Auteur Topic: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk  (gelezen 9579 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #15 Gepost op: 6 december 2022, 09:14:18 »
Plateau de Caussols is gelegen op een hoogte van 1000 meter met wat heuvels tot 1200 meter . Op het eerste gezicht zou je denken dat hier niets groeit , ik was hier al eens in de zomer op verkenning , toen was het er heel warm en dor , heel weinig groen , veel witte stenen ....... Hier nu ook weinig groen te zien , enkele kleine bosjes , wat struiken en veel witte stenen ..... zie enkele foto's van het landschap .......je zou denken dat je ergens in Griekenland zit ........
Op foto 4 zie je wat omgewoelde grond met vele witte stenen erin
Inderdaad herkenbaar Danny , dat soort biotoopjes waar op het eerste zicht niks groeit maar bij nadere inspectie ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #16 Gepost op: 6 december 2022, 09:42:34 »

Plateau de Caussols is gelegen op een hoogte van 1000 meter met wat heuvels tot 1200 meter . Op het eerste gezicht zou je denken dat hier niets groeit , ik was hier al eens in de zomer op verkenning , toen was het er heel warm en dor , heel weinig groen , veel witte stenen ....... Hier nu ook weinig groen te zien , enkele kleine bosjes , wat struiken en veel witte stenen ..... zie enkele foto's van het landschap .......je zou denken dat je ergens in Griekenland zit ........

Op foto 4 zie je wat omgewoelde grond met vele witte stenen erin

Dat habitat is er inderdaad eentje waarbij een bollenjager onmiddellijk halt houdt om een kijkje te nemen.  Ideale omstandigheden voor Crocus en Colchicum.  Het lijkt inderdaad heel goed op een Grieks landschap in bepaalde landsdelen, ook het klimaat zal vrij vergelijkbaar zijn denk ik.  De omgewoelde grond zou wel eens van een everzwijn kunnen zijn..  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #17 Gepost op: 6 december 2022, 17:55:48 »

Plateau de Caussols is gelegen op een hoogte van 1000 meter met wat heuvels tot 1200 meter . Op het eerste gezicht zou je denken dat hier niets groeit , ik was hier al eens in de zomer op verkenning , toen was het er heel warm en dor , heel weinig groen , veel witte stenen ....... Hier nu ook weinig groen te zien , enkele kleine bosjes , wat struiken en veel witte stenen ..... zie enkele foto's van het landschap .......je zou denken dat je ergens in Griekenland zit ........

Op foto 4 zie je wat omgewoelde grond met vele witte stenen erin

Dat habitat is er inderdaad eentje waarbij een bollenjager onmiddellijk halt houdt om een kijkje te nemen.  Ideale omstandigheden voor Crocus en Colchicum.  Het lijkt inderdaad heel goed op een Grieks landschap in bepaalde landsdelen, ook het klimaat zal vrij vergelijkbaar zijn denk ik.  De omgewoelde grond zou wel eens van een everzwijn kunnen zijn..  ))4

Ok we gaan een kijkje nemen Luc , In deze streek was de sneeuw al een tijdje verdwenen , de lente was er al vroeg bij . Ook in de omliggende bergen die tot 2000 meter gaan was de sneeuw al grotendeels weg . Opvallend hier zijn de witte kalkstenen , hier zijn ook veel grotten . Een kalksteen plateau , dan denk ik meteen aan orchideëen . Wat hier ook heel veel voorkomt zijn maretakken in allerlei bomen ......

We gaan op verkenning , waar vind ik de eerste krokussen  )))1....... wat ik eerst vond was het loof van orchideëen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #18 Gepost op: 6 december 2022, 18:14:55 »
Ok we gaan een kijkje nemen Luc , In deze streek was de sneeuw al een tijdje verdwenen , de lente was er al vroeg bij . Ook in de omliggende bergen die tot 2000 meter gaan was de sneeuw al grotendeels weg . Opvallend hier zijn de witte kalkstenen , hier zijn ook veel grotten . Een kalksteen plateau , dan denk ik meteen aan orchideëen . Wat hier ook heel veel voorkomt zijn maretakken in allerlei bomen ......
We gaan op verkenning , waar vind ik de eerste krokussen  )))1....... wat ik eerst vond was het loof van orchideëen .....

Heerlijke biotoopjes Danny ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #19 Gepost op: 6 december 2022, 19:51:23 »
ben daar in de buurt als kind geweest.
je heb daar ook de bekende route napoleon liggen volgens mij ))4
Gap is in de zomer altijd erg warm

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #20 Gepost op: 6 december 2022, 20:01:34 »

We gaan op verkenning , waar vind ik de eerste krokussen  )))1....... wat ik eerst vond was het loof van orchideëen .....

Heerlijke biotoopjes Danny ...
[/quote]

Jazeker Kris , ik wist dat er hier een grote populatie is van Crocus versicolor . Het is een beetje verkennen hoe algemeen deze krokus voorkomt , voorlopig nog altijd zoeken ......  Dan toch die grote groeiplaats gevonden , de site bevind zich zoals ik verwachte langs een noord helling waar een koele wind waait . Ik zie hier en daar een bloem maar heel veel loof van uitgebloeide krokussen , jammer ! Ik was enkele weken te laat , we waren hier op 10 april . Maar wat verder zie ik toch nog enkele honderden bloemen , het is volop genieten .......iedere bloem ziet er anders uit ........
« Laatst bewerkt op: 6 december 2022, 20:04:00 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #21 Gepost op: 6 december 2022, 20:10:15 »
nog meer ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #22 Gepost op: 6 december 2022, 20:16:39 »
ben daar in de buurt als kind geweest.
je heb daar ook de bekende route napoleon liggen volgens mij ))4
Gap is in de zomer altijd erg warm

Wij hebben grotendeels de route napoleon genomen richting Castellane , Bert
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #23 Gepost op: 6 december 2022, 20:27:44 »
Jazeker Kris , ik wist dat er hier een grote populatie is van Crocus versicolor . Het is een beetje verkennen hoe algemeen deze krokus voorkomt , voorlopig nog altijd zoeken ......  Dan toch die grote groeiplaats gevonden , de site bevind zich zoals ik verwachte langs een noord helling waar een koele wind waait . Ik zie hier en daar een bloem maar heel veel loof van uitgebloeide krokussen , jammer ! Ik was enkele weken te laat , we waren hier op 10 april . Maar wat verder zie ik toch nog enkele honderden bloemen , het is volop genieten .......iedere bloem ziet er anders uit ........

Krokussen groeien in veel gevallen op niet al  te warme plaatsen of vooral ook op plekjes waar er toch redelijk wat wind is ....Dat is tenminste ook mijn ervaring Danny. Gelukkig toch nog wat kunnen spotten. Degene met de donkere buitenkant van de bloemblaadjes is alleszins mijn favoriet .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #24 Gepost op: 6 december 2022, 20:57:12 »
nog meer ......
Danny, is dat normaal dat het altijd om alleenstaande bloemen gaat?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #25 Gepost op: 7 december 2022, 15:49:00 »

We gaan op verkenning , waar vind ik de eerste krokussen  )))1....... wat ik eerst vond was het loof van orchideëen .....

Heerlijke biotoopjes Danny ...

Jazeker Kris , ik wist dat er hier een grote populatie is van Crocus versicolor . Het is een beetje verkennen hoe algemeen deze krokus voorkomt , voorlopig nog altijd zoeken ......  Dan toch die grote groeiplaats gevonden , de site bevind zich zoals ik verwachte langs een noord helling waar een koele wind waait . Ik zie hier en daar een bloem maar heel veel loof van uitgebloeide krokussen , jammer ! Ik was enkele weken te laat , we waren hier op 10 april . Maar wat verder zie ik toch nog enkele honderden bloemen , het is volop genieten .......iedere bloem ziet er anders uit ........
[/quote]

Je laat ons watertanden Danny !!!  ((7
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #26 Gepost op: 7 december 2022, 17:02:24 »
Jazeker Kris , ik wist dat er hier een grote populatie is van Crocus versicolor . Het is een beetje verkennen hoe algemeen deze krokus voorkomt , voorlopig nog altijd zoeken ......  Dan toch die grote groeiplaats gevonden , de site bevind zich zoals ik verwachte langs een noord helling waar een koele wind waait . Ik zie hier en daar een bloem maar heel veel loof van uitgebloeide krokussen , jammer ! Ik was enkele weken te laat , we waren hier op 10 april . Maar wat verder zie ik toch nog enkele honderden bloemen , het is volop genieten .......iedere bloem ziet er anders uit ........

Krokussen groeien in veel gevallen op niet al  te warme plaatsen of vooral ook op plekjes waar er toch redelijk wat wind is ....Dat is tenminste ook mijn ervaring Danny. Gelukkig toch nog wat kunnen spotten. Degene met de donkere buitenkant van de bloemblaadjes is alleszins mijn favoriet .

Leuk te horen dat u dezelfde ervaringen hebt , Kris . Deze donkere is inderdaad een van de mooiste , de variatie bij deze soort is heel groot ! Ik heb er nog maar enkele getoond , er komt nog meer .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #27 Gepost op: 7 december 2022, 17:13:51 »
nog meer ......
Danny, is dat normaal dat het altijd om alleenstaande bloemen gaat?

Meestal wel  Herman , in een goed bemeste weide zie je soms ook hier en daar een klein polletje , maar dat is in de natuur eerder zeldzaam bij de meeste soorten . Er is wel duidelijk een verschil tussen bollen opkweken in cultuur ( met veel mest ) dan de natuurlijke groeiplaatsen van de specie , toch van krokussen........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #28 Gepost op: 7 december 2022, 17:34:03 »
Krokussen groeien vaak samen met andere mooie planten , Gagea , Corydalis , Hepatica ........
« Laatst bewerkt op: 7 december 2022, 17:35:35 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op bollenjacht in Zuid-Oost Frankrijk
« Reactie #29 Gepost op: 7 december 2022, 17:54:47 »
Plateau de Caussols is de 'Place to be' voor Crocus versicolor , allemaal zuivere species , geen kruisingen met Crocus vernus die hier niet voorkomt . Heel mooie vormen en iedere bloem is anders gekleurd , dat wil ik ook aantonen met dit reisverslag ........
Ieper , West-Vlaanderen