Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 191187 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #330 Gepost op: 23 juli 2012, 14:04:51 »
De monarch vlinder doet in mijn ogen de grootste afstand toch. Maar die komt niet vaak naar hier... ;)

Ja, zo'n 4000 km, de distelvlinder doet er "maar" zo'n 1500....de Amerikanen moeten toch weer de "grootste" hebben, niet  ;)

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #331 Gepost op: 23 juli 2012, 16:56:54 »
De monarch vlinder doet in mijn ogen de grootste afstand toch. Maar die komt niet vaak naar hier... ;)

Ja, zo'n 4000 km, de distelvlinder doet er "maar" zo'n 1500....de Amerikanen moeten toch weer de "grootste" hebben, niet  ;)
/quote]

 Hehe It 's the American Way of life.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #332 Gepost op: 23 juli 2012, 17:09:02 »
De monarch vlinder doet in mijn ogen de grootste afstand toch. Maar die komt niet vaak naar hier... ;)

Ja, zo'n 4000 km, de distelvlinder doet er "maar" zo'n 1500....de Amerikanen moeten toch weer de "grootste" hebben, niet  ;)
Ja, maar de Monarch vlinder doet dat wel in 2 of 3 generaties. In de lente trekken de in midden-Amerika overwinterende exemplaren naar het noorden. Leggen onderweg eitjes en de daaruit voorkomende populatie trekt verder en dat herhaalt zich. Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Monarchvlinder. Ik weet niet of de Distelvlinder het in één generatie doet maar de "trekkende" Monarchvlinder in iedergeval niet. Er zijn ook onder-soorten die niet trekken.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #333 Gepost op: 23 juli 2012, 18:25:14 »
Ja, maar de Monarch vlinder doet dat wel in 2 of 3 generaties. In de lente trekken de in midden-Amerika overwinterende exemplaren naar het noorden. Leggen onderweg eitjes en de daaruit voorkomende populatie trekt verder en dat herhaalt zich. Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Monarchvlinder. Ik weet niet of de Distelvlinder het in één generatie doet maar de "trekkende" Monarchvlinder in iedergeval niet. Er zijn ook onder-soorten die niet trekken.

Ik geloof dat de distelvlinder het in één generatie doet! Dus waarschijnlijk komt het dan ongeveer gelijk uit!

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #334 Gepost op: 24 juli 2012, 11:00:23 »
Ja, maar de Monarch vlinder doet dat wel in 2 of 3 generaties. In de lente trekken de in midden-Amerika overwinterende exemplaren naar het noorden. Leggen onderweg eitjes en de daaruit voorkomende populatie trekt verder en dat herhaalt zich. Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Monarchvlinder. Ik weet niet of de Distelvlinder het in één generatie doet maar de "trekkende" Monarchvlinder in iedergeval niet. Er zijn ook onder-soorten die niet trekken.

Ik geloof dat de distelvlinder het in één generatie doet! Dus waarschijnlijk komt het dan ongeveer gelijk uit!


In de lessen natuurbeheer heb ik altijd geleerd dat een tweede generatie bij distelvlinders enkel mogelijk is bij een minder strenge winter. Dan heb je zelfs een donkere variant die tevoorschijn kan komen. ;)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #335 Gepost op: 6 augustus 2012, 08:03:24 »
Gistermiddag, voor de grote bui kwam deze even kijken in mijn heeeeeele kleine vijvertje.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #336 Gepost op: 16 september 2012, 22:57:39 »
Vandaag vond mevrouw sabelsprinkhaan het tijd om wat eitjes te leggen.
En dit potje met Oxalis vond ze er geschikt voor.
Nu dus de keuze, jonge sabelsprinkhanen of toch maar de Oxalisknolletjes uit het potje halen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #337 Gepost op: 17 september 2012, 14:20:01 »
Vandaag vond mevrouw sabelsprinkhaan het tijd om wat eitjes te leggen.
En dit potje met Oxalis vond ze er geschikt voor.
Nu dus de keuze, jonge sabelsprinkhanen of toch maar de Oxalisknolletjes uit het potje halen.


Superfoto. ((14

Normaal gezien zijn de meeste sabelsprinkhanen geduchte rovers en dus nuttig. Ik zou het zo laten. ;)
« Laatst bewerkt op: 17 september 2012, 14:22:12 door Matthias Fouquaert »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #338 Gepost op: 6 december 2012, 09:52:59 »
Vergeet niet de vogeltjes bij te voeren, want volgens de ganzen is er nog meer kou op komst.......  ((14
« Laatst bewerkt op: 6 december 2012, 10:08:14 door Gerard Verweij »

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #339 Gepost op: 6 december 2012, 10:56:54 »
Was gisteren op het land aan het werk....doodstil.........en plots.....honderden en honderden...
machtige V-Formaties!.............af en toe geeft een van de achterste ganzen geluid......
ze communiceren met elkaar en vermoedelijk heeft dat met de koers te maken.......

Flight Control.............. ))4........mooi he...........

Leuk om te weten dat ze allemaal richting...Belgie Vlogen.......en wellicht....een
rustpauze nemen in de tuin van onze Jan.......om zijn nieuwe stenen hoek te bekijken!............. ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #340 Gepost op: 6 december 2012, 12:14:54 »
Was gisteren op het land aan het werk....doodstil.........en plots.....honderden en honderden...
machtige V-Formaties!.............af en toe geeft een van de achterste ganzen geluid......
ze communiceren met elkaar en vermoedelijk heeft dat met de koers te maken.......

Flight Control.............. ))4........mooi he...........

Leuk om te weten dat ze allemaal richting...Belgie Vlogen.......en wellicht....een
rustpauze nemen in de tuin van onze Jan.......om zijn nieuwe stenen hoek te bekijken!............. ))4
Ik ga rond deze tijd en in het voorjaar vaak naar de Eempolders bij Eemnes, daar kun je heerlijk wandelen. Er zijn dan echt heel veel ganzen en die maken echt herrie, dus dat communiceren, dat klopt wel.

Als ik in Belgie ben rond oktober/november komen daar altijd grote groepen Zwarte Ooievaars over, die maken ook herrie, maar weer heel anders. Die vliegen overigens rechtstreeks richting Frankrijk en niet westwaarts, dus die hebben geen tijd voor Jan z'n tuin.
Ik hoop voor Jan eigenlijk, dat de ganzen ook doorvliegen, want ganzen in de tuin, daar word je niet blij van.............. -3)(

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #341 Gepost op: 6 december 2012, 20:15:36 »
Hmmm, er zitten heel veel vogels in mijn tuin, maar dan wel van een veel kleiner formaat.
Als er dan een grote vogel, zoals een gans of een reiger hier durft neerstrijken, dan zijn mijn twee Border Collies er als de kippen bij om deze gevederde grote wezens de stuipen op het vege lijf te jagen. ;D

Borders Collies worden trouwens in Canada gebruikt om vliegvelden 'ganzenvrij' te maken ...  --6 :o

Ooit zijn hier wel eens vijf ooievaars op ons dak geland om te schuilen voor een naderend onweer en een aantal maanden later, kregen mijn vrouw en ik ons eerste kindeke. --6

Trouwens, als ze hier ooit landen, gaan ze niet weten waar eerst kijken.....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #342 Gepost op: 6 december 2012, 23:04:34 »
Groene zeep op het dak Jan.... anders gaat niet goed..........en wordt het een kot vol!................ ))4
« Laatst bewerkt op: 6 december 2012, 23:06:38 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #343 Gepost op: 13 december 2012, 13:03:06 »
Een trouwe specht die elk jaar terug in onze tuin terugkomt..... ;)

en soms moeilijk om een foto van te maken. Schuwe vogels die spechten...

De kwaliteit is iets minder ingezoomd door het raam genomen. ;)

Ook de kleine bonte specht is ook hier eens geland. Maar de camera was te traag. ))2



Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #344 Gepost op: 13 december 2012, 13:48:39 »
Een trouwe specht die elk jaar terug in onze tuin terugkomt..... ;)

en soms moeilijk om een foto van te maken. Schuwe vogels die spechten...

De kwaliteit is iets minder ingezoomd door het raam genomen. ;)

Ook de kleine bonte specht is ook hier eens geland. Maar de camera was te traag. ))2



Duidelijk een groene, Matthias. Blijft altijd moeilijk, spechten fotograferen, heb dat trouwens toch met veel "bosvogels" .Laatst een hele troep staartmezen gevolgd in het bos hier vlakbij, 16 foto's, niet 1 goed. -3)(
Heb dat ook altijd met spechten, kruipen altijd naar de verkeerde kant van de boom..... -3(