Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 158676 keer)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #375 Gepost op: 20 maart 2017, 12:56:12 »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #376 Gepost op: 20 maart 2017, 19:43:43 »
Gisteren zondag op 'Jardins et Loisirs':
https://www.rtbf.be/auvio/detail_les-perce-neige-de-valentin-a-hoeselt?id=2195534



Proficiat Valentin! Mooie reportage! dat zal wel deugd gedaan hebben.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #377 Gepost op: 20 maart 2017, 20:02:05 »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #378 Gepost op: 20 maart 2017, 21:36:25 »
Dank je wel! Het heeft inderdaad deugd gedaan.

https://www.rtbf.be/auvio/detail_les-perce-neige-de-valentin-a-hoeselt?id=2195534

Vorig voorjaar in maart had ik een heel nare ervaring met een erg commercieel ingesteld iemand uit het sneeuwklokjeswereldje met een gigantische collectie. Zonder in detail te treden...Het heeft me erg veel pijn gedaan.  Daarom had ik afgehaakt dit voorjaar. Maar zoals sneeuwklokjes zelf...ze komen toch weer boven. Het zijn 'survivors'!
Kortom, 'white fever obliges me to go  on! New seedlings in the garden are so promising.... '
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 20:34:12 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #379 Gepost op: 22 maart 2017, 20:41:27 »
Eén van de fraaie zaailingen hier in mijn tuin, Grakes Heredij (één van de ouders is 'Corrin' of misschien ook wel 'Josie', of beide...?)
Nog niet benaamd, maar is nu in zijn derde jaar zeer stabiel en groeit goed aan! Opgelet, dit is dus niet Galanthus nivalis 'Grakes Heredij'. Dat is een prachtige groengepunte volledige poculiforme!
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 22:08:44 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #380 Gepost op: 6 januari 2018, 19:49:27 »
Nieuwe selectie van Galanthus elwesii . In de periode 2011-2012 of 2012-2013 kocht ik een overschot aan droge bollen op, een goeie driehonderd bollen. Dat doe ik steeds op het einde van een plantseizoen... Meestal zit er niks nieuws tussen en dan plant ik dat ergens in een tuin of park uit.
Bij die bollen zat er deze (deels virescente) Galanthus elwesii. Hij bloeit steeds rond kerst- eindejaar, ten laatste begin januari. Ik heb deze reeds getoond aan enkele galantofielen,...in samenspraak met Ruben Billiet kwamen we op de naam Galanthus 'Grakes Green Sylvester's Eve' of 'Grakes Green Sylvester's Day' of misschien toch maar gewoon 'Green Sylvester'.
Wat vinden jullie ervan?
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2018, 19:52:33 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #381 Gepost op: 6 januari 2018, 22:32:18 »
'Grakes' hoort er zeker bij en dan gaan we voor 'Grakes Green Sylvester' ..... 12 points !

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #382 Gepost op: 9 januari 2018, 14:41:28 »
OK, Freddy en ook Ruben...dan wordt het Galanthus elwesii 'Grakes Green Sylvester'. We schrappen dus in vorige post onder de foto de naam Grakes Green Sylvester's Eve en het wordt definitief 'Grakes Green Sylvester'. De bloeiperiode start inderdaad meestal VOOR Nieuwjaar!
Toch weer een mooitje, niet?
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2018, 14:46:40 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #383 Gepost op: 9 januari 2018, 18:26:36 »
OK, Freddy en ook Ruben...dan wordt het Galanthus elwesii 'Grakes Green Sylvester'. We schrappen dus in vorige post onder de foto de naam Grakes Green Sylvester's Eve en het wordt definitief 'Grakes Green Sylvester'. De bloeiperiode start inderdaad meestal VOOR Nieuwjaar! (Link naar bijlage)
Toch weer een mooitje, niet?

Leuke vorm, Valentin. Proficiat met je nieuwste spruit! En 'Grake's' hoort er zeker bij!!

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #384 Gepost op: 9 januari 2018, 19:43:03 »
Mercikes, Wim. Ik denk wel dat ik nu ongeveer -wat betreft de elwesii- aan het einde van de vondsten zit. De enkele honderden bollen Galanthus elwesii die ik ook de laatste jaren kocht, vertonen geen of heel weinig  variatie meer. Er zitten wel nog enkel groenpunters in vorige lichtingen, maar die zijn niet zo spectaculair!
Tja, ter plaatse wordt natuurlijk ook steeds meer en meer uitgeraapt en geselecteerd.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Albert Reynaers

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 5
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #385 Gepost op: 22 februari 2018, 21:54:44 »
Vraagje,
Tot welke groep behoord het gewone sneeuwklokje Nivalis?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #386 Gepost op: 22 februari 2018, 22:15:56 »
Hoe bedoel je 'tot welke groep'...? Nivalis is één van de 18 (19) bekende soorten.  Onder een soort zitten (soms) nog ondersoorten,  Die noemt men ook subspecies zoals Galanthus nivalis spss. nivalis. Een 'Scharlockii' is overigens geen ondersoort maar een variant. Het onderscheid zit hem natuurlijik genetisch.
In de indeling die men gebruikt in sommige Nederlandse boeken spreekt men van sneeuwklokjes met apicale markering. Dit is dus het gewone groene, V-vormige merkteken op de binnenste bloemblaadjes.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'