Zaaipotten met kieming gaan bij vorst in een koele kamer waar er wel voldoende licht is.
Bij 0/-1 doe ik het nog niet maar wanneer lager voorspeld wordt neem ik ze βs avonds binnen. En de potten gaan terug buiten van zodra de temperatuur boven nul komt.
Ik doe dit louter uit voorzorg omdat ik niet goed weet hoe de zaailingen zich gaan gedragen bij extreme koude.
Bedankt voor de gedetailleerde informatie over je persoonlijke benadering van dit onderwerp.
Ik kan om verschillende redenen geen regelmatig transport doen met de potten...
Het aantal potten is veel te groot, alleen aanwezig in het weekend en geen aparte ruimte beschikbaar.
Op dit moment is het veel te warm voor de tijd van het jaar... maar gelukkig gedragen de meeste zaden zich nog rustig. En ik ben nog niet klaar, want ik verwacht nog meer zaadjes.
Je kunt maar doen wat mogelijk is Thomas. Als gepensioneerde kan ik dat natuurlijk.
Ik neem alleen maar de potten met kieming binnen, zowel deze met alpineplanten als deze met bolgewassen.
Tomatenbakjes zijn daarbij handig, maar ondertussen heb ik er al 14 vol en telkens is dat een werkje dat telt !
Het geeft mij wel ook de mogelijkheid om de kiemplanten te inspecteren op slakkenvraat en op de aanwezigheid van slakken op de onderkant van de potten !
Alle andere zaaipotten blijven in de zaaibak staan (in de buitentemperatuur maar met een glasplaat boven omdat ik vroeger nog voor had dat de inhoud van sommige potten werd weggespoeld bij hevige regenval).