Auteur Topic: Cyclamen 2023  (gelezen 8378 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #30 Gepost op: 29 maart 2023, 15:53:51 »
Cyclamen repandum subsp. rhodense en Muscari latifolium

Mooi die Cyclamen Herman ! Ik denk dat volgens de laatste zienswijze van de heren botanisten de naam gewijzigd is in Cyclamen rhodium ssp. peloponnesiacum...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #31 Gepost op: 30 maart 2023, 22:28:25 »
Cyclamen repandum subsp. rhodense en Muscari latifolium

Deze zie ik nu pas. Mooie combinatie. Zaait M. latifolium zich erg uit in uw tuin, of valt het nog mee? Ik heb toch wel wat schrik van sommige muscari. Ze zijn zeer mooi, maar kunnen op den duur toch behoorlijk invasief zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #32 Gepost op: 30 maart 2023, 23:39:31 »
Cyclamen repandum subsp. rhodense en Muscari latifolium

Deze zie ik nu pas. Mooie combinatie. Zaait M. latifolium zich erg uit in uw tuin, of valt het nog mee? Ik heb toch wel wat schrik van sommige muscari. Ze zijn zeer mooi, maar kunnen op den duur toch behoorlijk invasief zijn.
Frankie, deze zaait zich bij mij niet zo hard uit. Maar ik heb wel de gewoonte om bij planten waar ik geen zaad van nodig heb zoveel mogelijk de zaaddozen te verwijderen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #33 Gepost op: 31 maart 2023, 00:03:45 »
Cyclamen repandum subsp. rhodense en Muscari latifolium

Mooi die Cyclamen Herman ! Ik denk dat volgens de laatste zienswijze van de heren botanisten de naam gewijzigd is in Cyclamen rhodium ssp. peloponnesiacum...
Kris, ik heb het ook eens nagekeken bij Cyclamen.org en in volgende pdf staat:  https://www.cyclamen.org/wp-content/uploads/2022/02/Species-Leaflet-2018-with-Wmk.pdf
De nieuwe naam zou zijn : Cyclamen rhodium ssp. rhodium
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #34 Gepost op: 31 maart 2023, 10:02:49 »
Kris, ik heb het ook eens nagekeken bij Cyclamen.org en in volgende pdf staat:  https://www.cyclamen.org/wp-content/uploads/2022/02/Species-Leaflet-2018-with-Wmk.pdf
De nieuwe naam zou zijn : Cyclamen rhodium ssp. rhodium
Ja rhodium telt inderdaad 3 subspecies Herman .  Dat had ik even in mijn snelheid over het hoofd gezien. Ik  dacht dat subsp. rhodium is benoemd voor de planten die afkomstig zijn van Rhodos en Kos . En de subspecies peloponnesiacum en vividum voor de planten afkomstig van de Peloponnesos .
Ik denk echter dat de bloemen van rhodium ssp. rhodium lichter zijn ? Merkelijk lichter zelfs ..Dus zou de jouwe 1 van de andere 2 variëteiten kunnen zijn ?
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2023, 10:13:32 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #35 Gepost op: 31 maart 2023, 11:09:13 »
Kris, ik heb het ook eens nagekeken bij Cyclamen.org en in volgende pdf staat:  https://www.cyclamen.org/wp-content/uploads/2022/02/Species-Leaflet-2018-with-Wmk.pdf
De nieuwe naam zou zijn : Cyclamen rhodium ssp. rhodium
Ja rhodium telt inderdaad 3 subspecies Herman .  Dat had ik even in mijn snelheid over het hoofd gezien. Ik  dacht dat subsp. rhodium is benoemd voor de planten die afkomstig zijn van Rhodos en Kos . En de subspecies peloponnesiacum en vividum voor de planten afkomstig van de Peloponnesos .
Ik denk echter dat de bloemen van rhodium ssp. rhodium lichter zijn ? Merkelijk lichter zelfs ..Dus zou de jouwe 1 van de andere 2 variëteiten kunnen zijn ?
Kris, de mijne komt van bollen Nijssen in 2016 met volgende beschrijving: Voorkomend op het eiland Rhodos en op Kos, voornamelijk in naaldbossen op 150 tot 800 meter boven zeeniveau in de (half)schaduw. Het blad toont een grijze zweem en is met grijswitte spikkels bedekt. De bloemen zijn wittig, soms zachtroze met een wat intensere tint roze bij de overgang naar de keel en verspreiden een zachte geur.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #36 Gepost op: 31 maart 2023, 11:20:36 »
Kris, ik heb het ook eens nagekeken bij Cyclamen.org en in volgende pdf staat:  https://www.cyclamen.org/wp-content/uploads/2022/02/Species-Leaflet-2018-with-Wmk.pdf
De nieuwe naam zou zijn : Cyclamen rhodium ssp. rhodium
Kris, de mijne komt van bollen Nijssen in 2016 met volgende beschrijving: Voorkomend op het eiland Rhodos en op Kos, voornamelijk in naaldbossen op 150 tot 800 meter boven zeeniveau in de (half)schaduw. Het blad toont een grijze zweem en is met grijswitte spikkels bedekt. De bloemen zijn wittig, soms zachtroze met een wat intensere tint roze bij de overgang naar de keel en verspreiden een zachte geur.

Ik zal straks de foto’s nog is bestuderen Herman maar ik denk dat de bloemkleur lichter moet zijn …
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2023, 17:19:53 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #37 Gepost op: 31 maart 2023, 17:23:04 »
Kris, de mijne komt van bollen Nijssen in 2016 met volgende beschrijving: Voorkomend op het eiland Rhodos en op Kos, voornamelijk in naaldbossen op 150 tot 800 meter boven zeeniveau in de (half)schaduw. Het blad toont een grijze zweem en is met grijswitte spikkels bedekt. De bloemen zijn wittig, soms zachtroze met een wat intensere tint roze bij de overgang naar de keel en verspreiden een zachte geur.

Herman , de omschrijving voor  rhodium ssp. rhodium :
"Flowers appear in spring, in the wild from March to May, ssp rhodium – white to occasionally very pale pink with a pale pinkish-purple nose, a pure white form is known in the wild, ssp peloponnesiacum – pale to deep pink with a darker reddish pink nose, a pure white (forma albiflorum) is known in the wild, ssp vividum – dark reddish-pink with an even darker reddish-purple nose, a white form is known in the wild. All subspecies are fragrant with a sweet scent. The corolla lobes are reflexed, 15-30mm long, 5-10mm wide, with pointed tips generally 180 degrees twist, no auricles at the base."

En de foto van de bloemen van de Cyclamen Society ...

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #38 Gepost op: 1 april 2023, 10:18:35 »
Kris, de mijne komt van bollen Nijssen in 2016 met volgende beschrijving: Voorkomend op het eiland Rhodos en op Kos, voornamelijk in naaldbossen op 150 tot 800 meter boven zeeniveau in de (half)schaduw. Het blad toont een grijze zweem en is met grijswitte spikkels bedekt. De bloemen zijn wittig, soms zachtroze met een wat intensere tint roze bij de overgang naar de keel en verspreiden een zachte geur.

Herman , de omschrijving voor  rhodium ssp. rhodium :
"Flowers appear in spring, in the wild from March to May, ssp rhodium – white to occasionally very pale pink with a pale pinkish-purple nose, a pure white form is known in the wild, ssp peloponnesiacum – pale to deep pink with a darker reddish pink nose, a pure white (forma albiflorum) is known in the wild, ssp vividum – dark reddish-pink with an even darker reddish-purple nose, a white form is known in the wild. All subspecies are fragrant with a sweet scent. The corolla lobes are reflexed, 15-30mm long, 5-10mm wide, with pointed tips generally 180 degrees twist, no auricles at the base."

En de foto van de bloemen van de Cyclamen Society ...
Kris, ik heb nog eens naar oudere foto's gekeken van dezelfde planten en stel vast dat de kleur kan variëren naar lichter roze. Op de uitvergrootte foto zie je rechts ook een lichtere bloem (staat meer in het licht). Ook een foto genomen van de bloem alleen. Eigenlijk verschillende subspecies maken op basis van de intensiteit van de kleur is wel raar. Normaal moeten er toch meer uitgesproken verschillen zijn. De foto staat ook op SRGC, tot nu geen reactie. Als je alleen op de kleur afgaat zou het vividum moeten zijn.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #39 Gepost op: 1 april 2023, 10:40:21 »
Kris, ik heb nog eens naar oudere foto's gekeken van dezelfde planten en stel vast dat de kleur kan variëren naar lichter roze. Op de uitvergrootte foto zie je rechts ook een lichtere bloem (staat meer in het licht). Ook een foto genomen van de bloem alleen. Eigenlijk verschillende subspecies maken op basis van de intensiteit van de kleur is wel raar. Normaal moeten er toch meer uitgesproken verschillen zijn. De foto staat ook op SRGC, tot nu geen reactie. Als je alleen op de kleur afgaat zou het vividum moeten zijn.

Dag Herman , er zullen misschien nog andere (kleine ?)verschillen zijn ...Ik denk dat de indeling verder ook is gemaakt op basis van herkomst .Want in feite zijn het repandums die afgescheurd zijn van de andere op basis van herkomstgebieden en misschien ook op basis chromosomen (nog niet nagekeken ) . Ben verder zeker geen botanist en sommige van die redeneringen gaan al is boven mijn petje . Ik ben echter zowel in Rhodos en Peloponnesos geweest tijdens de bloei van deze soorten en daar heb ik in Rhodos toch alleen maar degene met de lichtroze bloemen gezien terwijl op de Peloponnesos haast altijd de rijkere en dieper gekleurde bloemen voorkwamen .Ik weet niet of ik er foto's van heb want misschien nog net voor mijn overgang naar digitale fotografie .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #40 Gepost op: 1 april 2023, 10:53:51 »
Nog een oude foto gevonden van de Peloponnesos ....van de bloeiende planten uit Rhodos heb ik blijkbaar helaas geen foto's meer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #41 Gepost op: 1 april 2023, 10:59:08 »
Kris, ik heb nog eens naar oudere foto's gekeken van dezelfde planten en stel vast dat de kleur kan variëren naar lichter roze. Op de uitvergrootte foto zie je rechts ook een lichtere bloem (staat meer in het licht). Ook een foto genomen van de bloem alleen. Eigenlijk verschillende subspecies maken op basis van de intensiteit van de kleur is wel raar. Normaal moeten er toch meer uitgesproken verschillen zijn. De foto staat ook op SRGC, tot nu geen reactie. Als je alleen op de kleur afgaat zou het vividum moeten zijn.

Ik wil er ook nog aan toevoegen dat vele liefhebbers dit gewoon als repandum zullen blijven beschouwen ...En dan is misschien repandum van Rhodos of repandum van Italie of repandum van Peloponnesos een goede /betere benadering ? Nogmaals , ben geen botanist .Cyclamen repandum heeft natuurlijk een immens groot verspreidingsgebied , heb ze ook gezien in Kroatië , Italie etc ...
Bijzonderste blijft nog steeds dat we de planten mooi vinden en we deze goed mogelijk trachten te kweken ...
« Laatst bewerkt op: 1 april 2023, 11:05:50 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #42 Gepost op: 1 april 2023, 11:15:12 »
Kris, ik heb nog eens naar oudere foto's gekeken van dezelfde planten en stel vast dat de kleur kan variëren naar lichter roze. Op de uitvergrootte foto zie je rechts ook een lichtere bloem (staat meer in het licht). Ook een foto genomen van de bloem alleen. Eigenlijk verschillende subspecies maken op basis van de intensiteit van de kleur is wel raar. Normaal moeten er toch meer uitgesproken verschillen zijn. De foto staat ook op SRGC, tot nu geen reactie. Als je alleen op de kleur afgaat zou het vividum moeten zijn.

Ik wil er ook nog aan toevoegen dat vele liefhebbers dit gewoon als repandum zullen blijven beschouwen ...En dan is misschien repandum van Rhodos of repandum van Italie of repandum van Peloponnesos een goede /betere benadering ? Nogmaals , ben geen botanist .Cyclamen repandum heeft natuurlijk een immens groot verspreidingsgebied , heb ze ook gezien in Kroatië , Italie etc ...
Bijzonderste blijft nog steeds dat we de planten mooi vinden en we deze goed mogelijk trachten te kweken ...
Kris, het blad van Cyclamen repandum is toch helemaal anders en de bloemen zijn kleiner!
« Laatst bewerkt op: 1 april 2023, 11:19:54 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #43 Gepost op: 1 april 2023, 11:33:49 »
Kris, het blad van Cyclamen repandum is toch helemaal anders en de bloemen zijn kleiner!

Hummmm , ik denk dat we hier in cultuur misschien weinig variatie kennen bij de aangeboden repandums Herman . Wordt trouwens ook weinig aangeboden .Ik snap het dat je dat zegt hoor . Maar ik heb in de natuur repandums gezien (in Kroatie en Italie) met bijvoorbeeld  heel groot blad dat er zo goed als hetzelfde uitziet als die rhodium soorten . Veel groter blad dan wat wij hier meestal zien in collecties.
De bloemen ook groter dan wat we hier meestal tegen komen maar ja inderdaad over het algemeen misschien wat kleiner ..Spijtig genoeg heb ik daar geen foto's meer van . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cyclamen 2023
« Reactie #44 Gepost op: 1 april 2023, 17:42:51 »
Tussen de regenvlagen door een foto genomen van Cyclamen repandum.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be