Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 191316 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #195 Gepost op: 16 augustus 2011, 17:26:19 »
Ik was daarnet enkele potten aan het verplaatsen en eronder verscholen zich enkele salamanders.

Ik gok op kleine watersalamander in de landfase maar het zou ook vinpootsalamander kunnen zijn, kan iemand me het verschil tussen deze twee soorten in landfase uitleggen?

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #196 Gepost op: 16 augustus 2011, 18:42:17 »
Ik was daarnet enkele potten aan het verplaatsen en eronder verscholen zich enkele salamanders.

Ik gok op kleine watersalamander in de landfase maar het zou ook vinpootsalamander kunnen zijn, kan iemand me het verschil tussen deze twee soorten in landfase uitleggen?
Mooie vondst Wim, ik neem aan dat je ook een vijver hebt en dat ze daar de afgelopen maanden ook in rond hebben gezwommen. Aan het formaat is de Kleine watersalamander het gemakkelijkst te herkennen. Gezien de kleur zouden het vrouwtjes kunnen zijn, maar ik zou zeggen lees hier ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_watersalamander ) even verder. De vinpoot is in het water gemakkelijk te herkennen aan zwemvliezen tussen de poten en is kleiner.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #197 Gepost op: 16 augustus 2011, 22:20:48 »
Ik was daarnet enkele potten aan het verplaatsen en eronder verscholen zich enkele salamanders.
Ik gok op kleine watersalamander in de landfase maar het zou ook vinpootsalamander kunnen zijn, kan iemand me het verschil tussen deze twee soorten in landfase uitleggen?

Zulke vondsten maken me  altijd een beetje blij ! Een stukje padvinder (oei neen het zijn salamanders)dat terug in mij ontwaakt ...
Ik gok ook op de kleine watersalamander WIm , denk net als Cor dat het vrouwtjes zijn ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #198 Gepost op: 17 augustus 2011, 08:48:51 »
Mooie vondst Wim, ik neem aan dat je ook een vijver hebt en dat ze daar de afgelopen maanden ook in rond hebben gezwommen. Aan het formaat is de Kleine watersalamander het gemakkelijkst te herkennen. Gezien de kleur zouden het vrouwtjes kunnen zijn, maar ik zou zeggen lees hier ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_watersalamander ) even verder. De vinpoot is in het water gemakkelijk te herkennen aan zwemvliezen tussen de poten en is kleiner.

Zulke vondsten maken me  altijd een beetje blij ! Een stukje padvinder (oei neen het zijn salamanders)dat terug in mij ontwaakt ...
Ik gok ook op de kleine watersalamander WIm , denk net als Cor dat het vrouwtjes zijn ?   

Dank u, Cor en Kris.

Op de foto zie je er maar twee, maar er zaten in totaal wel een stuk of zes van deze diertjes verscholen tussen mijn zaaipotten.
Ik dacht ook aan kl. watersalamander maar er werd me verteld dat er in de landfase bijna geen verschil was tussen laatstgenoemde en de vinpoot. Maar als de vinpoot kleiner is, dan is dit waarschijnlijk wel de kl. watersalamander.

Het vreemde is dat ik geen vijver in de tuin heb en niemand van onze buren heeft er ook één. De oude drinkpoelen voor het vee, waarvan we er vroeger wel enkele in de buurt hadden, zijn ook al jaren geleden gedempt.  Voor de rest woon ik dus tussen de velden, waar er geen poelen of vijvers te vinden zijn. De dichtsbijzijnde vijver ligt op zo'n 800 m - 1 km ???

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #199 Gepost op: 17 augustus 2011, 09:24:18 »
Voor de rest woon ik dus tussen de velden, waar er geen poelen of vijvers te vinden zijn. De dichtsbijzijnde vijver ligt op zo'n 800 m - 1 km ???
Ook geen sloten of greppels waar wat water in staat Wim?? Dan moet er toch iets anders zijn in je tuin dat ze aantrekt. Ik zou maar eens de aanleg van een (natuurlijke) vijver ernstig overwegen, ze helpen je een groot aantal lastige belagers van je kostbare planten in toom te houden ??? ???. Het zijn n.l. kleine maar nuttige rovertjes ;D.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #200 Gepost op: 17 augustus 2011, 12:02:05 »
Voor de rest woon ik dus tussen de velden, waar er geen poelen of vijvers te vinden zijn. De dichtsbijzijnde vijver ligt op zo'n 800 m - 1 km ???
Ook geen sloten of greppels waar wat water in staat Wim?? Dan moet er toch iets anders zijn in je tuin dat ze aantrekt. Ik zou maar eens de aanleg van een (natuurlijke) vijver ernstig overwegen, ze helpen je een groot aantal lastige belagers van je kostbare planten in toom te houden ??? ???. Het zijn n.l. kleine maar nuttige rovertjes ;D.

Er zijn wel wat grachten, waar er nu sinds kort alleen maar "zuiver" regenwater in loopt, daar ze (eindelijk) besloten hebben dat een gescheiden rioleringsstelsel wel een goed idee is  ::)

Ben van plan om een vijver aan te leggen maar dit is onderdeel van een meerjarenplan   ;)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #201 Gepost op: 25 augustus 2011, 22:28:05 »
Het krioelt hier van de kleine kikkertjes dit jaar .Er waren blijkbaar flink wat geboortes...Laat u niet misleiden door de foto maar ze zijn nauwelijks circa 1.5 cm groot !
Zoekplaatje , vind er zoveel mogelijk ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #202 Gepost op: 27 augustus 2011, 11:05:34 »
Ik gok op 4 Kris !

(Wat is de hoofdprijs ?? - een kilo kikkerdril ?)


Intussen kwam deze jongen (?) op bezoek om zich te warmen op een steen in de rotstuin
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2011, 16:37:32 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #203 Gepost op: 27 augustus 2011, 17:39:57 »
mooie serie foto's luc 8)

Jean-Pierre Hensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #204 Gepost op: 3 november 2011, 20:25:54 »
Ik heb ook een diertje in mijn rotstuin  >:(
Ik kan het missen als tandpijn  :D

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #205 Gepost op: 3 november 2011, 21:11:33 »
Ik heb ook een diertje in mijn rotstuin  >:(
Ik kan het missen als tandpijn  :D

Een mol? Of een rat? Die laatste had ik ook al een paar keer in de rotstuin. Een beetje een gelijkaardige ravage als bij u Jean-Pierre, was eveneens mijn deel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #206 Gepost op: 3 november 2011, 21:39:29 »
Een mol. En een ramp. Ik heb zojuist een vierjarige oorlog tegen een mol gevoerd. En verloren. Er is alleen gebeurd waar ik al die jaren op hoopte. Een mol wordt zo'n 3 tot 4 jaar oud en het lijkt erop, dat hij dood is. Onmiddellijke actie is vereist Jean-Pierre. Ga naar de drogist en koop een zakje geurbollen. Maak een ingang naar een gang en leg daar een geurbol in. Dat helpt een paar dagen. Maar zo kun je in ieder geval de mol weghouden uit je rotstuin.

De meest rigoreuze oplossing voor de toekomst is een ring van fijnmazig vogeltjesgaas ingraven rond je rotstuin.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #207 Gepost op: 3 november 2011, 22:02:20 »
Ik heb ook een diertje in mijn rotstuin  >:(
Ik kan het missen als tandpijn  :D

De schrik van elke rotstuinier Jean Pierre !  >:(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #208 Gepost op: 4 november 2011, 08:09:36 »
Oei, mollen. Ik heb er hier ieder jaar wel één...ik woon dan ook tussen de weiden en de velden in een redelijk mollenrijk gebied. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik ken geen manieren om ze op een vriendelijke wijze weg te krijgen, behalve dan vogelgaas zoals Gerrit al zei.
Een mollenklem wordt hier soms gebruikt als het de spuigaten uitloopt, maar dan worden de gemaakte gangen vaak in enkele dagen ingenomen door een rat of muis en dat is een nog groter probleem want die lusten wel plantjes. Nu is het moment waarop veel mollen een nieuw territorium zoeken, ik heb hier in onze weide ook al de eerst mollenhoop ontdekt...hopelijk blijft hij daar.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #209 Gepost op: 4 november 2011, 16:41:35 »
Oei, mollen. Ik heb er hier ieder jaar wel één...ik woon dan ook tussen de weiden en de velden in een redelijk mollenrijk gebied. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik ken geen manieren om ze op een vriendelijke wijze weg te krijgen, behalve dan vogelgaas zoals Gerrit al zei.
Een glazenfles zonder boden ingraven in de gang wil, bij een voldoende open tuin (wind moet erbij kunnen), nog wel eens helpen.