Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 190437 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #465 Gepost op: 6 januari 2014, 21:20:09 »
Toch opmerkelijk dat die reigers zich zo ver durven te wagen. 20 jaar geleden zou je dit soort tafereeltjes nooit hebben gezien. Toen waren ze ook een pak zeldzamer dan nu, terwijl het nu eigenlijk een vrij algemene vogel is geworden.
Maar toch is het niet makkelijk om ze op de gevoelige plaat vast te leggen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #466 Gepost op: 6 januari 2014, 21:35:43 »
Toch opmerkelijk dat die reigers zich zo ver durven te wagen. 20 jaar geleden zou je dit soort tafereeltjes nooit hebben gezien. Toen waren ze ook een pak zeldzamer dan nu, terwijl het nu eigenlijk een vrij algemene vogel is geworden.
Maar toch is het niet makkelijk om ze op de gevoelige plaat vast te leggen.
Sinds een aantal jaren is deze ook volop te bewonderen in de Ardennen, Frankie.
En hier in Nederland wordt de zilverreiger steeds algemener.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #467 Gepost op: 29 januari 2014, 09:05:46 »
En dan is het winter en ga je de vogels bijvoeren. Huisje in de voortuin, vetbol eraan, bakje zaad erin.........je  kent dat wel. -7(

Vanochtend was er ineens een "vogeltje"zonder vleugels.
Leuk gezicht, fotootje maken, totdat ie aan de blaadjes van een Campanula fenestrellata begon. -3)(

Dat ging me te ver, heb 'm weggejaagd. Hij ligt nu waarschijnlijk ergens in mijn stapelmuur in een warm nestje te dommelen en denkt: "wacht maar, vanavond slaap jij en is er niemand..."  ;D

Excuses voor de kwaliteit van de foto's, deze zijn vanuit de huiskamer door een dubbeldikke isolatieruit gemaakt. ))2




« Laatst bewerkt op: 29 januari 2014, 09:12:10 door Gerard Verweij »

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #468 Gepost op: 31 januari 2014, 20:01:26 »
Hier een iets grotere bezoeker op de voedertafel nml een sperwer.
Mooi, maar eigenlijk ook een beetje een lastige bezoeker.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #469 Gepost op: 31 januari 2014, 20:40:08 »
Die sperwer mag hier regelmatig show komen geven ! Regelmatig zie ik roofvogels  in onze buurt, en dan denk ik vaak " het is toch nog niet zo erg met de natuur " als die dieren , die zo hoog in de voedselpyramide staan, in aantal kunnen toenemen ...

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #470 Gepost op: 1 februari 2014, 09:24:15 »
Die sperwer mag hier regelmatig show komen geven ! Regelmatig zie ik roofvogels  in onze buurt, en dan denk ik vaak " het is toch nog niet zo erg met de natuur " als die dieren , die zo hoog in de voedselpyramide staan, in aantal kunnen toenemen ...
Ben ik met je eens,L-A.
Vroeger was ik met mijn ouders in de Ardennen en dan was daar de buizerd de bezienswaardigheid, nu kun je ze ook bij ons niet tellen.
Wat ik dan weer niet begrijp, is, dat ze heel veel voorkomen in de omgeving van snelwegen en het lijkt me nou niet, dat daar de schoonste prooidieren leven.  ))8

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #471 Gepost op: 1 februari 2014, 09:44:11 »
Zouden die snelwegen niet voor een flinke voorraad dood gereden prooien zorgen...? ??  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #472 Gepost op: 1 februari 2014, 12:26:20 »
Zouden die snelwegen niet voor een flinke voorraad dood gereden prooien zorgen...? ??  ))4
Klopt een Buizerd is niet zo'n behendige jager, hij moet het vaak van (grotere) dode prooidieren hebben en de wegen liggen vaak wat hoger in het landschap (i.v.m. waterafvoer) en die drogere grond trekt in dit natte jaargetijde weer kleine grondbewoners die niet zo van natte pootjes houden. In tegenstelling tot de Buizerd is een Sperwer juist weer héél behendige jager en in de tuin van Johan is hij afgekomen op de zangvogels waar Johan zo braaf een voedertafel voor ingericht heeft. Dat hij er voor de foto even op is gaan zitten, is puur toeval, hij lust n.l. niets van wat er op ligt. Tenzij Johan meelwormen o.i.d. klaar had staan voor het roodborstje en meneer of mevrouw merel.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #473 Gepost op: 1 februari 2014, 12:58:47 »
Die sperwer mag hier regelmatig show komen geven ! Regelmatig zie ik roofvogels  in onze buurt, en dan denk ik vaak " het is toch nog niet zo erg met de natuur " als die dieren , die zo hoog in de voedselpyramide staan, in aantal kunnen toenemen ...

Dan zal ik hem eens uw adres geven Lily-Anne.  :)

Begrijp me niet verkeerd, het is en blijft een mooie roofvogel.
En het zijn niet alleen sperwers die hier zitten.
Ook de torenvalk hangt hier dagelijks te bidden of komt even goedendag zeggen en de buizerd zweven hier ook over.

Dat ik het een 'lastige' bezoeker vind is omdat hij denkt dat het hier een verse productensupermarkt is met zelfbediening.
Zij komen hier niet voor de zangvogeltjes van op de voedertafel maar eerder voor het grotere 'wild' zoals de sierduiven en sierkippen. Rond de volières van de vogels vliegen en er gaan aan hangen om iets te kunnen vangen vinden ze ook wel leuk.
Dus regelmatig liggen er hier wel eens een hoopje pluimen en zit er een duif minder in het hok.

Op de foto rust hij (of zij) even uit en kijkt dan rustig rond naar wat er zich in de volières zit.

Het zou me trouwens niet verwonderen moest dit een exemplaar zijn dat bij mensen is gaan vliegen. Je kan deze vogel, (heeft in zijn nek een witte vlek waardoor ik hem kan herkennen) vanuit een open ruimte benaderen tot op een 3-tal meter. En dan vliegt hij nog geen 10 meter verder.
De andere sperwers slaan al op de vlucht vanaf dat ze nog maar een verdacht geluidje horen of een beweging zien.
En al zijn zij dan lastige bezoekers, het blijft toch mooi hoe ze zich in duikvlucht op hun prooi afgaan.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #474 Gepost op: 1 februari 2014, 14:27:55 »
Zouden die snelwegen niet voor een flinke voorraad dood gereden prooien zorgen...? ??  ))4
Ja, misschien wel. Maar dan kan dat volgens mij nog steeds niet gezond zijn, als je soms ziet hoe alles bij een snelweg (bijv. de vangrail) zwart van het fijnstof is.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #475 Gepost op: 7 februari 2014, 13:36:15 »
In ons insectenhotel zitten een aantal toegangen nog stevig dichtgemetseld. Daarachter de jonge sluipwespen, klaar voor de komende zomer.

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #476 Gepost op: 28 februari 2014, 20:42:52 »
Vandaag eens een klapke gedaan met een koolmees (Parus major)
Foto is wel niet echt van de beste kwaliteit.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #477 Gepost op: 28 februari 2014, 20:50:15 »
Vandaag eens een klapke gedaan met een koolmees (Parus major)
Foto is wel niet echt van de beste kwaliteit.

Heb je hem goed gezegd de rupsen op te eten, die anders je planten opknabbelen?  ;)
Die is trouwens wel heel erg tam??  ))4

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #478 Gepost op: 28 februari 2014, 23:04:47 »
Was het tegen een raam gevlogen Johan ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #479 Gepost op: 1 maart 2014, 15:40:16 »
Was het tegen een raam gevlogen Johan ?
Gelukkig had ie dat zwarte helmpje op...........