Auteur Topic: USA rondtrip met de camper  (gelezen 6090 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
USA rondtrip met de camper
« Gepost op: 9 augustus 2011, 22:01:25 »
Pas terug van een prachtige reis in de USA:

In een notendop ;D;
De 9000 km lange vlucht was nodig 8) voor een campertripje Californië, Arizona, Utah, Nevada, Californië (± 2200 mijl). Het was er erg zonnig, slechts één onweersbui in 4 wkn, temp. van 82 tot 105° F. De trip ging via: Golden coast route, Disney Land, Grand Canyon, Bryce canyon, Zion, Las Vegas, Bodie (gohsttown), Yosemite en als afsluiter Calaveras Big Tree State Park (o.a. Sequoiadendron giganteum :o :o :o :o :o :o :o).
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2011, 22:21:42 door Cor van Kapel »

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
USA rondtrip met de camper
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2011, 22:10:57 »
en zo beland je dan weer in nl waar het op zijn zachts gezegd r :'( t weer is.
maar zo te lezen was het daar uitmuntend 8)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
USA rondtrip met de camper
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2011, 22:19:47 »

Ondanks de jetlag nog niet gemerkt dat we ook publiciteit voor de NRV voeren Cor ??  ;D ;)
Jawel Luc, daardoor viel het mij juist direct op.

In een notendop ;D;
De 9000 km lange vlucht was nodig 8) voor een campertripje Californië, Arizona, Utah, Nevada, Californië (± 2200 mijl). Het was er erg zonnig, slechts één onweersbui in 4 wkn, temp. van 82 tot 105° F. De trip ging via: Golden coast route, Disney Land, Grand Canyon, Bryce canyon, Zion, Las Vegas, Bowie (gohsttown), Yosemite en als afsluiter Calaveras Big Tree State Park (o.a. Sequoiadendron giganteum :o :o :o :o :o :o :o).

Een prachtige reis, zo te horen, die waarschijnlijk wel de nodige plaatjes heeft opgeleverd.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2011, 22:48:03 »
Een prachtige reis, zo te horen, die waarschijnlijk wel de nodige plaatjes heeft opgeleverd.  ;)
Ja Frankie, erg veel foto's.

Maar voor ik van wal steek, eerst even een opmerking; Het betrof géén plantenreis (helaas :-X) en wij hebben een rolstoel gebruiker in ons midden en dat legt beperkingen op.

Enkele plaatjes;

1. Lupinus breweri, behaart grijs/groen blad, standplaats erg droog gruis.
2. idem in z'n habitat
3. Iris missouriensis (zaden geoogst ;D)
4. idem in z'n habitat

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2011, 08:23:04 »
Klinkt als een heel interessante reis, Cor. Zelfs al was het geen plantenreis, de States zijn zeker de moeite waard om te bezoeken.

Die lupine vind ik wel heel mooi met zijn zilveren blad. Als je nog meer plantenfoto's hebt, laat maar komen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2011, 08:36:38 »
Een prachtige reis, zo te horen, die waarschijnlijk wel de nodige plaatjes heeft opgeleverd.  ;)
Het betrof géén plantenreis (helaas :-X) en wij hebben een rolstoel gebruiker in ons midden en dat legt beperkingen op.


Dank om ons te laten delen Cor !
Plaatjes van de South West zijn altijd de moeite !
Zelf was ik er voor het laatst in 1999, dus stel ik een opfrissing fel op prijs !  ;)

De Lupines zijn prachtig !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2011, 13:50:37 »
Als je nog meer plantenfoto's hebt, laat maar komen.

Nou nu je er toch om vraagt, heb ik ook een vraag aan het forum: Weet iemand welke plant dit is. Zelf denk ik aan een Cirsium. In de plantenboekjes die ik tijdens de reis heb gekocht, staat hij helaas niet in.

Het betreft een plat tegen de grond groeiende rozet van ± 22 cm Ø, de bloemen komen slechts enkele cm los van de rozet.

O ja, als iemand de hommelsoort kent mag hij of zij het ook kenbaar maken :-*.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2011, 16:38:21 door Cor van Kapel »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2011, 14:26:51 »
Cor, die "distel" doet me denken aan Cirsium acaule, maar dat is een Europese soort.
Het zou ook een Onopordum of Carduus kunnen zijn  ???  ???

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2011, 21:44:49 »
Enkele plaatjes;

1. Lupinus breweri, behaart grijs/groen blad, standplaats erg droog gruis.

Dat is een schitterende plant Cor !

Nu Graeham Nicholls beschrijft hem in zijn "Alpine plants of North America " met de nodige superlatieven ...
Hij noemt dit een uitstekende alpiene dwergsoort en hij vermeld dat deze van 5 tot 15 cm hoog zou worden.Is dit nu een beetje optisch bedrog ?, maar jouw plant lijkt wel iets flinker uit de kluiten gewassen? In ieder geval , grijs en mooi gevormd blad en blauwe bloemen ...leuke troeven.  
En BTW ,jouw foto is beter dan degene in het boek . ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2011, 22:25:43 »
Dat is een schitterende plant Cor !

Nu Graeham Nicholls beschrijft hem in zijn "Alpine plants of North America " met de nodige superlatieven ...
Hij noemt dit een uitstekende alpiene dwergsoort en hij vermeld dat deze van 5 tot 15 cm hoog zou worden.Is dit nu een beetje optisch bedrog ?, maar jouw plant lijkt wel iets flinker uit de kluiten gewassen? In ieder geval , grijs en mooi gevormd blad en blauwe bloemen ...leuke troeven.  
En BTW ,jouw foto is beter dan degene in het boek . ;D
Dank voor de complimenten Kris. De door mij aangetroffen exemplaren waren wel wat hoger, zo tussen de 15 en 30 cm, zal ook wel aan de locatie liggen denk ik. De locatie waar ik die foto genomen heb was was vrij vlak, met sterke valwinden van een berghelling naar een meer (Mono Lake) en die was inderdaad maar ± 15 cm. Later heb ik er nog in de omgeving van Bodie op een meer beschutte plaats aangetroffen en die waren toch wel 30 cm.
Ik heb wat zaadjes maar betwijfel of die levenvatbaar zijn.

1. loc. waar L. breweri werd aangetroffen, achtergrond is Mono Lake.
2. loc. waar de hogere L. breweri, de Iris missouriensis en de distel werden aangetroffen. Bodie is een "ghost town" uit de "Goldrush" periode.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2011, 22:37:12 door Cor van Kapel »

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2011, 21:51:23 »
Cor,
in Amerika zie ik mij nooit geraken ( ik zou er wel graag eens komen ) maar dankzij jou kunnen we toch wat mee genieten van je reis
gr Lily-Anne

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2011, 15:32:30 »
Oeps ik had hier nog een unfinished thread ((1 ((1; Ik zal proberen in het kort wat opvallende dingen weer te geven.

Zoals hieboven al aangegeven hebben we een rechtstreekse vlucht van Schiphol naar San Francisco gehad. Daar werden we opgehaald door kenissen en tijdens de trip van SF naar Elk Grove (voorstadje van Sacramento) zie je de enorme verschillen. SF heeft in de zomermaanden vaak last van laaghangende bewolking die vanuit de Stille Oceaan landinwaarts drijven. De westkust van Californië is redelijk groen, zodra je echter ri oosten rijdt wordt het landschap snel gort en gort droog. Grote grass fires (foto 1, geleend van internet) komen daar regelmatig voor. Vooral in de steden wordt het weinige groen gekoesterd maar alles, zelfs de openbare plantsoenen en wegbermen zijn van sproeiinstallaties voorzien. Zonder water geen groen. Foto 2 een Cedrus deodara in het park rond het Capitol, foto 3 (verkleinde uitvoering van dat in Washinton DC) van Sacramento. In de bermen van de highway stonden deze ananas bomen (foto 4).
« Laatst bewerkt op: 29 december 2011, 20:56:19 door Cor van Kapel »

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2011, 16:03:10 »
We gaan verder; Het Capitol heeft net als zijn grote broer de functie van regeringsgebouw, Sacramento is de hoofdstad van de staat Californië. De koepelvormige toren ziet er aan de binnenzijde zo uit (foto 1). In het park staat een erg oude en grote Magnolia, ik weet niet welke soort het betreft maar de bloemen waren 15 á 20 cm in doorsnede (foto 2 knop en 3 bloem). Als iemand weet welke soort dit is, mag hij het roepen. In Sutter's Fort (± 1840) staat deze Europese eik, de enige plek waar een beetje schaduw te vinden was, het was deze dag ± 105°F.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2011, 16:42:02 »
Geen idee welke Magnolia dat is, Cor. Maar het is wel een mooierd.

Kees Jan van Zwienen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 316
  • Botanische foto's op http://keesjan.smugmug.com
Re:USA rondtrip met de camper
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2011, 16:59:54 »
Dat lijkt me Magnolia grandiflora...
Kees Jan van Zwienen, Hagestein, Nederland

http://keesjan.smugmug.com (fotosite, mijn online backup van foto's, vrijwel alle foto's geïndexeerd dus makkelijk zoeken op familie of plantennaam)
twitter: https://twitter.com/KJVZ10
facebook: http://www.facebook.com/kees.jan.927