Auteur Topic: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014  (gelezen 14283 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #30 Gepost op: 11 juni 2014, 19:31:50 »
Meer speciaals heb ik niet kunnen spotten daar in de Vogezen . Ik had er eigenlijk toch wel iets meer van verwacht . Natuurlijk kan je op 2 dagen niet alles zien , onze wandelingen waren ook allemaal op min of meer dezelfde hoogte ( tussen 1100 en 1300 meter ) Ik had ook eigenlijk geen specifieke planten willen spotten , het was gewoon de bedoeling om een leuk weekendje te beleven , te genieten van de wandelingen en van de streek . Ik was gewoon nieuwsgierig wat er daar te zien is .  Ondanks het mindere weer hebben we toch een bijzonder mooi weekendje gehad en zijn we weer een ervaring rijker !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #31 Gepost op: 11 juni 2014, 20:32:19 »



Behalve dan dat je een leuke reis hebt gehad en mooie wandelingen bij de mooiste bergen van de Elzas, heb je een hele mooie orchidee gezien. Voor mij zou de reis al top zijn geweest met die vondst.

Je hebt het trouwens over 'je boekje'. Heb je Landwehr niet? Of thuis laten liggen. Ze zijn niet echt om mee te nemen op vakantie. Maar goed, ik kan dat je echt aanraden. 2 loodzware delen met fantastische platen. Weliswaar wat oud, 1975 of zo, maar wat geeft het. Heldere beschrijvingen van alle orchideeën in Europa. En maar 25 euro of zoiets.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2014, 20:36:25 door Gerrit Eijkelenboom »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #32 Gepost op: 11 juni 2014, 21:07:30 »



Behalve dan dat je een leuke reis hebt gehad en mooie wandelingen bij de mooiste bergen van de Elzas, heb je een hele mooie orchidee gezien. Voor mij zou de reis al top zijn geweest met die vondst.

Je hebt het trouwens over 'je boekje'. Heb je Landwehr niet? Of thuis laten liggen. Ze zijn niet echt om mee te nemen op vakantie. Maar goed, ik kan dat je echt aanraden. 2 loodzware delen met fantastische platen. Weliswaar wat oud, 1975 of zo, maar wat geeft het. Heldere beschrijvingen van alle orchideeën in Europa. En maar 25 euro of zoiets.

Ik heb inderdaad een heel mooie Orchidee mogen bewonderen Gerrit . Deze is waarschijnlijk vrij zeldzaam ? Toch had ik nog iets meer diverse plantensoorten verwacht op deze bergketen die toch niet zo ver van de alpen ligt .

Landwehr wilde orchideeën heb ik genoteerd op mijn verlanglijst van interessante boeken , bedankt voor deze tip !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #33 Gepost op: 11 juni 2014, 21:55:09 »
Het weer werd alsmaar slechter en we kwamen in de mist ( wolken ) terecht .....
Ook geen andere planten gespot tijdens onze tocht dan dat we gisteren al gezien hadden .
Het begon te regenen .......
Toen we boven kwamen konden we jammer genoeg niet genieten van het prachtige landschap , je zag geen 10 meter ver . In de namiddag stond de spectaculaire wandeling langs de sentier des roches op het programma . Dit moest het hoogtepunt worden van onze uitstap . Maar bij regenweer is dit te gevaarlijk en door de aanhoudende regen besloten we dan maar om naar het stadje Gerardmère te rijden zo'n 15 km naar beneden .

Het klimaat kan er erg grillig zijn, Danny, dat bewijzen ook de sneeuwresten die er nog liggen... Als het mooi weer is, is het daar echter heerlijk toeven. De vergezichten zijn dan echt weergaloos.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #34 Gepost op: 11 juni 2014, 21:56:02 »
Onze eerste wandeling liep naar de top van de Hohneck . Meteen al een eerste bloem te zien van Pulsatilla alpina . Hoe hoger we gingen hoe meer van dit fraais te zien was . Prachtig was dit !  ((11 ((6

Mooi hé, Danny, ik heb ze er altijd gezien met de zaadpruiken, nog niet eerder in bloem, fantastische aanblik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2014, 21:56:50 »
Deze Viooltjes zorgden ook voor veel kleur . Het gaat over deze bijzondere vormen van Viola lutea .
Deze bloeien zelfs nog verder tot in de zomer .....

Klopt, tijdens de zomer kon ik ze meermaals spotten in de weides, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #36 Gepost op: 11 juni 2014, 21:58:30 »
Mooie foto's Danny. De tulpjes,neotulipa groeien nabij annecy in de Alpen en inderdaad niet in de vogezen. Ik had het mis op!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #37 Gepost op: 11 juni 2014, 21:59:02 »



Behalve dan dat je een leuke reis hebt gehad en mooie wandelingen bij de mooiste bergen van de Elzas, heb je een hele mooie orchidee gezien. Voor mij zou de reis al top zijn geweest met die vondst.

Je hebt het trouwens over 'je boekje'. Heb je Landwehr niet? Of thuis laten liggen. Ze zijn niet echt om mee te nemen op vakantie. Maar goed, ik kan dat je echt aanraden. 2 loodzware delen met fantastische platen. Weliswaar wat oud, 1975 of zo, maar wat geeft het. Heldere beschrijvingen van alle orchideeën in Europa. En maar 25 euro of zoiets.

Ik heb inderdaad een heel mooie Orchidee mogen bewonderen Gerrit . Deze is waarschijnlijk vrij zeldzaam ? Toch had ik nog iets meer diverse plantensoorten verwacht op deze bergketen die toch niet zo ver van de alpen ligt .

Landwehr wilde orchideeën heb ik genoteerd op mijn verlanglijst van interessante boeken , bedankt voor deze tip !

Orchis mascula is niet bepaald zeldzaam, Danny, komt voor in grote delen van Europa en is in onze contreien één van de eerste die gaat bloeien. Ik weet zelfs een plekje in België waar ze met honderden staan, zo niet, een paar duizend.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #38 Gepost op: 11 juni 2014, 22:01:48 »
Meer speciaals heb ik niet kunnen spotten daar in de Vogezen . Ik had er eigenlijk toch wel iets meer van verwacht . Natuurlijk kan je op 2 dagen niet alles zien , onze wandelingen waren ook allemaal op min of meer dezelfde hoogte ( tussen 1100 en 1300 meter ) Ik had ook eigenlijk geen specifieke planten willen spotten , het was gewoon de bedoeling om een leuk weekendje te beleven , te genieten van de wandelingen en van de streek . Ik was gewoon nieuwsgierig wat er daar te zien is .  Ondanks het mindere weer hebben we toch een bijzonder mooi weekendje gehad en zijn we weer een ervaring rijker !  ((14

Ik had eigenlijk ook wel gedacht dat daar nog meer voorjaarsgewassen zouden staan, Danny, zoals Galanthus en Leucojum bijvoorbeeld. De streek is er echter wel voor bekend om zijn grote aantallen orchideeën die daar echter nu pas ten volle beginnen te bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #39 Gepost op: 11 juni 2014, 22:35:51 »
Bedankt voor je verslag, Danny...heel fijn om te kunnen volgen  ((14

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #40 Gepost op: 12 juni 2014, 09:22:21 »
Bedankt voor de wandeling Danny !  ((4

Altijd de moeite !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #41 Gepost op: 12 juni 2014, 17:58:57 »
Het weer werd alsmaar slechter en we kwamen in de mist ( wolken ) terecht .....
Ook geen andere planten gespot tijdens onze tocht dan dat we gisteren al gezien hadden .
Het begon te regenen .......
Toen we boven kwamen konden we jammer genoeg niet genieten van het prachtige landschap , je zag geen 10 meter ver . In de namiddag stond de spectaculaire wandeling langs de sentier des roches op het programma . Dit moest het hoogtepunt worden van onze uitstap . Maar bij regenweer is dit te gevaarlijk en door de aanhoudende regen besloten we dan maar om naar het stadje Gerardmère te rijden zo'n 15 km naar beneden .

Het klimaat kan er erg grillig zijn, Danny, dat bewijzen ook de sneeuwresten die er nog liggen... Als het mooi weer is, is het daar echter heerlijk toeven. De vergezichten zijn dan echt weergaloos.

Daar kan ik zeker inkomen Frankie , heb veel mooie beelden gezien op het internet . Met zo'n kort verblijf moet je echt wel geluk hebben met het weer .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #42 Gepost op: 12 juni 2014, 18:01:56 »
Onze eerste wandeling liep naar de top van de Hohneck . Meteen al een eerste bloem te zien van Pulsatilla alpina . Hoe hoger we gingen hoe meer van dit fraais te zien was . Prachtig was dit !  ((11 ((6

Mooi hé, Danny, ik heb ze er altijd gezien met de zaadpruiken, nog niet eerder in bloem, fantastische aanblik.

Zeker weten Frankie , dit was één van de hoogtepunten .........
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #43 Gepost op: 12 juni 2014, 18:05:13 »
 
Mooie foto's Danny. De tulpjes,neotulipa groeien nabij annecy in de Alpen en inderdaad niet in de vogezen. Ik had het mis op!

Om tulpjes te zien moet ik inderdaad op een andere bestemming zijn Ruben

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8424
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Een weekendje Vogezen 29 - 31 mei 2014
« Reactie #44 Gepost op: 12 juni 2014, 18:31:03 »



Behalve dan dat je een leuke reis hebt gehad en mooie wandelingen bij de mooiste bergen van de Elzas, heb je een hele mooie orchidee gezien. Voor mij zou de reis al top zijn geweest met die vondst.

Je hebt het trouwens over 'je boekje'. Heb je Landwehr niet? Of thuis laten liggen. Ze zijn niet echt om mee te nemen op vakantie. Maar goed, ik kan dat je echt aanraden. 2 loodzware delen met fantastische platen. Weliswaar wat oud, 1975 of zo, maar wat geeft het. Heldere beschrijvingen van alle orchideeën in Europa. En maar 25 euro of zoiets.

Ik heb inderdaad een heel mooie Orchidee mogen bewonderen Gerrit . Deze is waarschijnlijk vrij zeldzaam ? Toch had ik nog iets meer diverse plantensoorten verwacht op deze bergketen die toch niet zo ver van de alpen ligt .

Landwehr wilde orchideeën heb ik genoteerd op mijn verlanglijst van interessante boeken , bedankt voor deze tip !

Orchis mascula is niet bepaald zeldzaam, Danny, komt voor in grote delen van Europa en is in onze contreien één van de eerste die gaat bloeien. Ik weet zelfs een plekje in België waar ze met honderden staan, zo niet, een paar duizend.

allé .......België is toch wel rijker dan ik dacht Frankie ! Dit was toch een aangename verrassing voor mij want had deze Orchidee nog nooit in levende lijve gezien .....
Ieper , West-Vlaanderen