Auteur Topic: Androsace  (gelezen 155025 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Androsace
« Reactie #1035 Gepost op: 13 juli 2024, 23:10:53 »
Een overzichtsfotootje van deze androsaceschaaltjes. Het zijn planten die veel zorg en aandacht vragen, maar ze maken het de moeite meer dan waard, tenminste als je liefhebber bent van dit soort noviteiten. Voor mij zijn ze het neusje van de zalm, de ultieme kussenvormers van de hoge alpen waarvoor ik plat ga.

Het experiment met lavasteen vind ik meer dan geslaagd. Ik denk dat dit gesteente evenwaardig is als tufsteen, zoniet nog beter misschien. Ik wil in de toekomst nog meer uitproberen met lavasteen. Ik heb vandellii en pyrenaica enkele jaren geleden aan deze steen toevertrouwd in een laatste poging om deze moeilijke jongens te kweken en het schijnt te gaan lukken. Lavasteen zien we niet zo heel veel toegepast om planten op te kweken, maar ik denk dat dit geheel onterecht is.

De resultaten met androsace op stenen vind ik tot nog toe bevredigend en ik hoop dat deze gang van zaken zich mag doorzetten. Eerdere pogingen in een overdekte trog tussen de stenen (crevicestijl) zijn allemaal mislukt. Wat de exacte oorzaak is weet ik niet goed, maar ik vermoed dat de waterhuishouding de hoofdreden moet zijn. Ook in kleine potjes lukt het allemaal vrij goed. Het blijft uitzoeken en uitproberen. Ik schreef er eerder al een artikel over... 'The never ending story'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1036 Gepost op: 14 juli 2024, 09:49:51 »
Je hebt al die kieskeurige schoonheden toch wel vrij aardig onder de knie Frankie.  Die schalen zijn één voor één een streling voor het oog ! -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1037 Gepost op: 14 juli 2024, 13:04:16 »
Je hebt al die kieskeurige schoonheden toch wel vrij aardig onder de knie Frankie.  Die schalen zijn één voor één een streling voor het oog ! -6(

Merci Luc, maar je zegt het goed : 'vrij aardig'. Ik moet bescheiden blijven, want het kan zo omslaan met dit soort planten.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #1038 Gepost op: 14 juli 2024, 14:20:28 »
Deze prachtige schalen waren me toch wel ontsnapt zeker ...zie ze nu pas  ))4 ))4
Super gedaan Frankie , ben het helemaal eens met onze voorzitter ! Moet ook maar eens een schaal met lava opzetten  ))4 ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1039 Gepost op: 14 juli 2024, 22:43:49 »
Deze prachtige schalen waren me toch wel ontsnapt zeker ...zie ze nu pas  ))4 ))4
Super gedaan Frankie , ben het helemaal eens met onze voorzitter ! Moet ook maar eens een schaal met lava opzetten  ))4 ))4

Net als tufsteen is het nu ook weer geen wondermiddel, maar er zijn mogelijkheden met dit gesteente. Ik begin het nu ook te gebruiken als substraat voor andere rotsplanten in pot of troggen. Ik heb toeslagmateriaal gevonden bij Aveve met een diameter van ongeveer 6 mm.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1040 Gepost op: 15 juli 2024, 09:38:27 »
Net als tufsteen is het nu ook weer geen wondermiddel, maar er zijn mogelijkheden met dit gesteente. Ik begin het nu ook te gebruiken als substraat voor andere rotsplanten in pot of troggen. Ik heb toeslagmateriaal gevonden bij Aveve met een diameter van ongeveer 6 mm.

Bedankt voor de tip Frankie ....Er zijn hoegenaamd geen wondermiddelen en we kunnen alleen maar zoveel mogelijk biotoopjes , types rotstuin , type stenen , type substraten ....etc...uitproberen en proberen in te zetten om onze geliefde planten te kweken !

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #1041 Gepost op: 15 juli 2024, 21:42:44 »
Hele mooie schalen en een lumineus idee om lavasteen te gebruiken, daar is tenminste makkelijk aan te komen.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1042 Gepost op: 15 juli 2024, 21:52:56 »
Hele mooie schalen en een lumineus idee om lavasteen te gebruiken, daar is tenminste makkelijk aan te komen.

Inderdaad Marc, lavasteen is in de betere tuincentra goed te verkrijgen in tegenstelling tot tufsteen.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #1043 Gepost op: 17 juli 2024, 12:37:52 »
Het is altijd een feest als je deze Androsace kunt zien. Voor mij is het de "hoofdklasse" van de alpentuiniers.

Mijn absolute favoriet onder de Europese soorten is Androsace vadellii. Tot nu toe zijn alle pogingen in potten jammerlijk mislukt. Ze gingen altijd na een paar weken dood. Dit voorjaar kreeg ik twee kleine exemplaren cadeau van een vriend. Deze keer was ik moedig en heb ik ze in de rotstuin geplant. Elk onder een speciaal geconstrueerde rotsrichel (dak).
Verrassend genoeg heb ik minimale groei waargenomen en ze doen het momenteel goed.

Omdat ze op het noordoosten staan, is er geen felle zon en de rotspunt voorkomt vocht van bovenaf.

Ik ga hetzelfde proberen met Androsace helvetica... die ik onlangs heb geplukt. 🤞

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1044 Gepost op: 17 juli 2024, 15:38:35 »
Het is altijd een feest als je deze Androsace kunt zien. Voor mij is het de "hoofdklasse" van de alpentuiniers.

Mijn absolute favoriet onder de Europese soorten is Androsace vadellii. Tot nu toe zijn alle pogingen in potten jammerlijk mislukt. Ze gingen altijd na een paar weken dood. Dit voorjaar kreeg ik twee kleine exemplaren cadeau van een vriend. Deze keer was ik moedig en heb ik ze in de rotstuin geplant. Elk onder een speciaal geconstrueerde rotsrichel (dak).
Verrassend genoeg heb ik minimale groei waargenomen en ze doen het momenteel goed.

Omdat ze op het noordoosten staan, is er geen felle zon en de rotspunt voorkomt vocht van bovenaf.

Ik ga hetzelfde proberen met Androsace helvetica... die ik onlangs heb geplukt. 🤞

Ik zou zeggen blijven proberen, Thomas. Uw klimaat is doorgaans wat warmer dan het onze, maar je hebt dan weer het voordeel van de droge landlucht. Waarom niet eens een poging wagen op een tufsteen of lavasteen? Anderzijds is er misschien nog een andere factor die van belang is om deze Androsaces te laten gedijen in uw tuin.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1045 Gepost op: 19 juli 2024, 11:28:18 »

Knap gedaan Thomas !!! Je hebt gelijk dat vandellii waarschijnlijk wel de allermooiste Europese soort  is met zijn grijze blad .Zonder afbreuk te doen aan de andere soortjes ...Maar net zoals jij bijt ik me er al jaren de tanden op stuk . Het lukt me met andere woorden ook niet om ze lang in leven te houden .Niet in troggen , schalen , ook niet in potten of in de rotstuin. Maar jouw trucje spreekt me wel aan om ook zo een hoekje te zoeken of maken en het toch weer een keer te wagen . Maar ook met die lava methode van Frankie wil ik weer een keer aan de slag als we weer plantjes vinden om het te proberen ....
Erg inspirerend ons forum !  ((14

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1046 Gepost op: 20 juli 2024, 17:10:31 »

Knap gedaan Thomas !!! Je hebt gelijk dat vandellii waarschijnlijk wel de allermooiste Europese soort  is met zijn grijze blad .Zonder afbreuk te doen aan de andere soortjes ...Maar net zoals jij bijt ik me er al jaren de tanden op stuk . Het lukt me met andere woorden ook niet om ze lang in leven te houden .Niet in troggen , schalen , ook niet in potten of in de rotstuin. Maar jouw trucje spreekt me wel aan om ook zo een hoekje te zoeken of maken en het toch weer een keer te wagen . Maar ook met die lava methode van Frankie wil ik weer een keer aan de slag als we weer plantjes vinden om het te proberen ....
Erg inspirerend ons forum !  ((14

Dat vinden van het speciaal spul wordt alsmaar moeilijker. Ik denk dat Martijn deze soort nog in de collectie heeft en ook Gerrit Roest moet hem nog hebben denk ik.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1047 Gepost op: 11 augustus 2024, 11:13:56 »
Androsace vandellii met zowaar een bloempje op deze hete dag. Het kan nog altijd een zaadje opleveren.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1048 Gepost op: 11 augustus 2024, 19:05:06 »
Bij dit hete weer gaan de bladeren van Androsace studiosorum wat opkrullen.

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #1049 Gepost op: 12 augustus 2024, 13:28:05 »
Androsace vandellii met zowaar een bloempje op deze hete dag. Het kan nog altijd een zaadje opleveren.
[/quote

Mooie plant Frankie. Dit blijven toch altijd van die uitdagingen vooral in ons wispelturige klimaat altijd die vraag, blijft het leven???
Een geslacht wat berteft ons huidige weertype gedoemd zal zijn tot uitsterven in cultuur, echter wellicht niet in de noordelijke gebieden zoals bv.Scandinavie.