Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 191435 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #210 Gepost op: 4 november 2011, 21:01:17 »
Oei, mollen. Ik heb er hier ieder jaar wel één...ik woon dan ook tussen de weiden en de velden in een redelijk mollenrijk gebied. Ik heb al van alles geprobeerd maar ik ken geen manieren om ze op een vriendelijke wijze weg te krijgen, behalve dan vogelgaas zoals Gerrit al zei.
Een glazenfles zonder boden ingraven in de gang wil, bij een voldoende open tuin (wind moet erbij kunnen), nog wel eens helpen.

Wanneer de wind over de flessenhals waait ontstaat er een fluittoon in de fles waar mollen niet van houden, zonder bodem is nodig zodat de fles niet vol regent, met bodem geeft een beter geluid.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Jean-Pierre Hensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #211 Gepost op: 6 november 2011, 16:11:56 »
Ik ben de mol nu aan het bewerken  :D met calciumcarbide ( carbure ).
In het voorjaar zal er niks anders opzitten dan vogelgaas in de grond te leggen.
Nu word er teveel vernield  :(

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #212 Gepost op: 6 november 2011, 18:39:44 »
Jean-Piere, in NL (maar dat zal in B ook wel zo zijn) kun je een of andere gaspatroom kopen. Dat gas moet je in de gang spuiten en dan gaan de mollen van dood. Ik zag mijn buurman dat eens per jaar in het weiland naast mijn huis doen. Hielp goed (ik had er ook geen last meer van ;) ;)), niks open graven gewoon pijpje in de gang steken en even spuiten (= alleen niet mol vriendelijk maar dat is jouw oplossing ook niet :-X). Ik weet alleen geen merk o.i.d.
« Laatst bewerkt op: 6 november 2011, 18:41:29 door Cor van Kapel »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #213 Gepost op: 8 november 2011, 19:39:04 »
Jean-Piere, in NL (maar dat zal in B ook wel zo zijn) kun je een of andere gaspatroom kopen. Dat gas moet je in de gang spuiten en dan gaan de mollen van dood. Ik zag mijn buurman dat eens per jaar in het weiland naast mijn huis doen. Hielp goed (ik had er ook geen last meer van ;) ;)), niks open graven gewoon pijpje in de gang steken en even spuiten (= alleen niet mol vriendelijk maar dat is jouw oplossing ook niet :-X). Ik weet alleen geen merk o.i.d.


Ik heb zo mijn twijfels Cor. Dit nieuwe wapen in de strijd tegen de mol kan werken als de mol pas begonnen is met het aanleggen van zijn territorium. Als je er dan snel bij bent, kun je succes hebben. Mijn tegenstander had op een gegeven ogenblik mijn hele kavel van 800m2 bezet en een stuk van de buurman. Ook ik heb chemische middelen ingezet. Een rookpatroon in de gang bv. maar daar lacht een mol om. Hij heeft overal in zijn stelsel verticale ontluchtingskanalen. Het beest heeft zuurstof nodig net zoals wij, dus erg ver komt die rook ook niet. Op zekere dag heb ik, toen mijn oprit naar de garage verzakte de stofzuigerslang uit de meterkast gehaald en aan de uitlaat van de auto bevestigd en het andere eind in de gang gestopt. Toen ik dacht dat de benzine wel op zou zijn ben ik gestopt. Maar het heeft ook niet geholpen.
Ik heb zelfs zijn gangen onder water gezet. Later heb ik op een instructiefilm gezien wat het dier doet bij overstromingen. Als water zijn hoofdgang instroomt gaat hij met zijn kop vooruit in een zijgang zodat zijn lichaam werkt als een afsluiter. Ja, je kunt respect krijgen voor deze overlevingskunstenaar.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #214 Gepost op: 8 november 2011, 21:45:50 »
Sterke verhalen Gerrit !

Ik  heb jaren geleden ook eens de strijd moeten aanbinden met zo'n graafkunstenaar.  De rookpatronen zouden ook de oplossing bieden...  ::)  Het was een indrukwekkend zicht hoe de rook overal rond de tuin uit de grond te voorschijn kwam ...  ik had bijna een gasmasker van doen... maar de mol..... die ploegde voort..  ;D  alhoewel ik er toendertijd niet zo hard kon mee lachen.



                                                           
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jean-Pierre Hensen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 190
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #215 Gepost op: 9 november 2011, 18:14:29 »
Ik denk dat ik er volgend voorjaar een korte (?) pijn van ga maken.
Ga de rotstuin maar voorzien van vogelgaas. Het is een hele karwei, maar kan dan tevens de tuindersziekte
toepassen. De rotstuin zal dan weeral een gedaante verwisseling ondergaan  ;).

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #216 Gepost op: 9 november 2011, 21:24:58 »
Drastisch.... tijd- en zweet rovend... maar vermoedelijk afdoende Jean-Pierre al moet ge wel zien dat ge dat huidig exemplaar eerst buiten krijgt natuurlijk...  ;D ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #217 Gepost op: 11 november 2011, 22:42:11 »
Deze brengt dagelijks een bezoekje aan de tuin. Al heeft hij niet veel oog voor de planten maar meer voor mijn dieren in de tuin.
Spijtig dat hij geen mollen vangt.
Foto is misschien niet zo heel goed, maar is genomen vanuit de huiskamer.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #218 Gepost op: 11 november 2011, 22:48:07 »
Deze brengt dagelijks een bezoekje aan de tuin. Al heeft hij niet veel oog voor de planten maar meer voor mijn dieren in de tuin.
Spijtig dat hij geen mollen vangt.
Foto is misschien niet zo heel goed, maar is genomen vanuit de huiskamer.

Ziet er in ieder geval gevaarlijk uit Johan . Ik heb ze nog nooit gezien in onze tuin...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #219 Gepost op: 11 november 2011, 23:03:09 »
Indrukwekkend beest Johan !   ((2 Ik zou hem te vriend houden als ik jou was...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #220 Gepost op: 11 november 2011, 23:09:54 »
Deze brengt dagelijks een bezoekje aan de tuin. Al heeft hij niet veel oog voor de planten maar meer voor mijn dieren in de tuin.
Spijtig dat hij geen mollen vangt.
Foto is misschien niet zo heel goed, maar is genomen vanuit de huiskamer.

Dat is geen graag geziene gast in onze tuinen. Hij zaait dood en verderf onder onze (zang)vogeltjes.
Als ik het zo bekijk, heb ik nog liever een mol onder de grond dan een sperwer in de lucht.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #221 Gepost op: 11 november 2011, 23:15:54 »
Is inderdaad een mooie roofvogel. Langs één kant blij dat ik hem hier kan bekijken, maar langs de andere kant heeft hij en zij (er zit hier een paartje) mij al wel wat 'schade' bezorgd.  >:( Ze hebben dit jaar al een heel aantal sierduiven opgepeuzeld, en verder vallen ze mijn sierkippen en vogels lastig door tegen de voliere's te vliegen. Eén keer zat hij zelfs in de ren van de duiven en kippen. Wel mooi hoe ze in duikvlucht een prooi proberen te vangen. Maar dan toch liever niet mijn dieren. Zal er echter mee moeten leren leven.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #222 Gepost op: 11 november 2011, 23:20:29 »


Ziet er in ieder geval gevaarlijk uit Johan . Ik heb ze nog nooit gezien in onze tuin...
[/quote]

Zal ik eens zeggen dat ze naar Rumst mogen vliegen Kris? Is in vogelvlucht niet eens zo ver  :)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #223 Gepost op: 11 november 2011, 23:32:04 »
Zal ik eens zeggen dat ze naar Rumst mogen vliegen Kris? Is in vogelvlucht niet eens zo ver  :)

Ze mogen eens afkomen maar ik denk dat er hier in de tuin niet genoeg eten is Johan ... ???
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #224 Gepost op: 11 november 2011, 23:50:23 »
Wauw Johan, wat een plaatje!  :o  Dat verdient een 'pluim'.
Ik krijg er zowaar 'kippevel' van.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen