Auteur Topic: 't is hier fantastisch  (gelezen 50015 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2016, 13:59:12 »
Dag 4, Orchis simia de aapjesorchis, gevonden in een vochtig weiland en later ook op de heuvel aan de overzijde van de weg vlakbij een windmolenpark aan de weg Spili en ons vacantieadres, hier hangt een verhaal aan vast maar daarover later.
Ook op deze locatie Cuscuta palaestina (warkruid of duivelsnaaigaren) parasiterend op een Hypericum.
Later via de Kourtaliotiko kloof  naar Preveli beach met het gelijknamige klooster om de palmen Phoenix theophrasti (de enige echte europese palm) te aanschouwen. Vanaf de parkeerplaats wel zo'n 460 treden omlaag naar het strand en de palmen.
Aan het wandelpad onder de palmen o.a. deze Verbascum arcturus (al in diverse reisverhalen te zien op het forum).
Dan vierhonderdenzestig ongelijke treden omhoog 28 graden C geen drinken bij en de leeftijd heb ik dus ook al tegen pffffffffffffffff.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2016, 14:07:45 »
De witte vorm van Orchis italica is zeer bijzonder. Wij hebben op onze reizen ooit 1 keer een witte gezien, nl Sicilië.
Orchis italica is een zeer algemene inderdaad, maar ik denk dat Anacamptis pyramidalis de meest voorkomende is.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #17 Gepost op: 29 november 2016, 14:16:24 »
Mijn opinie over Orchis sitiaca of O. anatolica is: Sitiaca is een meer robuuste plant. De sepals (oortjes) zijn roze, maar in het centrum groenachtig met duidelijke nerven. En dit is te zien opde foto. Dit pleit dus voor O. sitiaca, maar anderszijds zijn de bladrozetten van O. anatolica zwaarder gespikkeld. Dit pleit dan weer voor Orchis anatolica.

Als we het niet weten, dan zeggen we vaak: het is een kruising, maar toch zijn natuurlijke variaties vaker het geval.

Ik meen toch dat het hier om Orchis sitiaca gaat, een mooie vondst, endemisch, en een zeer fraaie foto.


Ik heb er voor de duidelijkheid een foto uit april 2013 bij gedaan. Dat vind je niet erg he Gerrit?
« Laatst bewerkt op: 29 november 2016, 14:19:39 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #18 Gepost op: 29 november 2016, 14:20:57 »
Dag 4, Orchis simia de aapjesorchis, gevonden in een vochtig weiland en later ook op de heuvel aan de overzijde van de weg vlakbij een windmolenpark aan de weg Spili en ons vacantieadres, hier hangt een verhaal aan vast maar daarover later.
Ook op deze locatie Cuscuta palaestina (warkruid of duivelsnaaigaren) parasiterend op een Hypericum.
Later via de Kourtaliotiko kloof  naar Preveli beach met het gelijknamige klooster om de palmen Phoenix theophrasti (de enige echte europese palm) te aanschouwen. Vanaf de parkeerplaats wel zo'n 460 treden omlaag naar het strand en de palmen.
Aan het wandelpad onder de palmen o.a. deze Verbascum arcturus (al in diverse reisverhalen te zien op het forum).
Dan vierhonderdenzestig ongelijke treden omhoog 28 graden C geen drinken bij en de leeftijd heb ik dus ook al tegen pffffffffffffffff.

Een paar weken geleden stonden wij ook bovenaan de 460 treden bij Preveli beach, Gerrit - Het was geen 28 graden en wij hadden wél drinken bij... maar wij zijn toch boven gebleven  -2( --11  Over de leeftijd zullen we't hier niet hebben.  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2016, 14:45:27 »
Dag 4, Orchis simia de aapjesorchis, gevonden in een vochtig weiland en later ook op de heuvel aan de overzijde van de weg vlakbij een windmolenpark aan de weg Spili en ons vacantieadres, hier hangt een verhaal aan vast maar daarover later.
Ook op deze locatie Cuscuta palaestina (warkruid of duivelsnaaigaren) parasiterend op een Hypericum.
Later via de Kourtaliotiko kloof  naar Preveli beach met het gelijknamige klooster om de palmen Phoenix theophrasti (de enige echte europese palm) te aanschouwen. Vanaf de parkeerplaats wel zo'n 460 treden omlaag naar het strand en de palmen.
Aan het wandelpad onder de palmen o.a. deze Verbascum arcturus (al in diverse reisverhalen te zien op het forum).
Dan vierhonderdenzestig ongelijke treden omhoog 28 graden C geen drinken bij en de leeftijd heb ik dus ook al tegen pffffffffffffffff.


Een paar weken geleden stonden wij ook bovenaan de 460 treden bij Preveli beach, Gerrit - Het was geen 28 graden en wij hadden wél drinken bij... maar wij zijn toch boven gebleven  -2( --11  Over de leeftijd zullen we't hier niet hebben.  -2(

Groot gelijk Luc, als ik alles van tevoren geweten had dan,,,,,, maar beneden bij de rivier onder de palmen leek het wel een tropisch paradijs
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2016, 18:52:32 »
vervolg dag 3. Op de eerste locatie, een rotsachtig redelijk vlak terrein van ongeveer 1/2 vierkante kilometer hebben we bijna drie uren rondgestruind en honderden foto's gemaakt waaronder een witte Orchis italica en (als ik de naam goed heb) Ophrys heldreichii.
De Orchidee op foto 3 is Orchis anatolica of Orchis sitiaca, op deze site werd gezegd dat beide soorten hier groeien maar ook hybriden tussen deze soorten.
De tweede locatie duurde maar enkele minuten want toen de eerste mensen over het hek van betonijzer klommen riep iemand vanuit de verte in het grieks dat we daar nu niet mochten komen omdat de schapen die daar liepen lammeren hadden, het was de herder en gelukkig kon Willem hem verstaan.
De derde locatie bracht wel weer mooie dingen zoals een Saxifraga en een Fritillaria maar daarover later meer ook vonden wij Daphne sericea, bijna uitgebloeid maar toch mooi.

Schitterende beelden Gerrit ! Ik kan me wel voorstellen dat deze trip een botanisch hoogtepunt was ......
Bedankt voor deze beelden te delen ..........ik volg verder mee...... ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2016, 22:01:39 »
Dan volg ik ook verder mee.
Ja trap lopen dat deden wij ook op onze vakantie. Bij mer du glace gelukkig niet zo warm toen.
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=2014.90

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2016, 22:15:56 »
Mijn opinie over Orchis sitiaca of O. anatolica is: Sitiaca is een meer robuuste plant. De sepals (oortjes) zijn roze, maar in het centrum groenachtig met duidelijke nerven. En dit is te zien opde foto. Dit pleit dus voor O. sitiaca, maar anderszijds zijn de bladrozetten van O. anatolica zwaarder gespikkeld. Dit pleit dan weer voor Orchis anatolica.

Als we het niet weten, dan zeggen we vaak: het is een kruising, maar toch zijn natuurlijke variaties vaker het geval.

Ik meen toch dat het hier om Orchis sitiaca gaat, een mooie vondst, endemisch, en een zeer fraaie foto.


Ik heb er voor de duidelijkheid een foto uit april 2013 bij gedaan. Dat vind je niet erg he Gerrit?

Gerrit, of de planten robuuster zijn is eigenlijk niet meer te zien, ik moet nu determineren vanaf de foto's maar voor de groene sepalen ga ik nog eens zitten want ik kom er verder nog niet uit bij deze soorten. Dat je meedenkt en eventueel corrigeert vind ik niet erg ik had dat al verwacht.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #23 Gepost op: 29 november 2016, 23:09:39 »
Bert en Danny, there is more to come!

Dag 5  Richting Mount Ida (Psiloritis) met diverse stops waar we ondermeer Orchis anthropophora vonden. We stopten eigenlijk omdat we dachten dat we een veld met tulpen zagen maar dat bleken klaprozen (Papaver rhoeas) te zijn en tussen die klaprozen stonden ook vele poppenorchissen. Nog even terug naar gisteren want toen we vertrokken van de eerste locatie stonden de hr. en mevr. Alibertis Antonis ons op te wachten (Gerrit E. kent deze mensen wel) met hun boeken over de orchideeën van Kreta. Leuke mensen, hun kleine boekje uit 1997 heb ik daar gekocht, daarin heet bovenstaande plant nog Aceras anthropophora maar die naam is nu slechts een synoniem.
Ophrys soorten zijn mogelijk nomoeilijker te determineren dan Orchis maar bij foto 3 dacht ik toch Ophrys cretica te herkennen.
Op een wandelpad omhoog de berg op kwamen we een aantal Mandragora officinarum (alruin) hiervan heb ik nu een paar planten thuis staan. Het was even spannend maar gelukkig schreeuwen ze niet als je alleen maar wat zaden meeneemt
« Laatst bewerkt op: 30 november 2016, 08:36:52 door Luc Gilgemyn »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2016, 08:39:37 »
Dat veldje Papavers heeft wellicht al meer plantenjagers op het verkeerde been gezet, Gerrit !  --11
Het ziet er wel prachtig uit .... en de tulpen volgen wellicht nog.  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2016, 11:57:51 »
Bert en Danny, there is more to come!

Dag 5  Richting Mount Ida (Psiloritis) met diverse stops waar we ondermeer Orchis anthropophora vonden. We stopten eigenlijk omdat we dachten dat we een veld met tulpen zagen maar dat bleken klaprozen (Papaver rhoeas) te zijn en tussen die klaprozen stonden ook vele poppenorchissen. Nog even terug naar gisteren want toen we vertrokken van de eerste locatie stonden de hr. en mevr. Alibertis Antonis ons op te wachten (Gerrit E. kent deze mensen wel) met hun boeken over de orchideeën van Kreta. Leuke mensen, hun kleine boekje uit 1997 heb ik daar gekocht, daarin heet bovenstaande plant nog Aceras anthropophora maar die naam is nu slechts een synoniem.
Ophrys soorten zijn mogelijk nomoeilijker te determineren dan Orchis maar bij foto 3 dacht ik toch Ophrys cretica te herkennen.
Op een wandelpad omhoog de berg op kwamen we een aantal Mandragora officinarum (alruin) hiervan heb ik nu een paar planten thuis staan. Het was even spannend maar gelukkig schreeuwen ze niet als je alleen maar wat zaden meeneemt

De heer Alibertis is botanicus en schrijver en kenner van orchideeën. Zijn naam is gegeven aan een ondersoort van de vlinderorchidee, Anacamptis (Orchis) papilionacea subsp. alibertis.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2016, 12:03:25 »

Ophrys soorten zijn mogelijk nog moeilijker te determineren dan Orchis maar bij foto 3 dacht ik toch Ophrys cretica te herkennen.

Ophrys cretica wordt meestal gezien als de mooiste van Kreta. Subjectief natuurlijk. Maar ik vind dat ook. De moeilijkheid van determinatie ligt in het feit dat er veel ondersoorten voorkomen. Maar niet iedereen wil dat erkennen en die mensen gebruiken alleen de soortnaam.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2016, 12:59:03 »

Ophrys soorten zijn mogelijk nog moeilijker te determineren dan Orchis maar bij foto 3 dacht ik toch Ophrys cretica te herkennen.

Ophrys cretica wordt meestal gezien als de mooiste van Kreta. Subjectief natuurlijk. Maar ik vind dat ook. De moeilijkheid van determinatie ligt in het feit dat er veel ondersoorten voorkomen. Maar niet iedereen wil dat erkennen en die mensen gebruiken alleen de soortnaam.

Daar kan ik het wel mee eens zijn.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #28 Gepost op: 30 november 2016, 21:56:32 »
Dag 6, nog even een uitzicht over de zee vlakbij ons appartement met twee kleinere eilanden Paximadia Ena en Paximadia Dio een paar kilometer uit de kust.
Dit is het begin van een doelloze tocht van vandaag d.w.z. een tocht zonder doel en we zien wel wat dat brengt.
In een wegberm vonden we Ranunculus asiaticus, die hadden we al eerder gezien maar toen maar een enkele bloem.
Weer wat verder in een brede rotsachtige  berm Ophrys bombyliflora die net zoals de meeste planten die ik op de foto gezet heb groeien in de Phrygana vegetatie (foto achtergrond) en dat zijn veelal stekelige struiken gedomineerd door Coridothymus capitatus, Euphorbia acanthothamnos en Sarcopoterium spinosum. Stevige schoenen zijn zeker nodig en ondanks dat ik een stevige spijkerbroek aanhad zaten er aan het einde van de week vele schrammen op mijn benen.
Boven op een berg bij een kapelletje kwamen we deze boom tegen het is een hulsteik Quercus coccifera. Dit exemplaar is vele honderden jaren oud, vele hulsteiken die we gezien hebben waren niet groter dan een struik omdat geiten steeds de jong bladeren weg knabbelen (de oude bladeren laten ze met rust want die zijn hard en stekelig)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #29 Gepost op: 1 december 2016, 09:11:33 »
Dag 7 Op deze laatste plantendag gaan we terug naar een paar plaatsen maar die we naar ons gevoel nog niet voldoende onderzocht hadden, terug bij het windmolenpark klommen we wat hoger op de rotsachtige heuvel en vonden wat mooiere exemplaren van dat ene zielige plantje dat we eerder gezien hadden, Tulipa cretica.
Maar als je naar boven klimt moet je ook weer naar beneden en zoals je ziet op de foto moest ik een andere route naar beneden zoeken.
Bij Spili maar dan een km verder dan onze gids had laten zien vonden we een terrein waar we veel Orchis pauciflora vonden.
Weer wat verderop op een vlak grasachtig terrein deze Bartsia trixago.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2016, 11:34:39 door Luc Gilgemyn »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland