Auteur Topic: Zuid Turkije - februari 2023  (gelezen 11816 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #75 Gepost op: 13 april 2023, 09:46:09 »
Nog een kortbij opname ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #76 Gepost op: 13 april 2023, 09:49:28 »
Er staan er genoeg maar allemaal op een zelfde plekje , paar tientallen meters verder is het weer gedaan ... In de laatste herkennen we haast een gezichtje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #77 Gepost op: 14 april 2023, 20:08:56 »
Op dag 2 gaan we wat hoger ....Einddoel is een pas die op ongeveer 1510m hoogte ligt .Ik was hier eerder al 2 keer en ben benieuwd om na 9 jaar terug te keren ...
Onderweg nog een korte stop omdat de aandacht werd getrokken door enkele kleurrijke Anemone ....
Zeker de moeite om even te genieten van die prachtige Anemonen , Kris ! Welke soort is het ? Opvallend is terug de heel stenige grond !
Gaan we nu naar Gembos Yayla , de groeiplaats van Crocus gembosii en nog veel meer ? In het boek van Janis staat het volgende : Crocus gembosii groeit op een hoogte van 1200 -1300 meter in vochtige omstandigheden samen met Crocus mawii , Eranthis , Scilla , Corydalis , Galanthus enz.....nabij sneeuwveldjes . Benieuwd naar uw bevindingen !
Je hebt me helemaal doorgrond  Danny ... Maar ik moet je wel iets verklappen ....Ik ben helemaal niet meer zeker dat de plaats die ik ken en waar ik in het verleden nog al was eigenlijk wel de befaamde Gembos Yala is waar Janis het altijd over heeft . Op de mij bekende kaarten staat die Gembos Yala namelijk niet aangegeven ...Ik vermoed nu dat die "Yala " eigenlijk nog een paar kilometer verder is dan waar ik nu beelden ga van tonen . Maar zoals Janis ook meld in zijn correspondentie is de eigenlijke Gembos Yala ten prooi gevallen aan civilisering en is daar heel veel woningbouw en dergelijke gekomen ....Hij beweerd dat er van die oorspronkelijke weelde nog weinig overschiet ? Gek genoeg dacht ik vroeger altijd op die Yala te zijn geweest en eigenlijk twijfel ik nog . Hoe dan ook , ik ben er kort bij en vind er dezelfde soorten , dus ....

Ik wist dat je er graag nog eens naartoe ging gaan , Kris . Ik heb helemaal geen idee wat de naam Gembos Yala voor staat , maar het lijkt alvast allemaal wat onduidelijk te zijn ? Leuk te horen dat je er zeker in deze omgeving geweest bent .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #78 Gepost op: 14 april 2023, 20:19:44 »
Z
Gaan we nu naar Gembos Yayla , de groeiplaats van Crocus gembosii en nog veel meer ?
Kom je onderweg veel crocussen tegen of staan de verschillende soorten eerder op meer geïsoleerde plaatsen op bepaalde hoogtes ?

Wel je moet eerst een stevig eind rijden en hoog genoeg zitten om de eerste Crocus soorten te vinden Danny....Een eerste stop is al op 1340m !
Daar is het eerste paradijsje ...Galanthus is er nog volop in bloei ... Eerst een overzicht van het gebied . En dan onze Galanthus .....Vermoed dat het elwesii is .

Prachtige beelden , Kris . Het ziet er daar fris uit , ik zie nog veel sneeuwveldjes ....... Heel fraai die Galanthussen ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #79 Gepost op: 14 april 2023, 20:25:08 »
Nog een kortbij opname ...

Super mooie beelden ,  even verder staat er nog iets anders zo te zien ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #80 Gepost op: 14 april 2023, 20:28:32 »
Er staan er genoeg maar allemaal op een zelfde plekje , paar tientallen meters verder is het weer gedaan ... In de laatste herkennen we haast een gezichtje ...

De juiste standplaats lijkt dan ook heel belangrijk , Kris . Even verder is het waarschijnlijk te zonnig of te warm ?

Mooie vorm

« Laatst bewerkt op: 14 april 2023, 20:32:01 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #81 Gepost op: 16 april 2023, 15:45:29 »
Prachtige beelden , Kris . Het ziet er daar fris uit , ik zie nog veel sneeuwveldjes ....... Heel fraai die Galanthussen ......

Dank je Danny , blij dat het je bevalt ...Ja er lag inderdaad hier en daar nog wat sneeuw en de timing was eigenlijk perfect ...Het was er rond de 10 graden later op de middag , maar ik denk 's nachts ,nog lichte vorst . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #82 Gepost op: 16 april 2023, 15:47:02 »
De juiste standplaats lijkt dan ook heel belangrijk , Kris . Even verder is het waarschijnlijk te zonnig of te warm ?
Mooie vorm

Tja , iets verder was het iets meer open maar je kan er soms niet aan uit waarom hier wel en daar weer niet ...Het blijven soms raadsels .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #83 Gepost op: 16 april 2023, 15:48:05 »
Super mooie beelden ,  even verder staat er nog iets anders zo te zien ?

Jouw speurende Crocus ogen hadden waarschijnlijk al wel een Crocus gespot ... -2( -2(
En die 2 houden mekaar dus gezelschap daar ...
Het betreft -zoals ook al door jou gesuggereerd - Crocus mawii ...
« Laatst bewerkt op: 16 april 2023, 16:07:30 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #84 Gepost op: 16 april 2023, 21:01:25 »
Super mooie beelden ,  even verder staat er nog iets anders zo te zien ?

Jouw speurende Crocus ogen hadden waarschijnlijk al wel een Crocus gespot ... -2( -2(
En die 2 houden mekaar dus gezelschap daar ...
Het betreft -zoals ook al door jou gesuggereerd - Crocus mawii ...

Mooie beelden van die twee te samen Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #85 Gepost op: 16 april 2023, 21:44:33 »
Super mooie beelden ,  even verder staat er nog iets anders zo te zien ?

Jouw speurende Crocus ogen hadden waarschijnlijk al wel een Crocus gespot ... -2( -2(
En die 2 houden mekaar dus gezelschap daar ...
Het betreft -zoals ook al door jou gesuggereerd - Crocus mawii ...

Knappe beelden Kris , Galanthus en Crocus samen vind ik bijzonder mooi om te zien . Als je deze beelden ziet weet je ook dat je Crocus mawii moet behandelen zoals Galanthus elwesii . Op de foto zie je ook dat ze groeien op een plaats die wat naar beneden gaat waar de zon niet voluit deze plaats kan opwarmen , een helling op het noorden waarschijnlijk , dus een koele plaats . Op een helling die zuid gericht is zie je normaal nooit geen crocussen ........

Dit is waarschijnlijk de laagst gelegen groeiplaats van Crocus mawii , Janis schrijft dat deze soort hoofdzakelijk voorkomt op 1600 - 1700 meter ,waardoor deze soort moeilijk te houden is in ons klimaat en dat heb ik ook al ondervonden . Leuk dat je deze populatie hebt gevonden op 1300 meter  ((14 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #86 Gepost op: 17 april 2023, 08:58:39 »

Knappe beelden Kris , Galanthus en Crocus samen vind ik bijzonder mooi om te zien . Als je deze beelden ziet weet je ook dat je Crocus mawii moet behandelen zoals Galanthus elwesii . Op de foto zie je ook dat ze groeien op een plaats die wat naar beneden gaat waar de zon niet voluit deze plaats kan opwarmen , een helling op het noorden waarschijnlijk , dus een koele plaats . Op een helling die zuid gericht is zie je normaal nooit geen crocussen ........
Dit is waarschijnlijk de laagst gelegen groeiplaats van Crocus mawii , Janis schrijft dat deze soort hoofdzakelijk voorkomt op 1600 - 1700 meter ,waardoor deze soort moeilijk te houden is in ons klimaat en dat heb ik ook al ondervonden . Leuk dat je deze populatie hebt gevonden op 1300 meter  ((14 ((3

Bedankt voor jullie interesse en de complimenten Danny en Frankie . Ik weet  niet of alle hoogtes altijd 100 procent kloppen in het boek van Janis . Maar lager dan dit hebben we ze inderdaad nooit gezien ...Het zijn de eerste die je kan tegenkomen volgens mij. Nu de eerste beelden zijn misschien wat misleidend , in die zin dat de meeste Crocus mawii toch te vinden waren ietsjes verder op een meer open stuk .Alsook aan de overkant van de baan op een vrij steil stuk . Eerst een overzicht van de habitat die ik bedoel ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #87 Gepost op: 17 april 2023, 09:19:10 »
Crocus mawii is best variabel ....ik laat maar wat mogelijkheden de revue passeren ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #88 Gepost op: 17 april 2023, 09:21:01 »
Crocus mawii is best variabel ....ik laat maar wat mogelijkheden de revue passeren ....

Uiteraard zoeken we ook naar degene met zwarte meeldraden ...Die staan er wel maar zijn altijd daar in de minderheid ...Misschien 5 procent van de populatie . (ruwe schatting )   
« Laatst bewerkt op: 17 april 2023, 09:23:33 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #89 Gepost op: 17 april 2023, 09:23:17 »
Maar ook andere variaties zijn de moeite ! Zelfs heel lichte staan er hier en daar ook tussen ...
« Laatst bewerkt op: 17 april 2023, 09:25:12 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "