Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 190441 keer)

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #540 Gepost op: 7 augustus 2014, 21:18:05 »
Zijn ze mooi of zijn ze mooi?
Ook de rest van de site geeft een schat aan informatie.
De vlindertuin in Digne les Bains is de moeite voor wie er in de buurt is.
Zie hier!

http://www.proserpine.org/papillons.php

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs


KLEIN > kleiner > mooist

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #541 Gepost op: 8 augustus 2014, 22:39:18 »
Dag L.A.
In vlindertuinen worden nep bloemen vaak knalrood, met in het midden een gaatje gebruikt .
Onder de bloem is een voorraadje nectar opgelost,welke in poedervorm te verkrijgen is en wordt  gevoerd aan kolibries , nectarvogels en honingzuigers.
 Het zijn allen tropische vlinders die hier van snoepen.
Ik zou niet weten of onze inheemse vlinders dit ook zouden kunnen waarderen, maar het is het proberen waard!


Dat is wat ik bedoel Jos , zoiets waar je dan nectar in kan doen om ze te voeden als er nog niet genoeg goede bloemen zijn . Als ik eens wat tijd over heb, moet ik dat toch eens verder uitzoeken

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #542 Gepost op: 10 augustus 2014, 15:35:20 »
We zullen eens uitkijken naar wat vlindervriendelijke planten . Suggesties zijn erg welkom .
Is er ook geen vlindervoeder product op de markt, zoals ze in vlindertuinen hebben? Dan zie je bovenaan een nepbloem met een gaatje . Onder de bloem is een reservoir waaruit de vlinder kan snoepen met zijn lange tong door het gaatje ( zo kunnen wespen er niet bij denk ik ) . Zou wel handig zijn om vlinders zo te kunnen bijvoederen in afwachting van betere bloemen . Vogels kan je toch ook bijvoederen !

@ Lily-Anne: Vroeger toen ik nogal een vlinderfanaat was. Lokte ik talrijke vlinders met rijp fruit die je op een zonnig plekje legt. ;)
Ook een beetje onkruid laten staan helpt natuurlijk ook. Maar dat is een andere kwestie...

De meeste vlindersoorten komen hier naar deze plantenfamilies: Buddleja, Eupatorium cannabinum (Koninginnekruid) en cultivars, Sedum soorten, Veronica soorten,...

Ik laat een wilde kamperfoelie zijn gang gaan om pijlstaartvlinders te lokken. Die zie je meestal bij schemering of s'nachts en de typische vlinderbeweging valt goed op. Tot nu toe nog niet gelukt om dit jaar 1 op de lens te zetten.

Tegenwoordig hoef je geen waardplanten zetten om rupsen groot te brengen. Ik kom de laatste tijd uilensoorten tegen op Primulakruisingen.
De bladschade valt goed op... :-X

Gisteren hadden twee viervoeters deze Grote beervlinder bijna in het vizier. Ik heb dit vrouwtje maar op een buitenmuur gezet. ;)







Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #543 Gepost op: 10 augustus 2014, 22:03:45 »
[quote author=Matthias Fouquaert link=topic=57.msg66343#msg66343 date=140767772
 Vroeger toen ik nogal een vlinderfanaat was. Lokte ik talrijke vlinders met rijp fruit die je op een zonnig plekje legt. ;)

Dat is in onze tuin niet mogelijk Matthias , iedere keer als we buite eten, dan duurt het geen 5 min. vooraleer er een wesp ons komt lastig vallen . Het is dus geen goed idee om wespen te lokken . Daarom dacht ik aan zo een kunstbloem zoals in vlindertuinen. Dat klein gaatje voor de nectar, daar moet je een lange tong voor hebben, dus denk ik dat wespen dit snel zullen opgeven . Onze tuin is ook veel te klein om het fruit ver weg te gaan leggen en dan heb je zeker geen zicht op de vlinders.
 Ondertussen hebben we nu een  Buddleja die Max. 60 cm hoog en breed zou worden volgens het kaartje ( hopelijk is dit niet te laag voor vlinders )  Verbena bonariensis hadden we al en daar zien we nu wel enkele vlinders op.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #544 Gepost op: 25 augustus 2014, 00:24:42 »
Opvallend aanwezig was dit krabspinnetje want hij zat niet op een gele bloem, zat hij wel op een gele bloem dan was hij onopvallend aanwezig en had ik hem wellicht niet gezien.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #545 Gepost op: 25 augustus 2014, 21:25:57 »
 ((12

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #546 Gepost op: 26 augustus 2014, 21:16:52 »
Opvallend aanwezig was dit krabspinnetje want hij zat niet op een gele bloem, zat hij wel op een gele bloem dan was hij onopvallend aanwezig en had ik hem wellicht niet gezien.

Nog nooit gezien! Het is misschien een zeldzame soort !
Er zijn zoveel insecten die we nooit opmerken, maar die toch boeiend om te zien zijn .

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #547 Gepost op: 26 augustus 2014, 21:30:36 »
Opvallend aanwezig was dit krabspinnetje want hij zat niet op een gele bloem, zat hij wel op een gele bloem dan was hij onopvallend aanwezig en had ik hem wellicht niet gezien.

Ja de gele trui onder de spinnen ......mooie en interessante observatie Gerrit .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #548 Gepost op: 31 augustus 2014, 22:59:38 »
Palomena prasina (groene stinkwants)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #549 Gepost op: 31 augustus 2014, 23:01:10 »
Palomena prasina (groene stinkwants)

Na de gele trui dus nu de groene trui ........straks dus nog een bolletjestrui en dan .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #550 Gepost op: 6 september 2014, 21:43:47 »
Palomena prasina (groene stinkwants)

Na de gele trui dus nu de groene trui ........straks dus nog een bolletjestrui en dan .....
Eéntje met een bolletjestrui heb al eens geplaatst ergens in mei, dacht ik.  :)
En een witte trui staat bij foto van de dag ergens.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #551 Gepost op: 6 september 2014, 21:46:51 »
De mannetjes van de grote groene sabelsprinkhaan (Tettigonia viridissima) zingen hun liedje ook al een hele tijd in de tuin.
Maar dit vrouwtje is op zoek naar een geschikte plaats om haar eitjes te gaan leggen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #552 Gepost op: 6 september 2014, 22:32:48 »
Prachtige foto's Johan! Jij hebt toch wel een hele goede camera en zeer oplettende ogen!

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #553 Gepost op: 9 september 2014, 22:13:30 »
Prachtige foto's Johan! Jij hebt toch wel een hele goede camera en zeer oplettende ogen!

Dank U, heb een gewoon klein digitaal compacte camera.
De sabelsprinkhaan is ongeveer een 7 à 8cm groot, dus vrij gemakkelijk te zien.
De mannetjes hoor je van ver zingen en kan je zo heel gemakkelijk localiseren.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #554 Gepost op: 9 september 2014, 22:19:14 »
Klopt Johan, zo heb ik vroeger ook vaak mannetjessabelsprinkhanen 'gezocht', op het geluid af. Een vrouwtje vinden is bijna zoeken naar een speld in een hooiberg. Die laten zich niet horen...dan is de mensenwereld net het tegenovergestelde,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen