Auteur Topic: Bloei Mei-Juni 2024  (gelezen 9183 keer)

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
Re: Bloei Mei-Juni 2024
« Reactie #180 Gepost op: 6 juni 2024, 21:19:06 »
Ik heb dit ooit eerder opgezocht en genoemd in een topic toen dit fenomeen ook beschreven werd:

Ik ben even in de literatuur gaan zoeken en kwam een enorm interessant artikel uit Nature tegen. Het is wat lang en technisch, maar hierin worden een groot aantal “Bud sports” beschreven. Dit zijn een soort lokale mutaties aan een plantendeel waardoor er een  andere eigenschap ontstaat. Als je het artikel leest kom je er achter dat een groot aantal van onze bekende planten, maar ook fruit hieruit ontstaan is. Zo is de helft van alle azalea’s afkomstig van zo’n gemuteerd bloemetje dat dan afgeknipt en gestekt wordt! Maar ook bijv. de picotee vorm van bloemen is zo’n lokale mutatie.
Het artikel vind je hier: https://www.nature.com/articles/s41438-018-0062-x
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
« Reactie #181 Gepost op: 6 juni 2024, 22:00:59 »
Ik heb dit ooit eerder opgezocht en genoemd in een topic toen dit fenomeen ook beschreven werd:

Ik ben even in de literatuur gaan zoeken en kwam een enorm interessant artikel uit Nature tegen. Het is wat lang en technisch, maar hierin worden een groot aantal “Bud sports” beschreven. Dit zijn een soort lokale mutaties aan een plantendeel waardoor er een  andere eigenschap ontstaat. Als je het artikel leest kom je er achter dat een groot aantal van onze bekende planten, maar ook fruit hieruit ontstaan is. Zo is de helft van alle azalea’s afkomstig van zo’n gemuteerd bloemetje dat dan afgeknipt en gestekt wordt! Maar ook bijv. de picotee vorm van bloemen is zo’n lokale mutatie.

Het fenomeen is mij ook wel bekend. Een sport noemen ze dat toch?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #182 Gepost op: 6 juni 2024, 22:02:08 »
Coronilla orientalis heeft erg te lijden gehad onder het natte weer en de slakken. Uiteindelijk heeft de plant zich hersteld en toont alsnog wat bloemen.
Een heel mooie vlinderbloemige Frankie , blijft hij wat beschaafd in groei ? Zoals je weet is de ruimte hier beperkt ...
Dat valt vrij goed mee met deze soort, Kris. In diameter heeft hij ongeveer een doorsnede van 20 cm. Ik zou hem zeker aanbevelen voor de kleinere tuin. Hij ontwikkelt bovendien ook niet zoveel loof.

Bedankt Frankie ! Ik zet hem op mijn lijstje ...

Ik heb hem nog niet kunnen vermeerderen, Kris. Misschien eens horen bij Luc S. Hij heeft ze nog gezaaid.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #183 Gepost op: 6 juni 2024, 22:04:13 »
Opgekweekt uit zaad: Hypericum aviculariifolium, afkomstig uit Turkije.

Leuk plantje , heb ik hier ook ergens staan als jonge plant ....

Het is zo'n typische zonaanbidder die ook wel te lijden heeft gehad van het slechte weer. Hij staat er nog maar een jaar, maar ik denk dat het een mooie plant kan worden indien de weersomstandigheden wat beter zullen worden. Ik zie dat ook mijn andere Hypericups erg te lijden hebben gehad onder de vele regen.

Thomas Eckert

• Volwaardig poster
« Reactie #184 Gepost op: 7 juni 2024, 04:57:54 »
Dit is niet ongewoon bij Campanula. Hier is een foto van mijn Campanula saxifraga.

Ja, dat klopt Eberhard... nu herinner ik me dit exemplaar van jou.  Prachtig...👍

Thomas Eckert

• Volwaardig poster
« Reactie #185 Gepost op: 7 juni 2024, 05:01:53 »

Hey Mark

Hartelijk dank voor de geweldige service. Ik zal het zeker doorlezen zodra ik tijd heb... uiterlijk in de winter...😂

Thomas Eckert

• Volwaardig poster
« Reactie #186 Gepost op: 7 juni 2024, 05:11:47 »
De zon van de afgelopen dagen was genoeg om alle bloemen van mijn Helichrysum milfordiae te openen.

Kris vond dat ik hem hier nog eens moest laten zien... gedaan. 😂

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #187 Gepost op: 7 juni 2024, 08:52:54 »
Graag gedaan en echt een prachtig plaatje  ((14
Met vriendelijke groet

Rudi Berthels

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #188 Gepost op: 8 juni 2024, 11:20:33 »
Linum flavum

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #189 Gepost op: 8 juni 2024, 16:25:13 »
De zon van de afgelopen dagen was genoeg om alle bloemen van mijn Helichrysum milfordiae te openen.
Toch wel Thomas  :o :o :o :o :o :o Misschien wel de strafste foto van het jaar die we hier te zien krijgen… ((3 ((3 ((3
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2024, 00:30:34 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #190 Gepost op: 9 juni 2024, 11:18:35 »
Moltkia intermedia wordt nog groter  -2( maar in dit seizoen zorgt hij voor een mooie blauwe wolk die welkom is.

Ziet er inderdaad wel een forse knaap uit, Luc. Wat zijn de afmetingen van deze plant?

Hij moet zowat 75 cm breed zijn, Frankie.  Aan zijn voorzijde wordt hij regelmatig wat terug gesnoeid want daar ligt een strategische stapsteen  -2(  In bloei moet hij ca 25 cm hoog zijn.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #191 Gepost op: 9 juni 2024, 11:19:59 »
Deze Moltkia petraea is heel wat bescheidener dan die reus van Luc en bloeit eveneens heel rijk met de fantastisch mooie blauwe bloemen. Deze albanees is plant naar mijn hart. Ik probeerde deze al eens te stekken, maar zonder succes. Iemand tips?

Stekken heb ik nog nooit genomen Frankie, maar als hij zijn grote broer xintermedia volgt dan zaait hij zich heel goed uit...

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #192 Gepost op: 9 juni 2024, 11:25:33 »
Verbascum 'Letitia' en Onosma tauricum zijn 2 geeltjes die toch nog voor een beetje zon zorgen tijdens dit sombere lenteweer ...
Binnen een vijftiental jaar zal je Letitia er ongeveer zo uit zien Kris...  ;)  Al vind je hem dan waarschijnlijk te groot worden... met zijn 75cm breedte  ((--11
Indrukwekkend en heel mooi Luc ...of mijn plant binnen 15 jaar zo groot wordt is helemaal niet zeker volgens mij...Ik durf planten wel eens wat te pesten , zo staat mijn "Letitia ' in zuiver grof zand met Japans grit en dus zonder aarde/humus of whatever ... :o :-X

Foei Kris !   >:(  Pestgedrag is ten allen tijde verwerpelijk in onze moderne maatschappij !  -2( -2(

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #193 Gepost op: 9 juni 2024, 11:34:43 »

Dit is echt niet meer normaal Thomas !  :o :o :o  In het wielrennen zou men jou van doping verdenken, in dit geval kan ik alleen mijn diepste bewondering en respect betuigen !  ((13

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #194 Gepost op: 9 juni 2024, 11:37:28 »
Intussen zijn de eerst reuzenbloemen van deze 'ijsblauwe' Campanula recurva aan het verschijnen. Altijd spectaculair.