Auteur Topic: Galanthus virus?  (gelezen 2738 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Galanthus virus?
« Gepost op: 16 februari 2017, 19:10:58 »
Is dit een Galanthus die aangetast is door een virus? Het blad is vermoedelijk lichter dan normaal en lijkt wat strepen te hebben . Geen idee welke soort het is . Hij staat gelukkig alleen. Direct vernietigen? Grond verwijderen uit de omgeving? Of is het geen probleem?
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2017, 23:06:22 door Luc Gilgemyn »

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Galanthus virus?
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2018, 20:00:21 »
Zie deze post nu pas...sorry. Klopt inderdaad dat dit een virus is. De meeste virussen zijn wel 'inhibited' maar eerlijk gezegd ben ik er wel erg rigide mee: de GFT-conatiner is de beste plek!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Eddy Tijtgat

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 100
Re: Galanthus virus?
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2018, 08:04:54 »
Wat bedoel je juist met 'inhibited'?

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Galanthus virus?
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2018, 08:11:17 »
Goed dat ik het nu weet hoe een Galanthus met een virusaantasting eruit ziet, spijtig dat de reactie zo laat is gekomen, maar beter laat dan niet. Ik weet niet meer wat ik met het plantje uiteindelijk heb gedaan, maar als ik nog eens zo’n verschijnselen zien vliegt het recht in de vuilbak

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Galanthus virus?
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2018, 13:13:23 »
"Inhibited" wil zeggendat het niet besmettelijk zou zijn, niet zou kunnen overgaan op andere planten in de buurt. Zeker niet rechtstreeks. Vraag is natuurlijk wat zuigende insecten wél kunnen doorgeven...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Galanthus virus?
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2018, 13:18:05 »
Lliy-Anne, sorry dat ik zo laat reageer maar ik heb het voorbije jaar een zeer negatieve ervaring gehad met een zgn. 'liefhebber' ui Nederland met een enorme collectie. Die man heeft mij in feite letterlijk bestolen in die zin dat hij mij in ruil beloofde G's nooit gaf. Dus, watch out with some of them! Ik was er letterlijk kapot van en kon het niet opbrengen om nog met G's bezig te zijn. Maar 'white fever' geneest niet.... ;)
Het is idd verstandig van planten met een virale aantasting (herkenbaar aan lengtestrepen, twistend blad, trage groei, klein opkomende bladeren enz...meteen weg te kieperen (niet op je composthoop!).
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Johan Reus

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 1
Re: Galanthus virus?
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2018, 17:24:46 »
beetje late reactie ,maar het gaat hier niet om een virus maar om een genetische afwijking. Genetisch bont genaamd. Dit komt in verschillende bolgewassen voor en is niet besmettelijk.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus virus?
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2018, 17:53:17 »
beetje late reactie ,maar het gaat hier niet om een virus maar om een genetische afwijking. Genetisch bont genaamd. Dit komt in verschillende bolgewassen voor en is niet besmettelijk.

Welkom op ons forum Johan !
Onmiddellijk een post die er wel toe doet zo te zien, dat moet een geruststelling zijn voor Lily-Anne.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Galanthus virus?
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2018, 20:22:18 »
Johan, genetisch bont is wat de biologen-wetenschappers verstaan onder  een 'chimaera-kenmerk'. Dat is wat jij wellicht in de volksmond 'genetisch bont noemt'. Genetisch bont kenmerkt zich door volledige, zuivere lzones van meerdere parallelnerven die 'ontkleurd' zijn. het genetisch defect bestaat dan hierin dat de cellen geen chlrofyl aanmaken in die delen. Dat zie je bv. ook terug in nieuwe 'sports' bij Hosta's.
Op de foto's van Lily-Ann staat wel degelijk - 100 % zeker virus. Elke bollenliefhebber zal je zeggen om dit meteen te liquideren.
John Grimshaw is zelfs zo formeel dat ook de mogelijk 'inhibited' virussen (zie eerdere postings) best meteen in de restvuilzak worden gekieperd, dus zelfs niet op je composthoop!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'