Auteur Topic: Oostenrijk, Kaunertal  (gelezen 31213 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #90 Gepost op: 9 januari 2011, 10:25:46 »
Als afscheid van deze reeks nog een foto die sinds vorig jaar zomer op het bureaublad van mijn computer staat als mooie herinnering aan dat gebied.

                                                           De Gepatsch gletscher in het Kaunerdal
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #91 Gepost op: 9 januari 2011, 10:28:11 »
Bij het midden station aangekomen hadden we ongeveer 1,5 uur gelopen en eigenlijk nog te vroeg om met de lift naar beneden te gaan. We zagen een bordje "Zams 2,5 uur" het weer was prima dus toch maar wandelen. Misschien hebben wij daar verkeerd gelopen maar wij deden er 4,5 uur over. Deze wandeling ging afwisselend door bossen en over alpenweiden met o.a Oxalis acetosella (1), Clematis alpina (2), wilde rozen akeleien, geel vingerhoedskruid, monnikskap en op een meer zonnige plaats Campanula barbata (3), een van de weinige die al in bloei stond. In de alpenweiden o.a. Rapunzel, koekoeksbloem, steenanjer, Witte nieswortel, het kluwenklokje Campanula glomerata (4), grote graslelie, handekenskruid en boterbloemen. Moe en voldaan zijn we dan aan het einde van onze trip.

Oef! We zijn er zelf een beetje moe van want in gedachten hebben we met jouw meegewandeld.
Van harte bedankt, Gerrit, voor het tonen van uw foto's van deze schitterende streek. Nu kan ik me al wat voorstellen wat ik allemaal te zien zal krijgen deze zomer.
Wat ik je ook nog eens wou vragen: bevinden er zich in die streek toevallig geen kwekerijen of tuinen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #92 Gepost op: 9 januari 2011, 10:39:22 »
Dat meertje ziet er heel sfeervol uit, Gerrit, met die vallei en de bergen op de achtergrond. De zuivere berglucht kan ik zo opsnuiven. :)
Op die laatste foto met de dotterbloem, meen ik nog opkomende monnikskappen (aconitum) te zien.
Oef! We zijn er zelf een beetje moe van want in gedachten hebben we met jouw meegewandeld.
Van harte bedankt, Gerrit, voor het tonen van uw foto's van deze schitterende streek. Nu kan ik me al wat voorstellen wat ik allemaal te zien zal krijgen deze zomer.
Wat ik je ook nog eens wou vragen: bevinden er zich in die streek toevallig geen kwekerijen of tuinen?

Dat is een Monnikskap Frankie, kijk en vergelijk, deze stond een paar honderd meter lager.
In de zomer zijn het toch veel andere soorten die in bloei staan. b.v. Campanula barbata hebben we op deze trip 3 of 4 planten in bloei gezien,vorig jaar zomer stonden ze massaal in bloei.
Van kwekerijen of tuinen is mij niets bekend in die streek.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #93 Gepost op: 13 januari 2011, 20:57:14 »
De Venetbahn in Zams hebben we ook genomen toen we daar waren in juli 2009. De gentiaantjes en Saxen waren dan ook van de partij en de Silene acaulis was ook te zien op enkele plaatsen. Foto 1 laat het kruis op de top zien en foto 2: een schimmel of protoplasma ? op gesteente.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #94 Gepost op: 19 januari 2011, 23:27:43 »
Lijkt mij een korstmos Eduard, als ik het goed begrepen heb groeien die ook nog op grotere hoogte dan de gewone rotsplanten.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #95 Gepost op: 20 januari 2011, 07:37:09 »
Je zult wel gelijk hebben Gerrit. Ik zal me vmdl. wat teveel laten leiden hebben door die opvallende kleur.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16491
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #96 Gepost op: 20 januari 2011, 21:44:26 »
Nog een vraag, Gerrit: toen je dit gebied doorkruist hebt zal de fauna je allicht ook niet ontgaan zijn. Waarschijnlijk is de bergfauna zoals steenbok, gems en arend er wel goed vertegenwoordigd? Niet alleen de flora interesseert me, ook wat er rondkruipt, loopt of vliegt vindt ik best wel intrigerend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #97 Gepost op: 20 januari 2011, 23:11:18 »
In het Kaunertal zit een behoorlijk groot aantal Steenbokken maar wij hebben er geen gezien. Wel een paar roofvogels gezien op afstand. Oppassen frankie dat je niet over Alpenmarmotten struikelt, die kom je bijna zeker tegen. Dan het kleine spul. Een aantal kleine vogeltjes, enkele hagedissen, kikkers en kikkervisjes en diverse mooie vlinders. Niet wild maar wel bij de alpenfauna horend zijn de alpenkoeien maar ook enkele kudden Paarden die gewoon vrij rondlopen. Een paar foto's van vorig jaar van het Oberinntal :) :)
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #98 Gepost op: 21 januari 2011, 12:04:18 »
Gerrit, je 'vogeltje op een hek', is waarschijnlijk een vrouwtje (of juveniel) Zwarte roodstaart (Phoenicurus ochruros) 8). Hoeft dat vogeltje ook weer niet meer naamloos door het leven ;D ;D.

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #99 Gepost op: 21 januari 2011, 21:08:13 »
cor ik denk dat dat vogeltje toch niet komt als je zijn naam roept. :P :D
 :P :D :P :D

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Oostenrijk, Kaunertal
« Reactie #100 Gepost op: 21 januari 2011, 22:01:44 »
De naam heb ik nog niet naar gezocht maar wel gedacht dat zij/hij een jeugdig (juveniel) exemplaar is door de gele rand aan de bek.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland