Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 158672 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Belgische sneeuwklokjes
« Gepost op: 27 december 2010, 20:51:51 »
Ik weet dat er in België al heel wat sneeuwklokjesliefhebbers aparte vondsten in Galanthus  deden en deze ook benaamden. Ik zou op middellange termijn al deze Belgische vondsten (of door Belgen gevonden aparte, nieuwe Galanthus) willen bundelen in een A4-boekje. Ik wil hiermee ook anticiperen op een vraag van verscheidene galantofielen  die mij voorstelden om een (Vlaams) boek te schrijven over sneeuwklokjes.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2010, 20:59:13 »
Das een heel goed idee, Valentin. Ik ben al benieuwd op voorhand want ik heb niet echt weet van veel Belgische cultivars behalve dan die van jou, die van Cathy en ééntje van de familie Callens.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2010, 21:11:00 »
Mag ik aan al deze Belgische liefhebbers vragen om eigen vondsten door te mailen, best met een goeie foto? Ik zou het appreciëren als je dat deed met een afbeelding van een degelijke resolutie. Als het bestand te groot is om dat via een persoonlijk bericht te doen via deze site, stuur het dan graag met een beschrijving erbij naar valentinwijnen@yahoo.co.uk
Bedankt, een Belgische publicatie ontbreekt echt in dit wereldje. Alle buurlanden rondom ons gingen ons voor, soms met inferieure planten. Maar de Vlaamse bescheidenheid weerhoudt ons blijkbaar....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2010, 21:40:02 »
Groot gelijk, Valentin, om er een boekje over te schrijven, wij Vlamingen zijn inderdaad wat te bescheiden om zo'n dingen te doen. Dat merken we zelf ook wel eens op bij het aantal inzendingen voor ons tijdschrift. Maar hé..., daar zeg ik zowat. Moest je uw boekje niet kwijtkunnen aan een uitgeverij, dan kunnen wij het nog altijd publiceren, als een reuze-artikel in ons tijdschrift.  ;) Geen probleem.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2010, 23:20:50 »
Dit lijkt me een heel goed idee waar ik constructief wil aan meehelpen!
Ik heb enkele zelfgevonden afwijkingen van scharlockii groeien waar er één sterk in uitblinkt! Hij heet voorlopig nog RB07.
Hij groeit sinds vorig jaar ook in een andere tuin en bulkt goed op!

Ik denk dat ik hem 'Iseghem' zal noemen. De oude spellingswjze van Izegem (mijn woonplaats heden ten dage).

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2010, 15:46:32 »
Ruben,
heb je een foto van 'Iseghem'?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2010, 17:10:59 »
Foto zou idd leuk zijn, Ruben. Zelf hebben Johan Mens en ik reeds sedert een vier- vijftal jaren een aantal zeer afwijkende Galanthus nivalis var. Scharlockii groeien. Er is nog geen enkele van benoemd maar sommige blinken uit omdat ze poculiform zijn, zeer grote groene tippen, zelfs groen gevlamde of lichtgroen beschaduwde. Ook zeer lange en extra  vlaggen komen voor.... Er is al één benaamd door Johan Mens, nl Fabian. Supersneeuwklokje! Hij heeft deze reeds meer dan drie jaar geleden genoemd naar zijn zoontje.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2010, 07:22:46 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2010, 07:26:48 »
Een ander reeds benoemde G niv var Scharlockii is 'Drie musketiers' genoemd. Ik zal eens grasduinen in de harde schijf van de desktop of ik er een foto van vind. Meestal lees ik gezellig het forum op de laptop in de zetel.
 Deze 'Drie musketiers' werd gevonden door Gert-Jan Vander Kolk. Heel apart sneeuwklokje: zeer groene, deels spiky met lange , omkrullende buitenste bloemblaadjes. Onmiddellijk herkenbaar als je het ziet, outstanding.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2010, 19:06:10 »
Tot nog toe gekende Belgische sneeuwklokjes:

'Green Mile' van de gelijknamige kwekerij 'Green Mile Nursery',

'Fabian', 'Green with Envy' en andere nivalis Scharlockii van Johan Mens

'Drie musketiers' van Gert-Jan Vander Kolk maar in België gevonden.

'Iseghem' van Ruben Billiet

G nivalis 'White Cloud' en 'Funny Justine' van Cathy Portier

Van Valentin Wijnen:
G nivalis 'Grakes Yellow', 'Grakes Gold' (geelbaldig), 'Golden Boy', 'Robert Wijnen' (vier gelen, niet allen tot sandersii te rekenen wegens vermoedelijk hybridekarakter), dan Galanthus nivalis 'Valentine's Day' (perfecte poculiforme), 'Grakes Green Bells (groen gemarkeerd als 'Cowhouse Green'',...
G nivalis (flore pleno) 'Melanie S.' en 'Looking around' (dubbele,ietwat spiky bloemen en steeds horizontaal kijkend).
G nivalis 'Grakes Monster' (elk jaar anders, soms deels spiky, dan weer extra 'vlagjes', dan wer veel groen op buitenste, kortom apart 'ding'!)
G elwesii 'Sweet Alice' (groot groen merk op buitenste), G elw 'Senne's Sunrise' (unieke licht oranje)
G woronowii 'Boschhoeve' (groen gemarkeerde woronowii) die ik benoemde naar de vindplaats ervan.
Nog andere zitten in de pijplijn omdat ze nog moeten getest in andere tuinen of omdat ze slechts één of enkele bollen tellen.


Als je weet hebt van nog andere 'Belgische' sneeuwklokjes, stuur dan een berichtje op valentinwijnen@yahoo.co.uk
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2011, 10:50:14 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2011, 20:40:25 »
Sommige van deze eigen selecties die ik mocht benoemen (en ook el verschenen in het RHS Yearbook on snowdrops 2009- 2010) zal ik in kleine aantallen verkopen in Kalmthout.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2011, 21:14:19 »
Hier zijn ze dan, enkele van de eigen Belgische selecties:
Galanthus nivalis 'Grakes Yellow' (Grake was de koosnaam van mijn grootvader Gerard Schoefs)
Galanthus elwesii 'Sweet Alice' (genoemd naar mijn moeder, Alice Schoefs)
Galanthus nivalis 'Grakes Green Bells'
Galanthus nivalis 'Valentine's Day' (gevonden door mijn vrouw Melanie Schilperoord op valentijntjesdag 2004)

Als je weet hebt van nog andere 'Belgische' sneeuwklokjes dan deze hierboven vernoemd (bericht 30.12.2010), stuur dan aub een berichtje op valentinwijnen@yahoo.co.uk
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2011, 21:20:19 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2011, 21:33:54 »
Mooie klokjes, Valentin!
Valentine's Day draagt mijn voorkeur, maar de Grakes Yellow mag er ook wezen. Is het een goede groeier?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2011, 21:49:31 »
Ik ben helemaal weg van G. 'Green Bell's', maar G. 'Valentine's Day' is ook erg mooi.  :P Wat is er nog veel moois om te verzamelen. Hoe lang heb je deze selecties al?
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2011, 21:51:46 »
Sorry, ik bedoel G. 'Grakes Green Bell's'.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2011, 22:00:57 »
Galanthus nivalis 'Grakes Yellow' is een goeie groeier, heel gezond. Maar ja, toen ik het vond, was het amper één bolletje. Eer je dan een partijtje hebt opgekweekt....Ik vermoed trouwens dat er een hybridekarakter in zit. Zeker als ik het vergelijk met 'Primrose Warburg' bv, moet deze zeker niet onder doen!
Galanthus nivalis 'Grakes Green Bells' is gezond maar moeilijker. Moeiljker ,omdat ze minder snel vermenigvuldigen maar dat hebben vele virescente sneeuwklokjes. Van "Cowhouse Green" wordt bv. ook vermeld dat het 'careful cultivation needs' (Mc Kenzie)
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'