De raadsels omtrent de orchideeën langs de vaarttaluds houden mij nog telkens bezig. Er is mij nu wel iets meer duidelijk geworden nadat ik de lijvige boekwerken van Carel Kreutz: Orchideeën van de Benelux had aangeschaft en de passages las over de vaarttaluds langs het kanaal te Moens. De heer Kreutz noemt daar een bepaalde populatie Dactylorhiza incarnata var. latissima. Een zeer zeldzame variëteit, met "enkele honderden exemplaren" daar.
Ik ben op zoek gegaan naar foto's op dit forum en in deze thread en inderdaad, Danny heeft ze gefotografeerd en gepost op 5 juni 2015 om 17.17.uur en een jaar later Frankie dezelfde populatie gepost op 30 mei 2016 om 21.55 uur.
Carel Kreutz schrijft verder, dat hij in 2018 een bezoek heeft gebracht (net zoals ik) en dat de meeste exemplaren verdwenen waren. Wellicht door droogte, schrijft hij. En inderdaad, er was toen weinig meer te zien.
Mochten er misschien nog mensen zijn, die op zoek zouden willen gaan, uw kot verlaten en op zoek naar de verloren orchidee?
Gerrit