Auteur Topic: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015  (gelezen 16559 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Gepost op: 20 april 2015, 21:49:28 »
Vorige week hebben we een heel korte uitstap gemaakt in de omliggende bergen rond Grenoble . Ik had graag eens kunnen genieten van de talrijke krokussen die daar bloeien eens de sneeuw gesmolten is . De nieuwsgierigheid is groot en heb helemaal geen idee hoe de Alpen er momenteel uit zien en wat er daar nu al bloeit .
We hebben een daguitstap gemaakt ten westen van Grenoble in het Vercors gebergte , alsook een daguitstap ten oosten in de omgeving van l'Alpe-d'Hues .

Eens in Grenoble aangekomen was al snel duidelijk dat de sneeuwgrens vrij hoog lag , dat had ik zeker niet verwacht .
Deze foto is genomen op een hoogte van 1100 meter in het Vercors gebergte , zicht op de Alpen . De sneeuwgrens ligt ongeveer rond de 2000 meter .
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2015, 21:59:35 »
Vorige week hebben we een heel korte uitstap gemaakt in de omliggende bergen rond Grenoble . Ik had graag eens kunnen genieten van de talrijke krokussen die daar bloeien eens de sneeuw gesmolten is . De nieuwsgierigheid is groot en heb helemaal geen idee hoe de Alpen er momenteel uit zien en wat er daar nu al bloeit .
We hebben een daguitstap gemaakt ten westen van Grenoble in het Vercors gebergte , alsook een daguitstap ten oosten in de omgeving van l'Alpe-d'Hues .

Eens in Grenoble aangekomen was al snel duidelijk dat de sneeuwgrens vrij hoog lag , dat had ik zeker niet verwacht .
Deze foto is genomen op een hoogte van 1100 meter in het Vercors gebergte , zicht op de Alpen . De sneeuwgrens ligt ongeveer rond de 2000 meter .
(Link naar bijlage)

Mooi foto, Danny  ((14 ((14
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2015, 22:13:03 »
Toch wel verrassend dat de sneeuwgrens er momenteel zo hoog ligt. Blijkbaar is het ook in de Alpen een zachte winter geweest, alhoewel het op andere plaatsen misschien wel anders is?
Ik ben toch wel enigszins nieuwsgierig wat daar nu al zoal te zien is.
Een prachtige landschapsfoto trouwens, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2015, 18:22:09 »
Toch wel verrassend dat de sneeuwgrens er momenteel zo hoog ligt. Blijkbaar is het ook in de Alpen een zachte winter geweest, alhoewel het op andere plaatsen misschien wel anders is?
Ik ben toch wel enigszins nieuwsgierig wat daar nu al zoal te zien is.
Een prachtige landschapsfoto trouwens, Danny.

Voor mij was dit ook wel een verrassing Frankie ! Het was al enkele weken warm weer in deze streek en de sneeuw was dan ook vlug verdwenen . In de Zwitserse en Italiaanse Alpen is het waarschijnlijk wel anders . Op 1900 meter , het hoogste punt waar we geweest zijn , was de sneeuw ook al goed aan het smelten .Veel skipistes waren dan ook al gesloten , maar daarvoor waren we natuurlijk niet gekomen .  ;D  ;)
Jammer dat het weer hier niet goed was , want hier staat het vol van de krokussen . Maar goed , op lager gelegen bergweiden op andere plaatsen konden we dan wel volop genieten van de talrijke krokussen . Maar daar kom ik later op terug .
Als je goed kijkt zie je op foto 2 krokussen staan , maar heb daar geen foto's van dichtbij genomen .
« Laatst bewerkt op: 21 april 2015, 18:24:58 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2015, 19:37:51 »
Boven de 1200 meter is alles nog dor en kaal op de meeste plaatsen , lager in het dal is het volop lente en heb je al veel kleur .
In de bossen vond ik de volgende planten wel leuk . Allium ursinum , kwam massaal voor op sommige plaatsen (foto1,2), Polygonatum sp. (foto3) , een plant die ik niet ken (foto4)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2015, 19:49:59 »
Primula veris kwam massaal voor en zorgde voor veel kleur , zowel op zonnige plaatsen als in de halfschaduw . Ook stond lilium martagon op sommige plaatsen al vrij hoog .
Ook dit viooltje vond ik wel mooi en was vrij talrijk .
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2015, 20:52:43 »
Super Danny! Heel mooie streek trouwens! Ik kijk uit naar de crocusfoto's :-d :-d

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2015, 21:34:40 »
Boven de 1200 meter is alles nog dor en kaal op de meeste plaatsen , lager in het dal is het volop lente en heb je al veel kleur .
In de bossen vond ik de volgende planten wel leuk . Allium ursinum , kwam massaal voor op sommige plaatsen (foto1,2), Polygonatum sp. (foto3) , een plant die ik niet ken (foto4)

Ik denk hier aan een Cardamine, Danny, waarschijnlijk C. pentaphyllos.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2015, 21:35:58 »
Primula veris kwam massaal voor en zorgde voor veel kleur , zowel op zonnige plaatsen als in de halfschaduw . Ook stond lilium martagon op sommige plaatsen al vrij hoog .
Ook dit viooltje vond ik wel mooi en was vrij talrijk .

Viola odorata zeker? Een goede raad, plant die nooit in de tuin, het is een ergerlijke woekeraar, mooi in de natuur, en daar hoort hij ook.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2015, 21:37:06 »
Primula veris daarentegen is wel aardig in de tuin: bescheiden uitzaaiend en toch makkelijk te verwijderen indien er te veel staan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #10 Gepost op: 22 april 2015, 18:03:14 »
Super Danny! Heel mooie streek trouwens! Ik kijk uit naar de crocusfoto's :-d :-d

Dank je Ruben , ik heb wel wat bollen gezien .... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2015, 18:06:55 »
Boven de 1200 meter is alles nog dor en kaal op de meeste plaatsen , lager in het dal is het volop lente en heb je al veel kleur .
In de bossen vond ik de volgende planten wel leuk . Allium ursinum , kwam massaal voor op sommige plaatsen (foto1,2), Polygonatum sp. (foto3) , een plant die ik niet ken (foto4)

Ik denk hier aan een Cardamine, Danny, waarschijnlijk C. pentaphyllos.

Is best mogelijk Frankie , we leren altijd bij, bedankt . ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #12 Gepost op: 22 april 2015, 18:10:47 »
Primula veris daarentegen is wel aardig in de tuin: bescheiden uitzaaiend en toch makkelijk te verwijderen indien er te veel staan.

Vind ik ook wel Frankie , een prima tuinplant . Die Viola odorata daarentegen  heb ik ooit gehad maar hoort inderdaad niet thuis in een kleine tuin .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #13 Gepost op: 22 april 2015, 19:03:41 »
We vonden op één plaats laag in de vallei al enkele exemplaren van Orchis mascula in bloei 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Vroege lente in de bergen rondom Grenoble 15 - 18 april 2015
« Reactie #14 Gepost op: 22 april 2015, 19:20:23 »
Heel mooi om te zien , al die primula's die heel veel kleur tonen in de prille lente .
Primula veris kwam het meeste voor , Primula vulgaris vond ik het mooist (zie foto's)
Ieper , West-Vlaanderen