Auteur Topic: Fotografie met al zijn aspecten  (gelezen 30350 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #30 Gepost op: 24 februari 2012, 21:43:54 »
Een nadeel is, dat je niet in RAW kunt fotograferen, maar ik ga toch geen foto's heel groot afdrukken. Volgens mij heb je dit dan ook niet echt nodig.
Mijn zoon gaat hem dan voor mij in Amerika kopen en dat scheelt weer 25% in de prijs.
En we moeten op de kleintjes letten, toch? ((12

Lina.
Als je de foto "echt" gaat bewerken of gaat opblazen tot A3 of groter, dan heb je echt voordeel aan RAW-opnamen.
Canon-NL (C-Benelux eigenlijk) wil nog wel eens moeilijk doen met in het buitenland aangeschafte camera's als die voor garantie wordt aangeboden, dat is dus een questie van afwegen. Ik zou het niet doen.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2012, 21:53:37 »
We hebben eerder een toestel in het buitenland aangeschaft en later hier laten repareren. Dat was toen geen probleem. Ook een Canon.

Voor dit prijsverschil wil ik het risico wel nemen.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2012, 19:05:55 »
Nog over fotografie : een aardige quote van Wiert van zaterdag l.l. .....Het is niet het toestel dat het hem doet maar het blijft de fotograaf die het moet doen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #33 Gepost op: 17 april 2012, 08:50:28 »
Simpele vraag:

Ik heb een Nikon D 50.
Als ik mooie dichtbij-foto's wil maken van onze plantjes, wat is dan een goede lens?
Er zit nu een 18-200 op .
 

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #34 Gepost op: 17 april 2012, 09:20:58 »
Hallo Gerard,
ik heb zo'n beetje dezelfde vraag voor een Nikon D5000.
Macrolenzen hiervoor zijn vmdl. wel voorhanden in het merk Nikon (nogal duur !) maar de lenzen
van het merk Tamron (uitwisselbaar) zouden ook uitstekende resultaten bieden en wat goedkoper
zijn.
Besluit: ervaring heb ik hier ook niet in. Dit forum kan mss. soelaas bieden.
Op mijn Lumix FZ100 werk ik met een simpel voorzetlensje van een vroegere Pentax.
Ik volg het op.  ))4
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #35 Gepost op: 17 april 2012, 19:25:36 »
Simpele vraag:

Ik heb een Nikon D 50.
Als ik mooie dichtbij-foto's wil maken van onze plantjes, wat is dan een goede lens?
Er zit nu een 18-200 op .
Nou zo simpel is je vraag niet Gerard, althans niet om te beantwoorden, vooropgesteld, mijn camera is van Canon, dus géén ervaring met N........ :'(.

Je moet voor jezelf eerst de vraag beantwoorden of je close-up foto's wilt maken (hetgeen hier het meest getoont wordt) of wil je ook (wel eens) macro opnamen van je plantjes maken. Met een 18-200 kun je naar alle waarschijnlijkheid wel close-up foto's maken. Zoom lenzen, zoals jouw 18-200, zijn over het algemeen niet geschikt voor (echte) macro opnamen, dan moet je echt naar de z.g.n. prime-lenzen (lenzen met een vaste brandpuntsafstand). Je scherpstel afstand is daarvoor niet klein genoeg, dit is op te vangen met een setje tussen-ringen. Daarmee verklein je welliswaar de scherpstel afstand maar je komt wel snel licht te kort. De Nikkor Zoomlens 18 - 200 mm - F/3.5-5.6 is met z'n F/3.5 niet bepaald lichtsterk, een statief kan uitkomst bieden om bij te lange sluitertijden bewegingsonscherpte te voorkomen.

De oplossing van Ward is er één die je nog meer licht en kwaliteits verlies op zal leveren, je zet daarmee extra glaswerk voor je lens. Dan zijn tussen-ringen een betere oplossing, die kosten maar een fractie licht verlies maar géén kwaliteits verlies. Tussen-ringen hebben n.l. geen glaswerk in zich, het zijn ringen die je tussen je lens en je body plaatst.

Tamron e.d. hebben, goede, niet te dure macrolenzen maar je zou ook internet eens af kunnen struinen naar een tweede hands macro lens. Ik heb zowel de 100 mm-F/2.8 als de 60 mm-F/2.8 macro van Canon, de 60 mm is tweede handsje en m'n meest gebruikte.

Suc6 met je keuze 8).
« Laatst bewerkt op: 17 april 2012, 19:31:04 door Cor van Kapel »

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #36 Gepost op: 17 april 2012, 21:31:31 »
Interessant antwoord Cor !
Heb je enig idee, zo uit de mouw, over welke prijsklasse we het dan hebben ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #37 Gepost op: 17 april 2012, 22:38:56 »
Interessant antwoord Cor !
Heb je enig idee, zo uit de mouw, over welke prijsklasse we het dan hebben ?
Nee, maar even googlen en je weet het. Dit is b.v. een site waar veel 2e hands fotospul te vinden is http://www.fotoapparatuur.nl/2deHands. Om niet alles door te hoeven spitten, kun je een selectie per merk opgeven.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #38 Gepost op: 18 april 2012, 20:50:56 »
Heb gisteravond nog even gekeken Cor en het aanbod was eerder beperkt (8) maar bij een eenmalige blik mag je mss. niet te veel verwachten.
groetjes
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #39 Gepost op: 18 april 2012, 21:21:34 »
Heb gisteravond nog even gekeken Cor en het aanbod was eerder beperkt (8) maar bij een eenmalige blik mag je mss. niet te veel verwachten.
groetjes
Klopt, aanbod wisselt nogal maar ik zou zeggen Google even op tweedehands Nikon ........ Kijk anders hier eens http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/fotografie-lenzen-en-objectieven/551965678-nikon-nikkor-af-s-105mm-f2-8-g-if-ed-vr-micro-macro-lens.html, een 105 mm met F/2.8.

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #40 Gepost op: 18 april 2012, 22:11:30 »
Dank Cor,
ik merk een verschil van (729 - 650) = €79. Op zo'n bedrag Cor ....... en je hebt dan een nieuw toestel....
Maar dit is louter een filosofische benadering. Zo' freak ben ik nu ook weer niet.

Af en toe, en zeker niet professioneel, eens een macrootje d'r tussen is best leuk.
Voor die éne macrofoto op mss. 200 foto's ben ik wel tevreden met een aanvaardbaar alternatief.
Ben jij een liefhebber, amateur van de macrofotografie in het bijzonder Cor ?
groetjes, Ward
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #41 Gepost op: 19 april 2012, 13:48:29 »
Dank Cor,
ik merk een verschil van (729 - 650) = €79. Op zo'n bedrag Cor ....... en je hebt dan een nieuw toestel....
Maar dit is louter een filosofische benadering. Zo' freak ben ik nu ook weer niet.
Het zijn geen flauwe bedragen ))8, zoveel heb ik ook niet uitgegeven, zelfs niet voor mijn nieuwe 100 mm f/2.8 Macro (dacht dat Canon duur was, maar N...... kan er ook wat van 8) )

Af en toe, en zeker niet professioneel, eens een macrootje d'r tussen is best leuk.
Voor die éne macrofoto op mss. 200 foto's ben ik wel tevreden met een aanvaardbaar alternatief.
Ben jij een liefhebber, amateur van de macrofotografie in het bijzonder Cor ?
groetjes, Ward
Bij mij is het ook meer close-up dan echte macro, maar ik ben wel een liefhebber van een mooie detailfoto.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #42 Gepost op: 20 april 2012, 11:08:11 »
Cor, ik wil je bedanken voor deze heldere uitleg, ga zeker op zoek.
Simpele vraag:

Ik heb een Nikon D 50.
Als ik mooie dichtbij-foto's wil maken van onze plantjes, wat is dan een goede lens?
Er zit nu een 18-200 op .
Nou zo simpel is je vraag niet Gerard, althans niet om te beantwoorden, vooropgesteld, mijn camera is van Canon, dus géén ervaring met N........ :'(.

Je moet voor jezelf eerst de vraag beantwoorden of je close-up foto's wilt maken (hetgeen hier het meest getoont wordt) of wil je ook (wel eens) macro opnamen van je plantjes maken. Met een 18-200 kun je naar alle waarschijnlijkheid wel close-up foto's maken. Zoom lenzen, zoals jouw 18-200, zijn over het algemeen niet geschikt voor (echte) macro opnamen, dan moet je echt naar de z.g.n. prime-lenzen (lenzen met een vaste brandpuntsafstand). Je scherpstel afstand is daarvoor niet klein genoeg, dit is op te vangen met een setje tussen-ringen. Daarmee verklein je welliswaar de scherpstel afstand maar je komt wel snel licht te kort. De Nikkor Zoomlens 18 - 200 mm - F/3.5-5.6 is met z'n F/3.5 niet bepaald lichtsterk, een statief kan uitkomst bieden om bij te lange sluitertijden bewegingsonscherpte te voorkomen.

De oplossing van Ward is er één die je nog meer licht en kwaliteits verlies op zal leveren, je zet daarmee extra glaswerk voor je lens. Dan zijn tussen-ringen een betere oplossing, die kosten maar een fractie licht verlies maar géén kwaliteits verlies. Tussen-ringen hebben n.l. geen glaswerk in zich, het zijn ringen die je tussen je lens en je body plaatst.

Tamron e.d. hebben, goede, niet te dure macrolenzen maar je zou ook internet eens af kunnen struinen naar een tweede hands macro lens. Ik heb zowel de 100 mm-F/2.8 als de 60 mm-F/2.8 macro van Canon, de 60 mm is tweede handsje en m'n meest gebruikte.

Suc6 met je keuze 8).

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #43 Gepost op: 1 oktober 2012, 19:32:04 »
Onlangs de foto's die ik heb recent heb ingestuurd naar de fotowedstrijd van NARGS op mijn site gezet. Was voor mij een leuke aanleiding om weer eens door de foto's te kijken :D. Het resultaat staat op http://keesjan.smugmug.com/Competitions/NARGS-Photographic-competition/
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Fotografie met al zijn aspecten
« Reactie #44 Gepost op: 1 oktober 2012, 21:02:31 »
Een adembenemende reeks Kees Jan !  ((6 ((6 ((6

De Calochortus op Mt Hood is voor mij mijn  _02
Harelbeke-West-Vlaanderen