij mij in het noorden zelden. Hier is het dan een dwaalgast. De opname dateert uit de warme zomer van 2010. Dit jaar begrijpelijk geen waarneming hier.
Bij mij fourageert hij op de massaal aanwezige Phloxen.

Voor een mooi filmpje scroll helemaal naar benenden.

http://www.natuur-wereld.be/natuur/insecten/dagvlinders/koninginnepage.php

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Foto van de dag
« Reactie #254 Gepost op: 21 december 2011, 12:18:30 »
Vandaag als laatste in mijn drieluikje over bijzondere vlinders, de koninginnepage. Het is een zeldzaam voorkomende vlinder, die wel in zuid-Nederland vaker voorkomt, maar bij mij in het noorden zelden. Hier is het dan een dwaalgast. De opname dateert uit de warme zomer van 2010. Dit jaar begrijpelijk geen waarneming hier.
Bij mij fourageert hij op de massaal aanwezige Phloxen.

Voor een mooi filmpje scroll helemaal naar benenden.

http://www.natuur-wereld.be/natuur/insecten/dagvlinders/koninginnepage.php

Papilio machaon is voor mij de mooiste "inheemse" vlindersoort. Soms heb ik de rupsen er van wel eens op onze venkel....voor mijn part mag hij deze volledig opvreten...sommige soorten zijn gewoon te mooi om naar de Xentari te grijpen.