Auteur Topic: Grasje Carex?  (gelezen 2063 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Grasje Carex?
« Gepost op: 9 oktober 2014, 21:57:40 »
Hier een 'Graspolletje' dat is meegekomen uit Tsjechie in een potje van mijn vrouw haar bonzai.  Zij gebruikt ze als accent plantje.  Zaait zich heel gemakkelijk uit, niet hinderlijk.  Ik heb hem vorig jaar in de tuin gezet en er staan alweer kleine zaailingen.  Wie weet de naam hiervan. Hij ziet er nu niet uit, verliest gedeeltelijk blad in de winter
Omgeving Roosendaal

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Grasje Carex?
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2014, 21:50:51 »
Hier een 'Graspolletje' dat is meegekomen uit Tsjechie in een potje van mijn vrouw haar bonzai.  Zij gebruikt ze als accent plantje.  Zaait zich heel gemakkelijk uit, niet hinderlijk.  Ik heb hem vorig jaar in de tuin gezet en er staan alweer kleine zaailingen.  Wie weet de naam hiervan. Hij ziet er nu niet uit, verliest gedeeltelijk blad in de winter

Iemand zei me dat het Carex caryophyllea 'The Beatles' zou kunnen zijn. Misschien iemand een andere mening? )--1
Omgeving Roosendaal

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Grasje Carex?
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2014, 13:53:25 »
Jan,

André De Jonghe zond ons volgende mail:

"Carex caryophyllea heeft een kruipende wortelstok en groeit niet in pollen zoals de foto laat zien. De bladkleur is donkerder groen met een bloeiwijze die net boven de bladeren uitsteekt. "the Beatles" ken ik niet. Deze zegge is te determineren na de bloei in het voorjaar als de urntjes gevormd zijn."

Misschien brengt dit wat meer duidelijkheid?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Grasje Carex?
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2014, 21:45:17 »
Jan,

André De Jonghe zond ons volgende mail:

"Carex caryophyllea heeft een kruipende wortelstok en groeit niet in pollen zoals de foto laat zien. De bladkleur is donkerder groen met een bloeiwijze die net boven de bladeren uitsteekt. "the Beatles" ken ik niet. Deze zegge is te determineren na de bloei in het voorjaar als de urntjes gevormd zijn."

Misschien brengt dit wat meer duidelijkheid?

Dank je Luc, ik verwacht nog wat verdere info, tot die tijd is het gewoon het grasje van mijn vrouw.  Zij gebruikt ze nl als accent plantje bij haar bonsai. Als ze klein behuisd zijn worden ze niet groter dan 4 cm dia en 4 cm hoog.
Omgeving Roosendaal