Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 191322 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #45 Gepost op: 24 augustus 2010, 21:37:22 »
Dit weekend kon ik tot mijn grote verassing vaststellen dat de groene kikkers in mijn tuinvijver zich voor het eerst hebben voortgeplant. Ik ontdekte toevallig deze kleintjes toen ik rond mijn vijver wat aan het wieden was. Zeker tientallen kleine kikkertjes drummen nu aan de waterkant voor een plaatsje in de zon. Vreemd dat ik ze niet veel eerder heb opgemerkt. Al die tijd hebben de dikkopjes zich kunnen schuilhouden tussen de begroeiing.
Toen ik mijn vijver indertijd aanlegde was het een beetje een stil verlangen dat er groene kikkers zouden op afkomen en zich zouden voortplanten. Na zeven jaar geduld kan ik zeggen dat deze doelstelling geslaagd is.

Schitterende natuurplaatjes Frankie.Het verheugd me dat er nog interesse bestaat bij andere forumleden in dit mooie natuurleven .
Het duurt inderdaad even ,ik heb ook zoveel geduld moeten oefenen.Maar de beloning vind ik zelf ook schitterend. :D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #46 Gepost op: 24 augustus 2010, 21:41:23 »
Laatst zwom er een raar slangetje in mijn vijver
Ik dacht eerst dat het een grote hagedis was
zwemmend in mijn vijver    :-\
van verre leek dat zo maar de staart was te lang
na een paar keer heen en weer gelopen te hebben
langs de vijver kon ik eindelijk dichtbij komen
wat schertst mijn verbazing
het was een echte kleine slang die een groene kikker
gevangen had en nog maar half opgegeten had
de achterpoten staken nog uit zijn bek      :o
heel raar gezicht en natuurlijk geen camera bij de hand   
Roland

Ja Roland ,stel dat je dan een camera bij de hand hebt ....dan heb je denkelijk de natuurfoto van het jaar gekiekt. ;D 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #47 Gepost op: 26 augustus 2010, 21:50:38 »
Hallo Frankie
gelukkig hier bijna nooit reigers
als er een komt jaag ik hem gelijk weg    ;D
ik heb mijn reptielen lief
dit voorjaar zag ik in 5 minuten ruim 20 salamanders    :o
die zie ik liever als reigers
Roland

Ik ben het helemaal met je eens Roland...Ik kan ook lange tijd turen naar mijn salamanders..En de reigers dat die maar elders gaan pootje baden  ;D

Ja Kris, ik zie ze liever ook niet bij mijn eigen vijver daar ze verzot zijn op alles wat beweegt, maar dat doet niets af van hun statigheid, het blijft een schitterende vogel. Tenslotte hebben ze ook als toppredator hun niche in de voedselpiramide.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #48 Gepost op: 27 augustus 2010, 08:33:12 »
Ik vind reigers ook prachtige dieren , maar zie ze liever in de vrije natuur - ik bescherm onze salamanders ( gewone kleine watersalamander ) ook als een kloekhen en moet zelfs de merels soms wegjagen, omdat die ook vaak salamanders uit de vijver vangen ( ongelooflijk hé)
Ze slaan die dan hard tegen de grond ,zodat ze gemakkelijker naar binnen kunnen gewerkt worden .
Reigers kunnen ook je folie beschadigen, als ze plots met hun bek in het water schieten ( zelf meegemaakt ) en kunnen je  zo heel wat werk bezorgen om de vijver te herstellen
groetjes
Lily-Anne
NB gisteren de eerste atalanta vlinder van het jaar gezien ! vinden blijkbaar tegenwoordig de weg niet meer zo goed naar onze tuin - zijn echte trekvlinders !

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #49 Gepost op: 29 augustus 2010, 19:55:02 »
Gisteren diende ik zware stenen te verslepen/verleggen in de tuin .Onder die stenen zaten een 7-tal volwassen salamanders.
Ze leken al een beetje in rust (nu al winterslaap?). Ik heb er ééntje kunnen fotograferen,nu dat was niet zo moeilijk want ze leken wel verdoofd.Ik heb ze ook even gedraaid zodat je de oranje buik kon zien.Salamanders uit Nederland? ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #50 Gepost op: 29 augustus 2010, 20:21:27 »
Gisteren diende ik zware stenen te verslepen/verleggen in de tuin .Onder die stenen zaten een 7-tal volwassen salamanders.
Ze leken al een beetje in rust (nu al winterslaap?). Ik heb er ééntje kunnen fotograferen,nu dat was niet zo moeilijk want ze leken wel verdoofd.Ik heb ze ook even gedraaid zodat je de oranje buik kon zien.Salamanders uit Nederland? ;D

Dat zou heel goed kunnen Kris, dat ze uit nederland komen. Deze komt er ook vandaan.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #51 Gepost op: 29 augustus 2010, 21:12:41 »
Gisteren diende ik zware stenen te verslepen/verleggen in de tuin .Onder die stenen zaten een 7-tal volwassen salamanders.
Ze leken al een beetje in rust (nu al winterslaap?). Ik heb er ééntje kunnen fotograferen,nu dat was niet zo moeilijk want ze leken wel verdoofd.Ik heb ze ook even gedraaid zodat je de oranje buik kon zien.Salamanders uit Nederland? ;D

In deze tijd van het jaar zitten salamanders overdag meestal op een droge schuilplaats. In dit geval onder de stenen in uw rotstuin, Kris. Zelf vond ik vandaag nog een dikke pad onder een steen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #52 Gepost op: 30 augustus 2010, 08:27:11 »
dat salamanders soms wat verdoofd lijken of zich voor dood houden , is een vorm van zelfverdediging - een dood dier zullen ze zo vlug niet opeten ,tenzij de belager dit kent natuurlijk .Hier worden de salamanders regelmatig uit de vijver gevist door de merels ( langs de rand of soms zelfs eens al vliegend uit het water geplukt - ongelooflijk , maar zelf gezien ! )
groetjes
Lily-Anne

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #53 Gepost op: 31 augustus 2010, 21:46:24 »
dat salamanders soms wat verdoofd lijken of zich voor dood houden , is een vorm van zelfverdediging - een dood dier zullen ze zo vlug niet opeten ,tenzij de belager dit kent natuurlijk .Hier worden de salamanders regelmatig uit de vijver gevist door de merels ( langs de rand of soms zelfs eens al vliegend uit het water geplukt - ongelooflijk , maar zelf gezien ! )
groetjes
Lily-Anne

Oppassen Lily-Anne dat je zelf niet wordt belaagd. Alfred Hitchcock maakte er ooit een film van. ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #54 Gepost op: 1 september 2010, 08:42:01 »
ik ken die film en denk daar nog regelmatig aan terug , als ik een troep zwarte vogels zie verzamelen ( kauwen )
of zie overvliegen met veel lawaai  :D ??? ??? maar van de merels ben ik zeker niet bang
groetjes
Lily-Anne

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #55 Gepost op: 7 september 2010, 08:16:18 »
Ik vraag me wel af wat jullie bedoelen met salamanders uit Nederland ? Waarom denken jullie dat ? Ik heb alleen de gewone kleine salamander ( maar in zeer grote getallen ) , maar zou ook heel graag hebben dat de alpenwater salamander in onze vijver komt jongen  , maar bij mijn weten komt die in onze streek niet voor -
groetjes
Lily-Anne

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15580
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #56 Gepost op: 7 september 2010, 22:36:07 »
In de meeste gevallen zijn we heel serieus Lily-Anne maar af en toe durven we ook al eens grapjes maken.Omdat die salamanders een oranje onderkant hebben-en oranje de kleur van onze Noorderburen is -was dat gewoon wat gekscheren tussen mezelf en Pim.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #57 Gepost op: 8 september 2010, 20:55:09 »
In de meeste gevallen zijn we heel serieus Lily-Anne maar af en toe durven we ook al eens grapjes maken.Omdat die salamanders een oranje onderkant hebben-en oranje de kleur van onze Noorderburen is -was dat gewoon wat gekscheren tussen mezelf en Pim.


Nog een paar diertjes in de grootste rotstuin van Italië
Een spinsoortje en de befaamde Alpenkauw.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #58 Gepost op: 8 september 2010, 21:19:18 »
Ja die kauwen, 't zit er hier vol van in de Vlaanders, Pim, maar die alpenkauw zal wel een andere soort zijn zeker?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #59 Gepost op: 8 september 2010, 21:39:18 »
Ja die kauwen, 't zit er hier vol van in de Vlaanders, Pim, maar die alpenkauw zal wel een andere soort zijn zeker?
De Alpenkauw is zeker een ander soort Frankie, die komen op vele plaatsen in de Alpen voor, maar alleen op grote hoogte. Vanaf 2400-2500 meter. Op algemene lokaties waar bergwandelaars hun 'brandstof' nuttigen, kom je ze altijd wel tegen, om wat eetbaars te bedelen.
Heemskerk, Noord-Holland