Auteur Topic: Vogezen  (gelezen 16558 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Vogezen
« Gepost op: 4 augustus 2010, 22:28:44 »
De Vogezen vormen zo'n beetje het voorgebergte van onze Europese hooggebergten. Erg veel alpines zul je hier nog niet tegenkomen maar mits wat zoekwerk kun je hier best wel aardige planten tegenkomen en mooie plaatjes schieten.
Als één van de meeste opvallende planten van de bergweiden (hoogte tussen 1000 en 1400 m) staat hier de gele gentiaan (gentiana lutea). Op sommige plaatsen zie je er een paar, maar op andere lokaties kunnen ze massaal de chaumes sieren.
De onderste foto's tonen enkele gentianen met op de achtergrond, de Hohneck (1362 m).
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:40:18 »
Deze foto toont de grondbladeren die veel gelijkenis toont met een hostablad. En net als hostabladeren worden ook deze gentiaanbladeren vaak geteisterd door vraat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:43:03 »
Een andere typische weideplant op deze zure gronden is de wolverlei (arnica montana). Een best wel aardige plant zo'n 60 cm hoogwordend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:52:32 »
En de weiden herbergen nog meer moois: dit is het geel viooltje (viola lutea), die merkwaardig genoeg niet altijd geel is, maar even vaak paarsgekleurd en soms wel eens half paars, half geel. Dit viooltje wordt hooguit 15 cm en behoort tot de stamouders van de tuinviooltjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2010, 22:57:53 »
De volgende plant kon ik vrijwel alleen aantreffen op de Hohneck: het zandblauwtje (Jasione montana), die massa's hemelsblauwe, grote bloemen produceert.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:03:52 »
En en het gaat verder met nog een typische alpenweideplant: Centaurea montana, die in mijn tuin veel slordiger groeit dan hier op deze weiden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #6 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:10:53 »
Deze statige schoonheid zie je ook niet zoveel. Soms wanneer je hem niet verwacht, doemt hij voor je op: de Turkse lelie (Lilium martagon).
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #7 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:19:09 »
Met enig geluk kun je ook deze andere torenhoge weideplant tegenkomen en persoonlijk favoriet van mij: Aconitum napellus. Het valt me trouwens op dat je deze mooie jongen bijna alleen op vochtige grond aantreft, altijd in de buurt van een bronnetje of een beekloop, of zelfs bij drinkpoelen van vee in de weiden. Waarschijnlijk de reden waarbij ik vorig jaar tijdens die droge periode mijn exemplaar ben verloren toen hij het te droog had.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #8 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:26:11 »
Zeer algemeen hier in de Vogezen is de rotssilene (Silene rupestris), niet alleen in de hoogte, maar ook in de laagvlaktes, altijd tussen de rotsen kun je hem terugvinden. Het is een typische pioniersplant van zure gronden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #9 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:30:31 »
Een anjer, in de vorm van de zeer geurende Dianthus superbus is hier ook te vinden. De neus wil ook wat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #10 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:39:24 »
En de plant waarmee onze vereniging (nog :() mee wordt geassocieerd is de Pulsatilla die hier op sommige plaatsen zeer massaal staat. De meest planten zijn nog niet lang uitgebloeid wat het zaad laat bij de meesten nog niet los (maar sommige wel  ;)). Wat moet dit een prachtig zicht zijn geweest enkele weken geleden wanneer deze weiden werden opgefleurd. Volgens mijn inlichtingen zou dit de witbloeiende Pulsatilla alpina moeten zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #11 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:45:20 »
Ook hier komt het alombekende grasklokje (Campanula rotundiolia) voor. De onderste foto toont een samenspel met Silene vulgaris, die ook zeer algemeen is, maar daarom niet minder mooi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #12 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:54:13 »
Nog wat panoramaplaatjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Vogezen
« Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2010, 23:57:49 »
Deze plant zag ik ook vaak op de weiden. Ik weet niet juist wat het is, misschien kan iemand helpen? Van ver lijkt hij wat op een orchidee. Over orchideeën gesproken, ook in deze gebieden zag ik er wel wat. Deze zal ik later ook nog eens posten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Vogezen
« Reactie #14 Gepost op: 5 augustus 2010, 14:29:12 »
Heel mooie foto's, Frankie. Merci om ze te posten.  :)
Die blauwe wolk van Jasione montana is prachtig.

Die laatste plant doet me op het eerste zicht denken aan een Brunel (Prunella) maar ik denk niet dat het een plant uit dit genus is. Ik ben vrij zeker dat het een plant uit de Lamiaceae is maar begin daar maar eens in te zoeken.