Auteur Topic: Bloei Mei-Juni 2024  (gelezen 9185 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #135 Gepost op: 1 juni 2024, 12:41:28 »
Hartelijk dank Frankie & Kris

Ik ben blij dat mijn Helichrysum milfordiae in de smaak valt.

De eerste bloemen zijn gisteren opengegaan. Aangezien de knoppen zich in verschillende stadia bevinden, zal de bloei waarschijnlijk nog wel even doorgaan.

Onnodig te zeggen dat ik een beetje bescherming tegen het nat heb geĂ¯nstalleerd in de huidige regen...đŸ˜‰

Ongemeen prachtig Thomas !  Grote klasse, ik heb hem nooit eerder zo bloeirijk gezien! :o :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #136 Gepost op: 1 juni 2024, 12:43:33 »
Linum capitatum vonden we massaal in alle Tsjechische tuinen, hij zaait dus heel makkelijk uit.
Dat herinner ik me ook nog, Luc. Maar in mijn tuin is dat alleszins niet het geval. Ik ben hem dan ook al lang weer kwijt.

Hij bloeit hier ook nu maar ik zie onderaan de bloem geen bladrozet meer ....dus ik vermoed dat het na de bloei ook over en uit is ?

Ziet er inderdaad verontrustend uit Kris... normaal zal hij zich wel uitzaaien vermoed ik, daar is hij wel goed in.  ))4

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #137 Gepost op: 1 juni 2024, 12:47:08 »
Verbascum 'Letitia' en Onosma tauricum zijn 2 geeltjes die toch nog voor een beetje zon zorgen tijdens dit sombere lenteweer ...

Binnen een vijftiental jaar zal je Letitia er ongeveer zo uit zien Kris...  ;)  Al vind je hem dan waarschijnlijk te groot worden... met zijn 75cm breedte  ((--11

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #138 Gepost op: 1 juni 2024, 12:50:41 »
Verbascum 'Letitia' en Onosma tauricum zijn 2 geeltjes die toch nog voor een beetje zon zorgen tijdens dit sombere lenteweer ...

Binnen een vijftiental jaar zal je Letitia er ongeveer zo uit zien Kris...  ;)  Al vind je hem dan waarschijnlijk te groot worden... met zijn 75cm breedte  ((--11
Prachtig Luc, hier wilt die niet zo goed. Hij verdwijnt altijd terug!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #139 Gepost op: 1 juni 2024, 12:54:00 »

Hij staat graag vrij droog Herman.  Hier groeit hij tegen een muur op het oosten, een droog plekje, dat is wellicht het geheim.
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2024, 14:09:11 door Luc Gilgemyn »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #140 Gepost op: 1 juni 2024, 12:55:37 »
Moltkia intermedia wordt nog groter  -2( maar in dit seizoen zorgt hij voor een mooie blauwe wolk die welkom is.

Thomas Eckert

• Volwaardig poster
« Reactie #141 Gepost op: 1 juni 2024, 14:37:28 »

De eerste bloemen zijn gisteren opengegaan. Aangezien de knoppen zich in verschillende stadia bevinden, zal de bloei waarschijnlijk nog wel even doorgaan.

Onnodig te zeggen dat ik een beetje bescherming tegen het nat heb geĂ¯nstalleerd in de huidige regen...đŸ˜‰

Ongemeen prachtig Thomas !  Grote klasse, ik heb hem nooit eerder zo bloeirijk gezien! :o :o

Dank je Luc...ik kan het grote aantal bloemen ook niet verklaren...đŸ™ˆ

Helichrysum frigidum heeft ook veel bloemen dit jaar. Staat het hele jaar buiten in de rots...met bescherming in de winter.

Thomas Eckert

• Volwaardig poster
« Reactie #142 Gepost op: 1 juni 2024, 14:41:41 »
Nog drie Noord-Amerikanen...

Dryas drummondii
Ipomopsis aggregata
Erigeron lineatum

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #143 Gepost op: 1 juni 2024, 20:17:45 »

Werkelijk fantastisch!!
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #144 Gepost op: 1 juni 2024, 23:57:07 »
Oenothera minima en Primula vialii ‘Alison Holland’ en Echium wildpretii. Deze is in ons klimaat maar klein gebleven. Zelf uit zaad opgekweekt.
« Laatst bewerkt op: 2 juni 2024, 00:11:13 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #145 Gepost op: 2 juni 2024, 08:36:26 »

staat hier momenteel ook in bloei.
is niet zo groot als bij jouw luc ;D

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #146 Gepost op: 2 juni 2024, 22:32:34 »

Hij staat graag vrij droog Herman.  Hier groeit hij tegen een muur op het oosten, een droog plekje, dat is wellicht het geheim.

Ook in mijn tuin verdwijnt deze Verbascum na zo'n 6 - 7 jaar. De halfheester groeit vrij snel uit tot een diameter van ruim een halve meter en begint dan onderaan te verhouten. Ik ben opnieuw gestart met een stekje van eigen kweek. Gelukkig is hij vrij gemakkelijk te stekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #147 Gepost op: 2 juni 2024, 22:34:07 »
Moltkia intermedia wordt nog groter  -2( maar in dit seizoen zorgt hij voor een mooie blauwe wolk die welkom is.

Ziet er inderdaad wel een forse knaap uit, Luc. Wat zijn de afmetingen van deze plant?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #148 Gepost op: 2 juni 2024, 22:36:15 »
Deze Moltkia petraea is heel wat bescheidener dan die reus van Luc en bloeit eveneens heel rijk met de fantastisch mooie blauwe bloemen. Deze albanees is plant naar mijn hart. Ik probeerde deze al eens te stekken, maar zonder succes. Iemand tips?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #149 Gepost op: 2 juni 2024, 22:39:35 »
Anthyllis hermanniae minor is nog zo'n plant naar mijn hart. Een must voor iedere rotstuin eigenlijk. Zowel hete als natte periodes lijken hem niet te deren en bloeit nu zeer rijk. Blijft heel laag, maar stoelt nu wel langzaam verder uit.