Auteur Topic: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België  (gelezen 98051 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #45 Gepost op: 10 april 2015, 21:02:12 »
Deze plant had zelfs nog iets wat donkerder bloemen dan de andere.

Prachtige beelden Frankie ! Dit is wel genieten hé met dit weertje ..... --9

Ja 't zal wel zijn, Danny, 't was een hemelse dag, net als vorig jaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #46 Gepost op: 13 april 2015, 18:27:57 »
Ondanks dat het nog behoorlijk vroeg is, komen er ook al verschillende planten op en beloven een mooie performance te zullen leveren de komende weken/maanden. Hopelijk kan ik er dit seizoen nog eens heen.
Zo zag ik op vele plaatsen deze merkwaardige rozetten. Ik weet niet juist wat het is. Voor orchideeën is het eigenlijk nog veel te vroeg. Iemand een idee  wat het zou kunnen zijn?

Ik wil toch nog even de aandacht vestigen op deze foto's. Is er dan niemand die deze bladrozetten herkent?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #47 Gepost op: 13 april 2015, 22:12:38 »
Deze plant had zelfs nog iets wat donkerder bloemen dan de andere.

Gewoonweg schitterend als je die in het wild tegenkomt Frankie. ((14 Ik stel mij dan wel een volledig grasveld voor...

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #48 Gepost op: 18 april 2015, 07:35:38 »
Ondanks dat het nog behoorlijk vroeg is, komen er ook al verschillende planten op en beloven een mooie performance te zullen leveren de komende weken/maanden. Hopelijk kan ik er dit seizoen nog eens heen.
Zo zag ik op vele plaatsen deze merkwaardige rozetten. Ik weet niet juist wat het is. Voor orchideeën is het eigenlijk nog veel te vroeg. Iemand een idee  wat het zou kunnen zijn?

Ik wil toch nog even de aandacht vestigen op deze foto's. Is er dan niemand die deze bladrozetten herkent?

Zeker wel Frankie, dat zijn de rozetten van orchideeën, maar dewelke?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #49 Gepost op: 18 april 2015, 22:10:51 »
Deze plant had zelfs nog iets wat donkerder bloemen dan de andere.

Gewoonweg schitterend als je die in het wild tegenkomt Frankie. ((14 Ik stel mij dan wel een volledig grasveld voor...

Ho maar, Matthias, het aantal wildemanskruiden is zo gering dat je ze wellicht op één hand kan tellen, toch op die plaats.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #50 Gepost op: 18 april 2015, 22:13:00 »
Ondanks dat het nog behoorlijk vroeg is, komen er ook al verschillende planten op en beloven een mooie performance te zullen leveren de komende weken/maanden. Hopelijk kan ik er dit seizoen nog eens heen.
Zo zag ik op vele plaatsen deze merkwaardige rozetten. Ik weet niet juist wat het is. Voor orchideeën is het eigenlijk nog veel te vroeg. Iemand een idee  wat het zou kunnen zijn?

Ik wil toch nog even de aandacht vestigen op deze foto's. Is er dan niemand die deze bladrozetten herkent?


Zeker wel Frankie, dat zijn de rozetten van orchideeën, maar dewelke?

Dus toch een orchidee? De eerste orchids  die er bloeien zijn O. mascula en O. purpurea. De laatste groeit echter enkel in de schaduw, terwijl de foto's genomen werden in de volle zon. O. mascula heeft heel ander loof: fijner en meestal gevlekt. Het vraagstuk blijft dus open...nog suggesties?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #51 Gepost op: 18 april 2015, 23:14:38 »
Frankie, aan het loof kun je orchideeën heel moeilijk herkennen. Van de soorten, die in Spanje voorkomen en die ik van haver tot gort ken, herken ik het loof nooit. Dat verschilt vaak van plaats tot plaats, Fusca heeft soms lang slap blad, als hij donker staat en als hij droog en heet staat verwelkt het eerder en ga zo maar door.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #52 Gepost op: 31 mei 2015, 22:29:39 »
Ondanks dat het nog behoorlijk vroeg is, komen er ook al verschillende planten op en beloven een mooie performance te zullen leveren de komende weken/maanden. Hopelijk kan ik er dit seizoen nog eens heen.
Zo zag ik op vele plaatsen deze merkwaardige rozetten. Ik weet niet juist wat het is. Voor orchideeën is het eigenlijk nog veel te vroeg. Iemand een idee  wat het zou kunnen zijn?

Frankie, mogelijk is het de bergnachtorchis, Platanthera chlorantha. Bert en ik zagen deze planten in Nismes vorige week.
Groeien in de volle zon op een hellend weiland in gezelschap van o.a. stinkend nieskruid en Primula veris.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #53 Gepost op: 1 juni 2015, 19:42:49 »
Ja Gerrit dat was gezellig en zeker leuk.
wat vliegt de tijd.


Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #55 Gepost op: 1 juni 2015, 21:44:44 »
Ondanks dat het nog behoorlijk vroeg is, komen er ook al verschillende planten op en beloven een mooie performance te zullen leveren de komende weken/maanden. Hopelijk kan ik er dit seizoen nog eens heen.
Zo zag ik op vele plaatsen deze merkwaardige rozetten. Ik weet niet juist wat het is. Voor orchideeën is het eigenlijk nog veel te vroeg. Iemand een idee  wat het zou kunnen zijn?

Frankie, mogelijk is het de bergnachtorchis, Platanthera chlorantha. Bert en ik zagen deze planten in Nismes vorige week.
Groeien in de volle zon op een hellend weiland in gezelschap van o.a. stinkend nieskruid en Primula veris.

Jawel, Gerrit, dat is hem, ik herken het loof. Hartelijk dank!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #56 Gepost op: 1 juni 2015, 21:46:28 »
Er staan 55 foto's van deze dag op https://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/

Mooie fotoreeks, Bert, ik zag wel wat bekende locaties.  Bij die ene orchidee staat: Dactylorhiza. Dat is geen Dactylorhiza maar een Orchis mascula. Hebben jullie er overigens geen bloeiende Globularia's gezien?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #57 Gepost op: 2 juni 2015, 21:42:55 »
bedankt Frankie ((13
volgens mij niet :-X ))2

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #58 Gepost op: 2 juni 2015, 23:03:54 »
Er staan 55 foto's van deze dag op https://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/

Mooie fotoreeks, Bert, ik zag wel wat bekende locaties.  Bij die ene orchidee staat: Dactylorhiza. Dat is geen Dactylorhiza maar een Orchis mascula. Hebben jullie er overigens geen bloeiende Globularia's gezien?

bedankt Frankie ((13
volgens mij niet :-X ))2

volgens mij zeker wel! Alleen geen enkel met witte bloemen zoals jullie ze gezien hebben.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België
« Reactie #59 Gepost op: 3 juni 2015, 19:38:40 »
Ja sorry  :-X :-[ --13
volgende keer moet ik toch meer foto's maken.
Ik had er geen foto's van nu herinner ik het me weer.
volgende week nieuwe kansen.