Auteur Topic: Crocus 2023  (gelezen 32610 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #255 Gepost op: 31 januari 2023, 11:21:28 »
 :o :o :o  wat een stortvloed aan fantastische Crocussen verschijnt hier !!  Het houdt niet op.

Danny, je moet toch echt iets aan die 'verwildering' gaan doen...   -2( -2( -2(  of misschien toch niet want het biedt een schitterend zicht !  ((3

Hier is de warm oranje Crocus flavus ook in bloei gekomen, ooit gezaaid.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #256 Gepost op: 31 januari 2023, 11:27:15 »
Eentje die ik ook koester en hoop niet kwijt te spelen ......Crocus ziyaretensis.

Een (heel mooie) nobele onbekende voor mij Kris !   :o  Ooit waren Crocussen met zwarte helmknoppen een zeldzaamheid...  --11

Wat de Cr. alexandrii zonder het donkere buitenste bloemblad betreft Kris, ik heb er ook zo eentje, ik liet hem al eerder zien maar hier is hij nog een keer.  Het is een vorm van Mt Falakro.  De vorm met zwart aan de buitenkant is nog niet in bloei hier (vorig jaar aangeschaft bij Augis)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #257 Gepost op: 31 januari 2023, 11:32:28 »
Een (heel mooie) nobele onbekende voor mij Kris !   :o  Ooit waren Crocussen met zwarte helmknoppen een zeldzaamheid...  --11

Een soort die recenter is beschreven Luc . Ik heb hem nog nooit op een lijst zien staan , ook niet bij Janis ...Ik kon er aankomen via een ruil met een andere Crocus liefhebber .Of ze allemaal zoveel verschillen is natuurlijk een andere vraag .Ja klopt , het lijkt wel of we alleen nog soorten met zwarte helmknoppen verzamelen ... ))4 ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #258 Gepost op: 31 januari 2023, 11:33:17 »
Wat de Cr. alexandrii zonder het donkere buitenste bloemblad betreft Kris, ik heb er ook zo eentje, ik liet hem al eerder zien maar hier is hij nog een keer.  Het is een vorm van Mt Falakro.  De vorm met zwart aan de buitenkant is nog niet in bloei hier (vorig jaar aangeschaft bij Augis)

Heeft Augis nog een lijst Luc ? Weet jij daar iets van ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #259 Gepost op: 31 januari 2023, 11:37:33 »
Crocus abantensis vind ik persoonlijk een hele mooie blauwe kleur hebben.  Bovendien is hij er in verschillende tinten, heel wat variaties op hetzelfde thema.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #260 Gepost op: 31 januari 2023, 12:06:28 »
Crocus abantensis vind ik persoonlijk een hele mooie blauwe kleur hebben.  Bovendien is hij er in verschillende tinten, heel wat variaties op hetzelfde thema.

Klopt Luc . Tezamen met baytopiorum zijn dat 2 uitstekende "blauwtjes " ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #261 Gepost op: 31 januari 2023, 12:22:03 »
Wat de Cr. alexandrii zonder het donkere buitenste bloemblad betreft Kris, ik heb er ook zo eentje, ik liet hem al eerder zien maar hier is hij nog een keer.  Het is een vorm van Mt Falakro.  De vorm met zwart aan de buitenkant is nog niet in bloei hier (vorig jaar aangeschaft bij Augis)

Heeft Augis nog een lijst Luc ? Weet jij daar iets van ?   

Dat heeft hij zeker Kris maar momenteel is die niet aktief.  Het is meestal april of zelfs later eer de lijst daadwerkelijk verschijnt.

http://augisbulbs.com/

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2023
« Reactie #262 Gepost op: 31 januari 2023, 12:25:49 »
Een volgende zaailing van Crocus sieberi dient zich aan. Niet mis naar mijn gedacht. De variatie is toch vrij groot bij deze mooie species. Geen twee planten zijn gelijk. Ook de cultuur lijkt mij niet al te moeilijk. Het is geen species voor open tuin, maar in een bollenbed dat afgedekt wordt tijdens de zomer is het best te doen.

Ook in Kreta zagen we een heel grote variatie in de populaties in het wild Frankie ....Zeker heel erg de moeite al die zaailingen die je toont ! Ik vind ze toch niet zo makkelijk bij ons . Ik zag ze in Kreta met hun voeten in het water (net een rivier....)tijdens de bloei . Maar later in het jaar wordt dat daar natuurlijk weer kurkdroog . Ze groeien ook niet erg aan bij ons in cultuur ...Maar met je eigen zaailingen kan dat wel beter gaan omdat die van in het begin gewend zijn aan je eigen cultuuromstandigheden ...

Ik heb ze al jarenlang in pot.  Twee vormen die ik zelf gezaaid heb en een paar die ik destijds gekregen of geruild heb.d
Het vermeerderen in pot is bijzonder moeizaam...  Wel bijna elk jaar bloei en ook al een keertje van zelf geoogst zaad gezaaid, die zijn echter nog niet bloeirijp.  Het zijn en blijven enorm mooie Crocussen !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2023
« Reactie #263 Gepost op: 31 januari 2023, 12:44:10 »
Dat heeft hij zeker Kris maar momenteel is die niet aktief.  Het is meestal april of zelfs later eer de lijst daadwerkelijk verschijnt.
http://augisbulbs.com/

Bedankt Luc , dat wist ik niet(meer)dat die altijd zo laat verscheen ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #264 Gepost op: 31 januari 2023, 19:54:41 »
Crocus abantensis vind ik persoonlijk een hele mooie blauwe kleur hebben.  Bovendien is hij er in verschillende tinten, heel wat variaties op hetzelfde thema.

Prachtig Luc deze C. abantensis. Helaas heb ik er weinig succes mee en ik weet niet waar het aan ligt (ook niet met C. baytopiorum). Ik heb ze in potten staan maar vermoed dat juist gewone 'tuinomstandigheden' voor deze soorten wellicht beter zal zijn? Elke evt. tip die je hebt is uiteraard welkom ;)
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2023, 20:08:54 door Steven Stout »
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #265 Gepost op: 31 januari 2023, 19:59:53 »
Een (heel mooie) nobele onbekende voor mij Kris !   :o  Ooit waren Crocussen met zwarte helmknoppen een zeldzaamheid...  --11

Een soort die recenter is beschreven Luc . Ik heb hem nog nooit op een lijst zien staan , ook niet bij Janis ...Ik kon er aankomen via een ruil met een andere Crocus liefhebber .Of ze allemaal zoveel verschillen is natuurlijk een andere vraag .Ja klopt , het lijkt wel of we alleen nog soorten met zwarte helmknoppen verzamelen ... ))4 ))4

Ik heb C. ziyaretensis vorig jaar bij Janis kunnen bestellen en hij bloeide onlangs voor het eerst. Omdat ik (meestal) niet de mogelijkheid heb op een zonnetje te wachten tot de bloem zich opent 'ontleed' ik hem ter plaatse en stel de soortechtheid op deze manier  vast. Het ziet er niet fraai uit en zal menig 'zwarte meeldraden' liefhebber aan het hart gaan maar het is helaas niet anders  ))8
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Crocus 2023
« Reactie #266 Gepost op: 31 januari 2023, 20:07:00 »
Wat de Cr. alexandrii zonder het donkere buitenste bloemblad betreft Kris, ik heb er ook zo eentje, ik liet hem al eerder zien maar hier is hij nog een keer.  Het is een vorm van Mt Falakro.  De vorm met zwart aan de buitenkant is nog niet in bloei hier (vorig jaar aangeschaft bij Augis)

Heeft Augis nog een lijst Luc ? Weet jij daar iets van ?   

Dat heeft hij zeker Kris maar momenteel is die niet aktief.  Het is meestal april of zelfs later eer de lijst daadwerkelijk verschijnt.

http://augisbulbs.com/

Luc, ik kweek deze vorm van Mt. Falakro met zeer donker paarse buitenste kelkbladeren, is het deze die je bedoelt of is er nog een donkerdere varieteit?
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #267 Gepost op: 31 januari 2023, 21:29:17 »
Nou Danny dat is een ware stortvloed aan vers ontluikende crocussen, ze staan er in ieder geval erg mooi bij allemaal in het frisse winter zonnetje  ((14

Dank je Steven , na bijna 20 jaar verzamelen wordt de verzameling steeds groter ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #268 Gepost op: 31 januari 2023, 21:32:56 »
Ik moet Steven bijtreden, Danny, je bent een echte crocunut, of hoe heet dat ook weer?
Allemaal om ter mooist, je bent stilaan een serieuze collectie aan het opbouwen. Bijzonder vind ik ook dat je steevast zoveel spontane zaailingen hebt van verschillende soorten.

Dank je Frankie , dit is een nieuwe spontane zaailing zomaar in de ieperse klei vandaag gevonden, eentje uit de atticus familie lijkt me
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2023
« Reactie #269 Gepost op: 31 januari 2023, 21:40:07 »
Danny, mooie en speciale crocussen! Je hebt het verzorgen en kweken goed onder de knie. Veel zaailingen, betekent dat je de goeie omstandigheden gecreĆ«erd hebt. Top!  ((14  ((3

Merci voor je complimenten Herman , ik werk de laatste jaren veel aan mijn bodem , ik gebruik veel mineralen en gezonde compost om de bodem te verbeteren . Sinds enkele jaren heb ik ook Dactylorhiza zaailingen in de tuin enz. 
Ieper , West-Vlaanderen