Auteur Topic: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez  (gelezen 52253 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #210 Gepost op: 31 augustus 2016, 20:30:41 »
 ((3 ((3 ja wadde Danny!
verbluffend! Echt heel mooi resultaat.
Creëer je er een bollenbedje in?

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #211 Gepost op: 31 augustus 2016, 20:51:34 »
Een bijzondere oplossing. Je gebruikt die betonblokken om hoogte te winnen. Een goed idee. Dat scheelt grond.
Het gebruik van voornamelijk zand, zet mij op het idee, dat je erg droogteminnende planten voor ogen hebt. Ook omdat de ondergrond uit beton bestaat zal het geheel snel uitdrogen. Werkelijk een uitdaging. (bollen inderdaad?)
« Laatst bewerkt op: 2 september 2016, 19:24:07 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #212 Gepost op: 31 augustus 2016, 21:36:12 »
De stenen die je gebruikt zijn echt heel mooi, Danny, het kan niet anders dan dat je er een prachtig rotstuintje mee kan maken. Ziet er wederom weer heel natuurlijk uit.
Net als Gerrit heb ik echter de bedenking dat dit tuintje in warme periodes wel snel kan uitdrogen. Planten uit droogte minnende streken zullen hier goed in gedijen. Een mooie uitdaging. Ik denk hier aan Acantholimon, Dianthus, Arenaria, Sempervivum,... ja, dit kan een heel mooi rotstuintje worden met veel polvormende rotsplanten in verschillende tinten grijs en blauw.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4102
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #213 Gepost op: 1 september 2016, 08:47:38 »
Prachtig Danny! Het ziet er heel natuurlijk uit.  ((3 ((3 ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Filip Wauters

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 550
  • Geslacht: Man
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #214 Gepost op: 1 september 2016, 18:37:35 »
Danny,
voor mij is het nu al af als het ware. Een pracht van een rotsformatie die heel natuurlijk overkomt en zelfs zonder planten een streling voor het oog is . Ik reageer niet veel op wat ik lees , maar dit is echt top.
Misschien kun je me qua beplanting enkele voorstellen doen voor de zonnige kant. Die kunnen dan ook goed in mijn rotsmuur, die zoals je weet ook zeer droog is, wat ik de laatste weken aan de lijve mag ondervinden.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #215 Gepost op: 1 september 2016, 18:52:03 »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #216 Gepost op: 1 september 2016, 18:57:17 »
Bedankt mannen voor de positieve reacties  ((13

Met zo'n mooie stenen kun je inderdaad wel iets moois van maken . Het is hier intussen al de vierde rotstuin gemaakt met deze soort stenen .  De betonblokken dienen vooral voor de stevigheid
maar inderdaad heb je ook minder aarde(mengsel) nodig om op te vullen . Toch zijn het maar enkele betonblokken ( 12 stuks ) en op veel plaatsen is er vulling aanwezig tot op de bodem . Het voordeel aan deze berg is dat je er verschillende omstandigheden kan creëren . Er is vooral zon maar ook half schaduw en ook volledig schaduw . Bovendien is deze berg ook soms beschaduwd door boompjes en klimplanten in de omgeving . Ik denk eerder dat deze berg maar plaatselijk vlug zal uitdrogen tijdens de zomer . Eigenlijk is het de bedoeling om hier inderdaad veel bollen te huisvesten maar ook verschillende rotsplanten , anders is het in de zomer te kaal . Aan de schaduwzijde zijn er al enkele Hepatica nobilis uitgeplant , aan de zonnige kant al enkele soorten bollen . De tijd zal moeten uitwijzen wat kan en wat niet .
Welke rotsplantjes er in zullen komen weet ik nog niet maar het moeten wel kleine compacte plantjes zijn waartussen ik bollen kan planten .Ik hoop volgende lente de eerste resultaten te kunnen posten ........
« Laatst bewerkt op: 1 september 2016, 19:31:29 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #217 Gepost op: 1 september 2016, 19:28:29 »
Danny,
voor mij is het nu al af als het ware. Een pracht van een rotsformatie die heel natuurlijk overkomt en zelfs zonder planten een streling voor het oog is . Ik reageer niet veel op wat ik lees , maar dit is echt top.
Misschien kun je me qua beplanting enkele voorstellen doen voor de zonnige kant. Die kunnen dan ook goed in mijn rotsmuur, die zoals je weet ook zeer droog is, wat ik de laatste weken aan de lijve mag ondervinden.

Bedankt Filip voor je reactie , zoals je wel weet vind ik het heel belangrijk dat de stenen mooi en natuurlijk overkomen .
Deze stenen vind je ook vaak terug in de Alpen . Dit zijn dus mijn favoriete stenen om iets mee te doen . Aangezien het vrij grote rotsblokken zijn kan je er gemakkelijk mee een bergje bouwen .
Ik weet eigenlijk ook nog niet wat ik aan de zonnige kant ga planten ? zeker wel bollen maar voor de rest moet ik ook nog eens goed nadenken Filip , ik hou je op de hoogte ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16793
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #218 Gepost op: 2 september 2016, 10:53:52 »
Ik kan de voorgaande lofzangen alleen beamen, Danny - het geheel ziet er weer schitterend uit.  Het zal inderdaad een snel uitdrogend geheel worden denk ik, ook al omwille van de vrij steile helling waar het water snel zal van af lopen.  Er zijn toch meer dan voldoende droogteminnaars te vinden om hier een mooi geheel van te maken.  Ik ben wel benieuwd naar het wedervaren met de hepatica's in die omstandigheden  ))4
In elk geval weeral een prachtig initiatief dat om opvolging vraagt.  We kijken er dan ook naar uit.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #219 Gepost op: 2 september 2016, 20:21:38 »
Ik kan de voorgaande lofzangen alleen beamen, Danny - het geheel ziet er weer schitterend uit.  Het zal inderdaad een snel uitdrogend geheel worden denk ik, ook al omwille van de vrij steile helling waar het water snel zal van af lopen.  Er zijn toch meer dan voldoende droogteminnaars te vinden om hier een mooi geheel van te maken.  Ik ben wel benieuwd naar het wedervaren met de hepatica's in die omstandigheden  ))4
In elk geval weeral een prachtig initiatief dat om opvolging vraagt.  We kijken er dan ook naar uit.

Bedankt Luc , ik hou jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #220 Gepost op: 2 september 2016, 22:08:37 »
zeker prachtig. beetje saai maar ik ga met de rest mee.
ben ook benieuwd.
Wil ooit de voortuin veranderen maar hoe??

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #221 Gepost op: 3 september 2016, 18:16:35 »
zeker prachtig. beetje saai maar ik ga met de rest mee.
ben ook benieuwd.
Wil ooit de voortuin veranderen maar hoe??

 ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #222 Gepost op: 4 september 2016, 00:24:50 »
Ziet er prachtig uit , zelfs zonder planten . Het gebruik van die betonstenen lijkt me ook een heel goed idee, om te vermijden dat de stenen na een tijd te veel in de grond zakken. Ben benieuwd naar je verdere ervaringen .

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #223 Gepost op: 4 september 2016, 09:59:38 »
Ziet er prachtig uit , zelfs zonder planten . Het gebruik van die betonstenen lijkt me ook een heel goed idee, om te vermijden dat de stenen na een tijd te veel in de grond zakken. Ben benieuwd naar je verdere ervaringen .

Dank je Lily-Anne , ik hoop volgende lente al wat bloei op deze berg te kunnen tonen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Under construction : De rotstuin van Danny Bonnez
« Reactie #224 Gepost op: 20 mei 2018, 18:03:08 »
Even dit topic nog eens updaten , ondertussen is het al 4 jaar geleden dat ik deze crevice aangelegd heb .
Ieder jaar komen er enkele plantjes bij , ik heb er wel veel plezier aan ......
Staat er momenteel zo bij ....
Ieper , West-Vlaanderen