Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 192227 keer)

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #495 Gepost op: 27 januari 2025, 08:11:30 »

Zaaipotten met kieming gaan bij vorst in een koele kamer waar er wel voldoende licht is.
Bij 0/-1 doe ik het nog niet maar wanneer lager voorspeld wordt neem ik ze β€˜s avonds binnen.  En de potten gaan terug buiten van zodra de temperatuur boven nul komt.
Ik doe dit louter uit voorzorg omdat ik niet goed weet hoe de zaailingen zich gaan gedragen bij extreme koude.

Bedankt voor de gedetailleerde informatie over je persoonlijke benadering van dit onderwerp.

Ik kan om verschillende redenen geen regelmatig transport doen met de potten...

Het aantal potten is veel te groot, alleen aanwezig in het weekend en geen aparte ruimte beschikbaar.

Op dit moment is het veel te warm voor de tijd van het jaar... maar gelukkig gedragen de meeste zaden zich nog rustig. En ik ben nog niet klaar, want ik verwacht nog meer zaadjes.

Je kunt maar doen wat mogelijk is Thomas. Als gepensioneerde kan ik dat natuurlijk.

Ik neem alleen maar de potten met kieming binnen, zowel deze met alpineplanten als deze met bolgewassen.
Tomatenbakjes zijn daarbij handig, maar ondertussen heb ik er al 14 vol en telkens is dat een werkje dat telt !
Het geeft mij wel ook de mogelijkheid om de kiemplanten te inspecteren op slakkenvraat en op de aanwezigheid van slakken op de onderkant van de potten !

Alle andere zaaipotten blijven in de zaaibak staan (in de buitentemperatuur maar met een glasplaat boven omdat ik vroeger nog voor had dat de inhoud van sommige potten werd weggespoeld bij hevige regenval).

Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #496 Gepost op: 27 januari 2025, 10:20:58 »
Een glazen afdekking voor de zaailingen is absoluut noodzakelijk om ze te beschermen tegen hevige regen... dat klopt.

Geweldig dat je de galerij met zaailingen hebt geopend. Ik hoop snel wat verse zaailingen te kunnen laten zien.

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #497 Gepost op: 28 januari 2025, 20:26:42 »
ja zaaien heb ook lang gedaan.
is zekers leuk en ((12 ((12
helaas mijn tuin niet groot genoeg.
dus koop ik planten en zet ze in de grond bij uitzaaien laat ik gewoon gebeuren.
 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #498 Gepost op: 2 februari 2025, 22:23:53 »
In enkele zaaipotten is het al bezig: Centaurea pindicola (foto 1) en Edraianthus caricinus (foto 2). De koude doet ze blijkbaar niets.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #499 Gepost op: 3 februari 2025, 08:55:27 »
In enkele zaaipotten is het al bezig: Centaurea pindicola (foto 1) en Edraianthus caricinus (foto 2). De koude doet ze blijkbaar niets.

Hummm , die Vlaamse Riviera  toch ....hier nog niks .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #500 Gepost op: 3 februari 2025, 15:19:34 »

Hummm , die Vlaamse Riviera  toch ....hier nog niks .

Hier ook nog niet Kris, ik heb dan ook maar begin januari gezaaid en ik verwacht nog zaad van een bron... 
Het weer momenteel met de vrij aardige nachtvorsten en zon overdag zullen hopelijk voor een goede kieming zorgen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #501 Gepost op: 3 februari 2025, 15:20:30 »

Zaaipotten met kieming gaan bij vorst in een koele kamer waar er wel voldoende licht is.
Bij 0/-1 doe ik het nog niet maar wanneer lager voorspeld wordt neem ik ze β€˜s avonds binnen.  En de potten gaan terug buiten van zodra de temperatuur boven nul komt.
Ik doe dit louter uit voorzorg omdat ik niet goed weet hoe de zaailingen zich gaan gedragen bij extreme koude.

Bedankt voor de gedetailleerde informatie over je persoonlijke benadering van dit onderwerp.

Ik kan om verschillende redenen geen regelmatig transport doen met de potten...

Het aantal potten is veel te groot, alleen aanwezig in het weekend en geen aparte ruimte beschikbaar.

Op dit moment is het veel te warm voor de tijd van het jaar... maar gelukkig gedragen de meeste zaden zich nog rustig. En ik ben nog niet klaar, want ik verwacht nog meer zaadjes.

Lewisia rediviva (van Mount Kobau) laat zich al zien... maar die was vorig seizoen al gezaaid.

Mooi is dat Thomas, ook bij mij een favoriete soort de rediviva's !

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #502 Gepost op: 3 februari 2025, 21:06:37 »
Bedankt Luc... Lewisia rediviva is ook mijn favoriete soort. Tenminste van de Lewisia die ik tot nu toe ken.

Ik heb verschillende exemplaren van verschillende oorsprong (locatie/wild zaad), zowel uit zaad als als volwassen exemplaren in de rotstuin. Ze zijn hier relatief stabiel. Ik heb de zaden nog nooit zelf geoogst... geen idee waarom...πŸ™ˆ

Ik beloof het beter te doen...πŸ˜‚

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #503 Gepost op: 4 februari 2025, 18:34:26 »
Bedankt Luc... Lewisia rediviva is ook mijn favoriete soort. Tenminste van de Lewisia die ik tot nu toe ken.

Ik heb verschillende exemplaren van verschillende oorsprong (locatie/wild zaad), zowel uit zaad als als volwassen exemplaren in de rotstuin. Ze zijn hier relatief stabiel. Ik heb de zaden nog nooit zelf geoogst... geen idee waarom...πŸ™ˆ

Ik beloof het beter te doen...πŸ˜‚

In welk geval ik mij wel zo een beetje kandidaat wil stellen om je van overschotten af te helpen ...  -2(   ((4 ((4

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #504 Gepost op: 22 februari 2025, 19:18:57 »
Beweging komt langzaam in het spel...

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #505 Gepost op: 22 februari 2025, 19:56:12 »
Beweging komt langzaam in het spel...
Goeie kieming, nu nog in leven houden……..πŸ˜ƒ
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #506 Gepost op: 15 maart 2025, 09:10:00 »
Op dit moment is er een goede kieming in een aantal van de huidige zaaisels... maar daar wil ik je niet mee vervelen.

Maar ik ben vooral blij met de onverwachte kieming van Ipomopsis aggregata. Het is de eerste keer dat het me gelukt is om mijn eigen zaden te oogsten. De afgelopen vier jaar heb ik wanhopig geprobeerd om zaden te oogsten. Ik wijt het falen aan een gebrek aan geschikte bestuivers. Maar vorig jaar kregen de insecten de smaak te pakken.

Omdat Ipomopsis aggregata eenhuizig is, ben ik blij dat ik haar hier permanent kan vestigen.

Soms wordt volharding beloond...πŸ˜‰

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #507 Gepost op: 15 maart 2025, 14:20:47 »
Op dit moment is er een goede kieming in een aantal van de huidige zaaisels... maar daar wil ik je niet mee vervelen.
Maar ik ben vooral blij met de onverwachte kieming van Ipomopsis aggregata. Het is de eerste keer dat het me gelukt is om mijn eigen zaden te oogsten. De afgelopen vier jaar heb ik wanhopig geprobeerd om zaden te oogsten. Ik wijt het falen aan een gebrek aan geschikte bestuivers. Maar vorig jaar kregen de insecten de smaak te pakken.
Omdat Ipomopsis aggregata eenhuizig is, ben ik blij dat ik haar hier permanent kan vestigen.
Soms wordt volharding beloond...πŸ˜‰
Dat is de spirit waarvan ik hou Thomas , never give up ! Je heb me ooit eentje bezorgd , heel mooie rode bloemen ! Maar na de bloei is het over denk ik ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #508 Gepost op: 15 maart 2025, 17:39:45 »
Dat klopt Kris. Na de bloei (in het tweede jaar) is de pracht en praal voorbij.

Tot nu toe heb ik bijna elk jaar wild zaad gekregen van mijn vriend in Vancouver. Nu wil ik hem zelf succesvol vermeerderen.