Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 191708 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #150 Gepost op: 17 mei 2011, 21:31:18 »
Prachtige foto met die slak Gerrit ! het lijkt wel  een verhaal op zich ! ik veronderstel dat die slak wel een streepje zout zal gekregen hebben !!! is die soort  dan zo gevoelig voor slakken?
physoplexis ziet er ook prachtig uit ! ik durf me daar nog niet aan wagen  - eerst nog wat ervaring opdoen en veel over lezen, want ik weet  nog niet zoveel over deze plant
succes
Lily-Anne

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #151 Gepost op: 17 mei 2011, 22:22:11 »
Lilly-Anne, deze plant is drie jaar oud, het eerste jaar heb ik gemodderd op diverse plekjes, maar telkens was hij het slachtoffer van slakken. Door zijn groeikracht kwam hij er telkens weer bovenop. Toen hoorde ik, dat hij geschikt was voor de tuf en kreeg daar een plekje met ochtendzon. Ook dit voorjaar waren in een nacht alle blaadjes verdwenen, maar de plant herstelde en zal binnenkort bloeien met 4 bloemen, tenzij....Hij groeit permanent in een bedje van slakkenkorrels. Ik doe dat niet graag, maar er zijn grenzen.
Ik zou zeggen, schaf er een aan.

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #152 Gepost op: 17 mei 2011, 23:31:42 »
Eindelijk regen. Daar zijn de tuin en ik blij mee. Maar ook deze onverlaat. Maar of zijn doel nu was: de slakkenkorrels, of de physoplexis, dat doel heeft hij in ieder geval niet bereikt. Misschien was het een verkenner en komt de hoofdmacht vannacht. :'(
Gerrit, ik zag dat je zaterdag op een open tuin was en daar heb je ook deze trog met Phyteuma gezien.
Ik heb ook nog gevraagd hoe het zat met de slakken maar Johan vertelde dat hij die nooit zag bij deze plant.
Vandaar dat hij zo groot was misschien?

Physoplexis comosa

PS Hebben wij elkaar daar ook ontmoet??
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #153 Gepost op: 18 mei 2011, 12:37:30 »
Een trog is een ideale plaats voor slakgevoelige planten. Troggen zweven als het ware boven de grond, ze staan op twee stenen, dus de slakken moeten een ingewikkelde omweg maken. Vandaar de gigantische physoplexis bij Johan.

Luit, ik was er zaterdag tussen 10 en 12, dus wellicht hebben we elkaar daar ontmoet, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat ik meer oog voor de planten had dan voor andere bezoekers.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2011, 16:18:59 door Gerrit Eijkelenboom »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #154 Gepost op: 18 mei 2011, 13:55:49 »
Lilly-Anne, deze plant is drie jaar oud, het eerste jaar heb ik gemodderd op diverse plekjes, maar telkens was hij het slachtoffer van slakken. Door zijn groeikracht kwam hij er telkens weer bovenop. Toen hoorde ik, dat hij geschikt was voor de tuf en kreeg daar een plekje met ochtendzon. Ook dit voorjaar waren in een nacht alle blaadjes verdwenen, maar de plant herstelde en zal binnenkort bloeien met 4 bloemen, tenzij....Hij groeit permanent in een bedje van slakkenkorrels. Ik doe dat niet graag, maar er zijn grenzen.
Ik zou zeggen, schaf er een aan.
Je geeft me zin om het ook te proberen Gerrit - ze zijn zo prachtig! - als ik ze ergens te koop zie ,dan schaf ik me er een aan - ik zal hem dan meteen in de tuf zetten - ik heb gelukkig zo goed als geen slakken in mijn tuin- wel veel vogels en amfibieƫn die de slakken geen kans geven om groot te worden denk ik
gr Lily-Anne

Luit van Delft

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #155 Gepost op: 20 mei 2011, 10:23:57 »
Luit, ik was er zaterdag tussen 10 en 12, dus wellicht hebben we elkaar daar ontmoet, maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat ik meer oog voor de planten had dan voor andere bezoekers.
Je was waarschijnlijk al weg Gerrit, want ik was daar na 12 uur pas. Ik ben niet meer zo vlug  ;D
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #156 Gepost op: 26 mei 2011, 23:20:07 »
Er zijn hier vorig jaar aardig wat groene kikkers geboren en de pubers zijn nu overal te bewonderen in de tuin. Deze had zich bij deze waterlelie genesteld.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #157 Gepost op: 27 mei 2011, 19:22:55 »
Er zijn hier vorig jaar aardig wat groene kikkers geboren en de pubers zijn nu overal te bewonderen in de tuin. Deze had zich bij deze waterlelie genesteld.

Ook bij jou nageslacht van groene kikkers, Kris?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #158 Gepost op: 27 mei 2011, 20:22:31 »
Ook bij jou nageslacht van groene kikkers, Kris?

Vorig jaar was goed prijs Frankie ! Het heeft wat geduurd maar de laatste jaren is de kweek op dreef.. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #159 Gepost op: 28 mei 2011, 21:10:23 »
Er zijn hier vorig jaar aardig wat groene kikkers geboren en de pubers zijn nu overal te bewonderen in de tuin. Deze had zich bij deze waterlelie genesteld.

Een prachtige (kleuren)compositie zo, Kris!
Heemskerk, Noord-Holland

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #160 Gepost op: 28 mei 2011, 21:15:47 »
Tot mijn spijt heb ik nog altijd geen groene kikkers in onze vijver - ze komen hier in de omgeving niet voor
ze zijn fantastisch om te observeren !
De kleine watersalamanders heb ik in overvloed en die kweken hier ieder jaar  wel erg goed
 bruine kikkers en padden heb ik hier wel , maar kweken doen ze in de vijvers in de buurt  , denk ik
want ik zie hier nooit eitjes - mogelijks is dat omdat ze te veel salamanders zien ( die eten de eitjes en larven)
Alpensalamanders zou ik ook heel graag in de vijver zien , maar die komen hier in onze omgeving ook niet voor ,
dus vanzelf zullen die hier niet geraken
groetjes
Lily-Anne

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #161 Gepost op: 30 mei 2011, 21:24:20 »
Vaak komen hier natuurlijk vooral leuke en welgekomen gasten aan de beurt. Maar er zijn er natuurlijke ook andere ...Een echte plaag hier bij ons zijn de kraaien !
Ze zijn massaal aanwezig (denk dat ze hier geen natuurlijke vijanden meer hebben)en hebben min. 2 heel slechte manieren.
Ze pikken erop los op mijn tufstenen en dusdanig gemotiveerd dat de stukken er soms afkomen. Zie op bijgaande foto. De witte vlek op de tufsteen is veroorzaakt door die zwarte (nare)vogels.
Ten tweede pikken ze ook brokken uit mijn turfblokken , ik vermoed dat ze dit materiaal gebruiken voor hun nesten...En de rotstuinier ,hij ziet lijdzaam toe.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #162 Gepost op: 31 mei 2011, 16:54:33 »
Kris, denk eerder dat ze uit zijn op de kalk in uw Tuf. Bekent is dat vogels ook grit nodig hebben voor hun spijsvertering. Je zou eens kunnen proberen om ze wat schelpengrit aan te bieden, misschien blijven ze dan van uw Tuf af. ;)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15617
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #163 Gepost op: 31 mei 2011, 19:07:09 »
Kris, denk eerder dat ze uit zijn op de kalk in uw Tuf. Bekent is dat vogels ook grit nodig hebben voor hun spijsvertering. Je zou eens kunnen proberen om ze wat schelpengrit aan te bieden, misschien blijven ze dan van uw Tuf af. ;)

Het is hetgeen jij hier verkondigt of ze komen hun snavel/bek aanscherpen . Zie maar 2 opties Cor. 
Ja moet ik dus nu ook al een kolonie kraaaien gaan voederen ? Ik zie dat maar zwart in ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #164 Gepost op: 2 juni 2011, 22:23:32 »
Veel bloemen betekent ook veel insekten, waaronder mooie en interessante exemplaren.
Het Klein Geaderd Witje, Pieris napi, dagvlinder.
En
Een Witband-Silene-Uil, Hadena compta, nachtvlinder.
Allebei op een Anjertje.
Heemskerk, Noord-Holland