Auteur Topic: Dieren in de (rots)tuin  (gelezen 190433 keer)

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #570 Gepost op: 22 september 2014, 12:01:15 »

Daar ben ik zeker van Lily, ik vang al jaren (ook in het verleden) de mollen bij de buren, ze zijn dankbaar dat ik dat doe en bij mij blijven ze weg. Het gat is 0ngeveer 15 cm diameter. Een mol heeft maar 5-6 cm nodig. Hij was nog bezig toen ik hem verjaagde.

Ik lees dit stukje nu pas Jan en ik zie dat je expert ben in het mollen vangen. Nu wil het geval, dat ik al jarenlang last heb van een mol. Mijn hele tuin 700m2 is zijn territorium. Overal duiken de molshopen op. Het enige wat ik kan doen is hem weghouden uit de rotstuin en het grasveld, door in de gangen daar mottenballen te leggen. Hij blijft dan weer een tijdje weg, zit bij de buren of weet ik veel. Maar hij komt altijd terug. Ik heb het geprobeerd met een klem, maar weet niet goed hoe die te gebruiken. Mijn vraag is: Hoe vang jij de mollen. En als je een klem gebruikt, zou je dan een foto willen maken hoe die te plaatsen?

Ik ga dat doen Gerrit, ik moet nu weg, maar einde van de middag ga ik alles gedetailleerd uitleggen met foto's

Voor het vervolg van het mollenverhaal klik op onderstaande link:

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1650.0
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 18:08:25 door Luc Gilgemyn »
Omgeving Roosendaal

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #571 Gepost op: 22 september 2014, 23:26:12 »
Geen rups maar de larve van de bladwesp Tenthredo marginella
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #572 Gepost op: 20 oktober 2014, 17:24:33 »
De admiraalvlinder, nog altijd heel algemeen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #573 Gepost op: 20 oktober 2014, 20:09:27 »
Geen rups maar de larve van de bladwesp Tenthredo marginella


Een heel speciale larve! Nog nooit gezien!
Is mijn indruk juist dat er nog een ander beestje op de foto te zien is? Een schildluis?

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #574 Gepost op: 20 oktober 2014, 21:27:02 »
De admiraalvlinder, nog altijd heel algemeen.

Kan ook een meerwaarde hebben Frankie. Hier is het wel een Atlanta... ;)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #575 Gepost op: 20 oktober 2014, 21:53:27 »
De admiraalvlinder, nog altijd heel algemeen.

Kan ook een meerwaarde hebben Frankie. Hier is het wel een Atlanta... ;)

Nog anderen noemen hem nummervlinder, Matthias, maar het is en blijft een knappe vlinder.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #576 Gepost op: 21 oktober 2014, 22:04:42 »
Ik was aan het kijken op de site van tuinadvies.http://www.tuinadvies.nl/index.htm
Hier hebben ze ook een forum. Kwam daar deze mooie foto's tegen.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=35&page=1&tid=58001
Wel een leuk forum meer over de normale tuin. en over zaaien/cactussen en meer http://forum.tuinadvies.be/index.php
Toch leuk om eens rond te )))1

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #577 Gepost op: 8 december 2014, 23:05:32 »
Er staan wel geen dieren op de foto en het is naast de rotstuin, maar dat de vogels welkom zijn is wel duidelijk zeker?
Enkele dagen geleden heb ik zelf vetzaadbollen gemaakt . Nu maar hopen dat ze het recept lusten .
De fuchsia magelanica trekt zich nog niets aan van de nachtvorst en bloeit uitbundig verder.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #578 Gepost op: 3 februari 2015, 20:17:36 »
Bijna niet te geloven...maar vandaag kon ik de eerste groene kikker van het seizoen waarnemen, tussen dooi en ijs!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #579 Gepost op: 3 februari 2015, 20:31:19 »
Hij is nochtans niet wakker geworden door de grote warmte denk ik zo...  ))4 brrrrrr
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #580 Gepost op: 3 februari 2015, 20:36:02 »
Bijna niet te geloven...maar vandaag kon ik de eerste groene kikker van het seizoen waarnemen, tussen dooi en ijs!

Hmmm, kikker-ijslolly  ))8  :-X

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #581 Gepost op: 3 februari 2015, 22:48:51 »
Bijna niet te geloven...maar vandaag kon ik de eerste groene kikker van het seizoen waarnemen, tussen dooi en ijs!


Ben je zeker dat het een groene kikker is Frankie? De bruine kikkers zijn normaal eerder wakker dan de groene , maar daar lijkt het me ook nog te vroeg voor . Misschien heeft hij geen normale winterslaap gehad en dus te vroeg wakker? Hopelijk kan hij wat voedsel vinden , de winter is nog niet voorbij!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #582 Gepost op: 3 februari 2015, 23:06:39 »
Bijna niet te geloven...maar vandaag kon ik de eerste groene kikker van het seizoen waarnemen, tussen dooi en ijs!


Ben je zeker dat het een groene kikker is Frankie? De bruine kikkers zijn normaal eerder wakker dan de groene , maar daar lijkt het me ook nog te vroeg voor . Misschien heeft hij geen normale winterslaap gehad en dus te vroeg wakker? Hopelijk kan hij wat voedsel vinden , de winter is nog niet voorbij!

Ja hoor, Lily-Anne, 100 % zeker dat het een groene is. Inderdaad, de bruine kikker ontwaakt eerder uit zijn winterslaap dan de warmtelievende groene kikker, vandaar mijn verwondering.
Misschien is hij door de activiteit van een vis, uit zijn rustperiode gehaald, wie weet? Van de tientallen kikkers uit mijn vijver is het de enigste die ik heb gezien, wellicht gaat het om een enkel geval. Kwakende kikkers zullen nog niet voor morgen zijn. Momenteel hier terug -2°C. Dat is ruim 15°C te koud voor een koukleum als deze groene jongen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #583 Gepost op: 4 februari 2015, 12:19:58 »
Bijna niet te geloven...maar vandaag kon ik de eerste groene kikker van het seizoen waarnemen, tussen dooi en ijs!


Ben je zeker dat het een groene kikker is Frankie? De bruine kikkers zijn normaal eerder wakker dan de groene , maar daar lijkt het me ook nog te vroeg voor . Misschien heeft hij geen normale winterslaap gehad en dus te vroeg wakker? Hopelijk kan hij wat voedsel vinden , de winter is nog niet voorbij!
Ja hoor, Lily-Anne, 100 % zeker dat het een groene is. Inderdaad, de bruine kikker ontwaakt eerder uit zijn winterslaap dan de warmtelievende groene kikker, vandaar mijn verwondering.
Misschien is hij door de activiteit van een vis, uit zijn rustperiode gehaald, wie weet? Van de tientallen kikkers uit mijn vijver is het de enigste die ik heb gezien, wellicht gaat het om een enkel geval. Kwakende kikkers zullen nog niet voor morgen zijn. Momenteel hier terug -2°C. Dat is ruim 15°C te koud voor een koukleum als deze groene jongen.
Hij zal het nog wel koud hebben, want volgens mij zit z'n linker oog nog dichtgevroren................. ))4

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dieren in de (rots)tuin
« Reactie #584 Gepost op: 4 februari 2015, 18:11:57 »
Diezelfde dappere kerel van gisteren waagde zich zelfs vandaag al op de droge oever. Het was amper boven nul! Nog nooit gezien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen