Een overzichtsfotootje van deze androsaceschaaltjes. Het zijn planten die veel zorg en aandacht vragen, maar ze maken het de moeite meer dan waard, tenminste als je liefhebber bent van dit soort noviteiten. Voor mij zijn ze het neusje van de zalm, de ultieme kussenvormers van de hoge alpen waarvoor ik plat ga.
Het experiment met lavasteen vind ik meer dan geslaagd. Ik denk dat dit gesteente evenwaardig is als tufsteen, zoniet nog beter misschien. Ik wil in de toekomst nog meer uitproberen met lavasteen. Ik heb vandellii en pyrenaica enkele jaren geleden aan deze steen toevertrouwd in een laatste poging om deze moeilijke jongens te kweken en het schijnt te gaan lukken. Lavasteen zien we niet zo heel veel toegepast om planten op te kweken, maar ik denk dat dit geheel onterecht is.
De resultaten met androsace op stenen vind ik tot nog toe bevredigend en ik hoop dat deze gang van zaken zich mag doorzetten. Eerdere pogingen in een overdekte trog tussen de stenen (crevicestijl) zijn allemaal mislukt. Wat de exacte oorzaak is weet ik niet goed, maar ik vermoed dat de waterhuishouding de hoofdreden moet zijn. Ook in kleine potjes lukt het allemaal vrij goed. Het blijft uitzoeken en uitproberen. Ik schreef er eerder al een artikel over... 'The never ending story'.