Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302632 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #975 Gepost op: 5 oktober 2018, 15:47:18 »
Dank je Luc

Ondertussen komen er meer bloemen uit Crocus mathewii en de vorm 'Pink Princess'
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: In het bollenbed
« Reactie #976 Gepost op: 5 oktober 2018, 15:53:14 »
heerlijk genieten danny

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #977 Gepost op: 5 oktober 2018, 16:16:41 »
Sternbergia greuteriana bloeit hier voor het tweede jaar op rij , een hebbedingetje ...... 8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #978 Gepost op: 5 oktober 2018, 16:18:58 »
heerlijk genieten danny

Jazeker Bert met dit prachtig weer
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #979 Gepost op: 6 oktober 2018, 21:51:23 »
Deze Crocus goulimyi heb ik hier sinds 2015 . Met de nieuwe omstandigheden hier is er voor het eerst duidelijk
voouitgang te zien bij deze soort ,wetende dat ik één bolleke heb geplant , dit maakt me wel blij ......

Crocus boryi vermeerderd hier heel goed en is rijkbloeiend
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2018, 21:52:57 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #980 Gepost op: 6 oktober 2018, 22:08:50 »
Deze Crocus goulimyi heb ik hier sinds 2015 . Met de nieuwe omstandigheden hier is er voor het eerst duidelijk
voouitgang te zien bij deze soort ,wetende dat ik één bolleke heb geplant , dit maakt me wel blij ......

Crocus boryi vermeerderd hier heel goed en is rijkbloeiend

Prachtige resultaten, Danny,  ((12 deze blijven dus het jaar rond ter plaatse in de bodem, maar wel met afdekking?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #981 Gepost op: 7 oktober 2018, 10:35:31 »
Deze Crocus goulimyi heb ik hier sinds 2015 . Met de nieuwe omstandigheden hier is er voor het eerst duidelijk
voouitgang te zien bij deze soort ,wetende dat ik één bolleke heb geplant , dit maakt me wel blij ......

Crocus boryi vermeerderd hier heel goed en is rijkbloeiend

Ik denk dat C. goulimyi niet graag echt helemaal kurkdroog staat in de zomer Danny, misschien zijn de wijzigingen die je hebt aangebracht aan het groeimedium en de waterhuishouding wel de oorzaak dat hij het nu beter doet.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #982 Gepost op: 7 oktober 2018, 20:54:47 »
Deze Crocus goulimyi heb ik hier sinds 2015 . Met de nieuwe omstandigheden hier is er voor het eerst duidelijk
voouitgang te zien bij deze soort ,wetende dat ik één bolleke heb geplant , dit maakt me wel blij ......

Crocus boryi vermeerderd hier heel goed en is rijkbloeiend

Prachtige resultaten, Danny,  ((12 deze blijven dus het jaar rond ter plaatse in de bodem, maar wel met afdekking?

Dank je Frankie
Ja , alle bollen blijven gans het jaar in de bedjes zitten . Als het te warm is in de zomer zorg ik voor wat schaduw ,
ik dek ook de bedjes af wanneer alle loof is afgestorven (ergens in mei) maar 1 keer per maand bevochtig ik de bedjes of laat ik een regenbui zijn gang doen . Vanaf 1 september verdwijnen de dakjes en laat ik de natuur zijn werk doen .....
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2018, 21:13:33 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #983 Gepost op: 7 oktober 2018, 21:11:07 »
Deze Crocus goulimyi heb ik hier sinds 2015 . Met de nieuwe omstandigheden hier is er voor het eerst duidelijk
voouitgang te zien bij deze soort ,wetende dat ik één bolleke heb geplant , dit maakt me wel blij ......

Crocus boryi vermeerderd hier heel goed en is rijkbloeiend

Ik denk dat C. goulimyi niet graag echt helemaal kurkdroog staat in de zomer Danny, misschien zijn de wijzigingen die je hebt aangebracht aan het groeimedium en de waterhuishouding wel de oorzaak dat hij het nu beter doet.

Klopt Luc , C.goulimyi staat bij veel liefhebbers gewoon in de tuin . Ik twijfelde waar ik de bol ging uitplanten ....
Met de nieuwe omstandigheden (sinds vorig jaar)zie ik voor het eerst vooruitgang bij deze Crocus . Hopelijk is dit een algemene trend verder op het seizoen als meer en meer soortjes in bloei zullen komen 
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #984 Gepost op: 8 oktober 2018, 14:18:24 »
We kijken steeds uit naar de beelden van je "bollenbed" Danny  ((14 ((3
Knappe resultaten toch ! Met Crocus mathewii ben ik tot op heden nooit in staat geweest een echt goed resultaat neer te zetten . Heb nu nog wat zaailingen in de pipeline waarvan er vorig jaar de eerste keer eentje heeft gebloemd maar ik heb zeker de juiste omstandigheden hier nog niet gevonden ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #985 Gepost op: 8 oktober 2018, 14:18:39 »
Sternbergia greuteriana bloeit hier voor het tweede jaar op rij , een hebbedingetje ...... 8)

Mooi toch !!!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #986 Gepost op: 8 oktober 2018, 23:03:04 »
We kijken steeds uit naar de beelden van je "bollenbed" Danny  ((14 ((3
Knappe resultaten toch ! Met Crocus mathewii ben ik tot op heden nooit in staat geweest een echt goed resultaat neer te zetten . Heb nu nog wat zaailingen in de pipeline waarvan er vorig jaar de eerste keer eentje heeft gebloemd maar ik heb zeker de juiste omstandigheden hier nog niet gevonden ....

Dank je Kris , het rare is dat iedereen het helemaal anders doet , er bestaat eigenlijk geen handleiding hé , het is zoeken tot je het gevonden hebt en dat kan vele jaren duren . Ik heb voor het eerst het gevoel dat ik in de buurt
ben met mijn mengsel en omstandigheden om crocussen te kweken . Ik heb de laatste jaren heel veel uitgeprobeerd
met vallen en opstaan , alles heel goed opgevolgd en gezien hoe ze reageren op de verschillende omstandigheden .....
en zo beetje bij beetje lukt het hier vrij aardig bij bepaalde soortjes .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #987 Gepost op: 8 oktober 2018, 23:36:18 »
In de eerste 4 jaar van het bestaan van deze bollenbedjes heb ik wel aardig wat bollen verloren . Sommige waren na
één jaar al volledig verdwenen . Ik kon er toen niet echt een verklaring aan geven ......
Vooral bepaalde crocussen konden de omstandigheden van toen hier niet verdragen , de 6 maanden kurkdroge
omstandigheden was duidelijk niet zo goed voor vele bollen . Sinds vorig jaar heb ik de droge rustperiode
ingekort naar 4 maanden en tijdens de rustperiode krijgen ze soms ook wat vocht .
Crocus pumilus was één van de slachtoffers toen ( na één jaar was mijn bol al verdwenen ) , nu probeer ik het terug .....
Onder de nieuwe omstandigheden heb ik vorig jaar een klein knolleke van Crocus pumilus geplant , met dank aan de gulle gever , en dit jaar heb ik voor het eerst bloei .....een duidelijke vooruitgang .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #988 Gepost op: 9 oktober 2018, 17:43:31 »
 ((12 ((3  De aanhouder wint Danny !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #989 Gepost op: 10 oktober 2018, 11:30:36 »
We kijken steeds uit naar de beelden van je "bollenbed" Danny  ((14 ((3
Knappe resultaten toch ! Met Crocus mathewii ben ik tot op heden nooit in staat geweest een echt goed resultaat neer te zetten . Heb nu nog wat zaailingen in de pipeline waarvan er vorig jaar de eerste keer eentje heeft gebloemd maar ik heb zeker de juiste omstandigheden hier nog niet gevonden ....
Dank je Kris , het rare is dat iedereen het helemaal anders doet , er bestaat eigenlijk geen handleiding hé , het is zoeken tot je het gevonden hebt en dat kan vele jaren duren . Ik heb voor het eerst het gevoel dat ik in de buurt
ben met mijn mengsel en omstandigheden om crocussen te kweken . Ik heb de laatste jaren heel veel uitgeprobeerd
met vallen en opstaan , alles heel goed opgevolgd en gezien hoe ze reageren op de verschillende omstandigheden .....
en zo beetje bij beetje lukt het hier vrij aardig bij bepaalde soortjes .

Je bent een echte bron van inspiratie Danny en het is enorm fijn dat we je experimenten hier mee kunnen volgen . Heel leerrijk !
Dat iedereen het anders doet is helemaal waar en heeft met verschillende oorzaken te maken . (Het soort tuin en het soort tuinier ook wel )
We zijn allemaal met heel speciale plantjes bezig die hier helemaal niet thuishoren in feite en die we toch aan de praat willen krijgen ...De meeste komen uit gebieden waar heel speciale klimaatsomstandigheden heersen (alsook bodemomstandigheden , hoogtes etc )
Om ze hier goed te laten gedijen zoeken we dus vooral naar de juiste "microklimaatjes " Maar dan komt de kat op de koord ...Iedere tuin is zoooo verschillend . De huidige tuin waarin ik nu de hobby bedrijf is in vogelvlucht nog geen kilometer van mijn oude tuin vandaan en het is helemaal opnieuw beginnen en ondervinden . Geen tuin is hetzelfde , vooral qua microklimaatjes . Uren zonneschijn , hoe de zon erop valt , vanwaar de wind erdoor gaat , de bodemgesteldheid , opwarmen en afkoelen bodem , hoe die tuin vocht vasthoud , of die sterk afkoelt in de nacht , hoe de rotsen liggen ,etc....etc.... De lijst factoren is groot . Dan komt nog eens de liefhebber ....Je hebt liefhebbers die fantastisch zijn in het kweken van planten in potten . Ik vind het kweken in potten nog steeds niet gemakkelijk en een aantal bolgewassen houden er ook niet van . In een pot worden foutjes vaak nog sneller afgestraft . Daar een keer vergeten water te geven kan heel nefast zijn alsook teveel gieten of potten die te erg opwarmen etc....In potten is fantastisch (bekijk de resultaten van Luc S) maar ook natuurlijk enorm tijdrovend . Ik vind vooral dat ook (een aantal)krokussen het in ons klimaat niet altijd reuze doen in potten . Maar dat kan ook aan mij liggen dat ik daar niet goed in ben of de juiste methode nog niet vond ...
Na het starten van jouw topic was mijn idee om ook zo een bollenbed aan te leggen . Door diverse omstandigheden is dat er nog steeds niet van gekomen maar die droom  blijf ik koesteren . Maar dat wil zeker niet zeggen dat jouw idee hier of elders kan of gaat slagen....Je kan ergens op dat plekje waar je ze nu kweekt het ideale microklimaat hebben en dat luistert heel nauw . Veel mensen onderschatten het feit dat het in jullie regio in de zomer koeler blijft (zeker ook de nachten ) en in de winter zachter . Hier is steevast ook minder wind . Buiten het juiste microklimaat heb jij ook moeten vast stellen dat dit niet genoeg is en dat je je als liefhebber daar ook echt moet op gaan toeleggen om dat bij te sturen .
Watergift en bodem etc ...Je hebt dat met grote onderscheiding uitgezocht en het blijft een constante zorg omdat er ieder jaar andere factoren zijn die dit microklimaat gaan beïnvloeden . Het is geen simpel gegeven om zoveel verschillende soorten uit zoveel verschillende gebieden (met zoveel diverse groeiomstandigheden ) bij elkaar te gaan zetten . Dus de grootste gemene deler dient gezocht . Het blijft zo boeiend en het blijft mij voeden om er ooit ook eentje aan te leggen .         
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2018, 11:33:42 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "