Auteur Topic: Pancratium maritimum  (gelezen 9266 keer)

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2017, 12:55:54 »
sorry, 2014

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:08:53 »
Prachtig, gefeliciteerd. Een primeur op dit forum. Nog niemand heeft die in bloei gekregen.
Vertel, wat is het geheim van de opkweek?

Mee eens Gerrit ! Mij ook nooit gelukt ....Wel verhalen gehoord dat ze zout nodig hebben ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2017, 20:35:58 »


Knap hoor Jan !  Zoals Gerrit het zegt, een mooie primeur voor dit forum.  Je "geheimen" zullen ongetwijfeld veel interesse genieten, velen waren immers al geroepen om het te proberen, maar weinigen waren uitverkoren.  -2(  Benieuwd !  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2017, 09:37:59 »
Beste allen,
Het grootste geheim is misschien uit de tijd dat ik nog niet als lid ingeschreven was en de teleurgestelde pogingen las om de strandnarcis tot bloei te krijgen.
"Ik ga proberen om het wel te doen slagen" dacht ik.
Eerst op de kinderlijke wijze met watjes in een kommetje water, daarna opgekweekt in cactusaarde.
De jonge plantjes hebben altijd pal op het zuiden op de 3e etage binnen voor het raam gestaan.
Later heb ik ze in diepere bakken gezet en verspeend met de bestaande grond en een mengsel van nieuwe cactusaarde en duinzand.
Goed kijken hoe ze zich verhouden op het water geven en soms met een goede regenbui naar buiten doen.
Soms met een dun rond houten stokje de grond voorzichtig doorprikken.
Later ben ik de de strandnarcissen gaan voeden met vloeibare cactus voeding.


Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #19 Gepost op: 20 augustus 2017, 09:49:17 »
Als experiment heb ik ook 1 bak achter op het balkon gezet met relatief veel zon voor het noorden, geen ander balkon boven mij.
Maar deze bak ging niet goed.
Ondanks alle liefde, tijd en aandacht moet je ook een beetje het geluk aan je zijde hebben natuurlijk.
Ik heb ook een hele hoge/diepe bak gekocht met de zelfde menging van grond waar ik een hoop van verwachtte, maar daar komt tot toe niks uit. Staat ook voor op het zuiden maar op de grond.
Van de meer dan 30 plantjes hebben er 2 bloemen gegeven tot nu toe, twee maanden geleden of zo.

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #20 Gepost op: 20 augustus 2017, 09:56:27 »
O ja wat ik ook deed, maar later weer niet, ik rolde de dorre blaadjes om de basis heen, voor voeding opname dacht ik.
Later ben ik er weer mee gestopt.
Zo nog een paar foto's.
Viel me wel op dat er 's ochtends opeens al een behoorlijke knop zat, 's nachts en morgenstond zijn werk gedaan.
Bloemen gaven op zijn hoogtepunt een ongelofelijke lekkere intense geur.

Voor vragen, dat lees ik dan wel hier.

Met vriendelijk groet en bedankt voor jullie vriendelijke berichtjes,

Jan

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #21 Gepost op: 20 augustus 2017, 09:58:56 »

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2017, 10:02:32 »

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2017, 10:04:03 »

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2017, 10:05:03 »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #25 Gepost op: 20 augustus 2017, 10:54:55 »
Ik sta werkelijk perplex. Zoals je vertelde deed je het precies goed. (ja achteraf dan he,) Maar jij hebt het allemaal bedacht voordat je ermee begon, en dat op een etage woning. Je bent werkelijk een natuurtalent,

Het geheim zit em, denk ik,  in het feit dat je hem als kamerplant hebt behandeld. Achter glas, op het zuiden, op kamertemperatuur. Goede keuze voor de vloeibare voeding, stikstofarm, Cactusaarde (voedselarm) + duinzand. Ook precies goed, zeg ik achteraf.

Zijn de bollen van de bloeiende plant ook zo groot als op het strand? En werken ze zich omhoog als op het strand? En hoe denk je ze in de winter over te houden? In hun bestaande medium of haal je ze eruit om later weer op te potten?

En hoe is het gegaan met dat pakket aan jonge plantjes? Heb je die in de bewaring? Je hebt geen tuin als ik het goed begrijp.

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2017, 11:54:27 »
Hallo Gerrit, dat pakketje aan jonge plantjes was een tussen fase, van zo'n ordinaire plastic bloembak, naar een diepere bak.
Ik weet niet precies welke, maar ik heb ook een heel klein beetje advies van de plantendokter van de Hortus hier uit Amsterdam gekregen.
Hij zei ook, ga door wat je doet en op intuïtie, gaat je goed af zo.
De diepere pot was zijn advies geloof ik, i.v.m. water opnemen.
Hoe groot de bollen nu zijn weet ik niet onder de grond, mss weer eens verspenen?!
Wat bedoel je met omhoog werken?
De planten blijven groen in de winter en krijgen ook gewoon water, mss iets minder.
Al twee winters over gehouden nu, achter dubbel glas.
Waar ik ook over verrast ben, is dat het in zo'n kort tijdbestek was  de twee bloemen en best mooi groot ook.
Kiempjes vanaf mei 2015.
Ik moet nog een beetje kijken hoe het beste de foto's te versturen, maar gaat goed, via bestand gebruik ik de derde regel optie.
Ik ben een amateur planten liefhebber en kleinschalig, maar alles gaat me goed af, bloos bloos.
Tot zover nu even.
Groet van, Jan

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2017, 11:55:19 »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2017, 12:13:20 »
Hallo Gerrit, dat pakketje aan jonge plantjes was een tussen fase, van zo'n ordinaire plastic bloembak, naar een diepere bak.
Ik weet niet precies welke, maar ik heb ook een heel klein beetje advies van de plantendokter van de Hortus hier uit Amsterdam gekregen.
Hij zei ook, ga door wat je doet en op intuïtie, gaat je goed af zo.
De diepere pot was zijn advies geloof ik, i.v.m. water opnemen.
Hoe groot de bollen nu zijn weet ik niet onder de grond, mss weer eens verspenen?!
Wat bedoel je met omhoog werken?
De planten blijven groen in de winter en krijgen ook gewoon water, mss iets minder.
Al twee winters over gehouden nu, achter dubbel glas.
Waar ik ook over verrast ben, is dat het in zo'n kort tijdbestek was  de twee bloemen en best mooi groot ook.
Kiempjes vanaf mei 2015.
Ik moet nog een beetje kijken hoe het beste de foto's te versturen, maar gaat goed, via bestand gebruik ik de derde regel optie.
Ik ben een amateur planten liefhebber en kleinschalig, maar alles gaat me goed af, bloos bloos.
Tot zover nu even.
Groet van, Jan

Ik vind ook, dat ze snel gegroeid zijn, nu in het derde jaar bloei.

Waar ik ze zag, in Griekenland en Rhodos, stonden ze altijd net achter de eerste duinheuveltjes, waar het het heetst is. De bollen lagen er vaak vrijwel boven op het zand. Ik weet niet of het zand weggestoven is, of dat de bollen omhoogkomen, vandaar.

Ik heb het al eerder geschreven, maar ik heb een bol meegenomen uit Griekenland en op het heetste plekje tegen de zuidkant van het huis, onder een overstek in zand (geen zilt zand) gezet.. De bol bleef een paar jaar intact maar er kwam vrijwel geen leven uit, op wat miezerige groene sprietjes na.

Jan van Hoften

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 19
Re: Pancratium maritimum
« Reactie #29 Gepost op: 21 augustus 2017, 09:14:56 »
Beste Gerrit,
Ik lees je berichtjes nog even terug.
Je bedoelt denk ik de bollentjes waar het zaad in zit na de bloei?!
De bloem en steel zijn opgedroogd en verschrompeld en er zitten geen zaadbollen aan, misschien gebeurt dat pas bij meer volwassener planten.

Groet van,

Jan