Auteur Topic: Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze  (gelezen 7636 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Gepost op: 24 oktober 2010, 16:19:13 »
Ik heb in de kas altijd wel ergens enkele vleesetende plantjes staan . Deze carnivoren hebben de goede gewoonte om toch altijd wel wat insecten te vangen .Vooral trips en enkele andere onaangename vliegjes ed (waarvan vaak ook de larves  schadelijk zijn)worden keurig uitgeschakeld.Ik heb geen idee van de volledige lijst van schadelijke insecten die ze verorberen maar het zal zeker geen kwaad kunnen om ze hier en daar te laten postvatten.En als toegift zien een aantal van die planten er ook nog best leuk uit.Vooral als ze bloeien !
Dit is Pinguicula "Weser" .In de bergen komen we ook vaak Pinguicula's tegen ,dus ze horen bij onze hobby...
Dit vetblad is echter niet winterhard.
Let ook op het lange spoor achteraan de bloem.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2010, 16:21:43 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2010, 20:58:57 »
Klopt het Kris dat Pinguicula zijn prooi vangt op z'n bladeren?
Weet jij van welke botanische vorm deze P."Weser" een cultuvar is?

Afgelopen zomer in Noorwegen schoot ik deze groep P. vulgaris (Tätört noemen de Noren hem).
In Noorwegen komen drie verschillende soorten voor; P. vulgaris, P. villosa (Dvärgtätört) en P. alpina (Fjälltätört) een alba vorm.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2010, 13:21:09 door Cor van Kapel »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2010, 12:47:16 »
Sorry dat ik in de plaats van Kris antwoord maar vleesetende planten waren één van mijn eerste interesses in de plantenwereld...

Cor, ik geloof dat P. 'Weser' een kruising is tussen twee Mexicaanse Pings maar ik ben niet zeker (zal ik eens opzoeken). Ze vangen hun prooi inderdaad op hun bladeren (er hangt een soort zoete plantaardige lijm aan de bladeren)

Enkel P. vulgaris komt ook in België in het wild voor.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2010, 19:42:52 »
Sorry dat ik in de plaats van Kris antwoord maar vleesetende planten waren één van mijn eerste interesses in de plantenwereld...
Cor, ik geloof dat P. 'Weser' een kruising is tussen twee Mexicaanse Pings maar ik ben niet zeker (zal ik eens opzoeken). Ze vangen hun prooi inderdaad op hun bladeren (er hangt een soort zoete plantaardige lijm aan de bladeren)
Enkel P. vulgaris komt ook in België in het wild voor.

Super dat jij antwoord in mijn plaats Wim ! Ik vind deze plantencategorie  wel heel mooi en boeiend maar weet er niet zo heel veel van af buiten wat elementaire kennis ...Dat ze hun prooi vangen met de bladeren kan ik wel bevestigen maar welke ouders aan de basis liggen van deze cv zou ik nog niet zo gauw weten.Overigens mooi partijtje Pinguicula vulgaris dat je daar hebt gespot in Noorwegen Cor ! 8) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:32:05 »
Vorig jaar in Zwitserland kwam ik dit groepje tegen. Waarschijnlijk eveneens Pinguicula vulgaris.
Dit was, om precies te zijn op de Grimselpass op zo'n 2300 meter. Ik kom ze 'meestal' niet in bloei tegen in de vakantie, maar dit was een voltreffer.

Fraai toch??
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:49:43 »
Vorig jaar in Zwitserland kwam ik dit groepje tegen. Waarschijnlijk eveneens Pinguicula vulgaris.
Dit was, om precies te zijn op de Grimselpass op zo'n 2300 meter. Ik kom ze 'meestal' niet in bloei tegen in de vakantie, maar dit was een voltreffer.
Fraai toch??

Wees maar zeker dat ze fraai zijn Pim ! Wij hebben in Oostenrijk ooit vulgaris en alpina in het wild gezien.(in bloei in juni ergens)Zelfs tijdens onze reis in China kwamen we Pinguicula tegen ...
Ook dit jaar in Turkije kwamen we ze weer tegen .Deze keer weer een andere soort .Dus ze zijn aardig aktief en attraktief in heel wat berggebieden.
Misschien nog eens foto's opsnorren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:15:01 »
Vorig jaar in Zwitserland kwam ik dit groepje tegen. Waarschijnlijk eveneens Pinguicula vulgaris.
Dit was, om precies te zijn op de Grimselpass op zo'n 2300 meter. Ik kom ze 'meestal' niet in bloei tegen in de vakantie, maar dit was een voltreffer.

Fraai toch??

Voorwaar, een leuke ontdekking, Pim, die alleen een echte liefhebber weet te ontdekken. Ik weet overigens niets af van dit soort planten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2010, 11:53:36 »
Pinguicula 'Weser' is een kruising tussen P. ehlersiae en P. moranensis (beiden mexicaanse soorten).

@ Pim, in Zwitserland komen er bij mijn weten vier soorten in het wild voor: P. alpina, P. grandiflora, P. leptoceras en P. vulgaris. Die van je foto's zou P. vulgaris kunnen zijn. Maar de Grimselpass is de locus classicus van P. leptoceras, deze heeft normaal wat grotere bloemen dan P. grandiflora en heeft vaak drie witte stippen op de onderste bloembladeren

@ Kris, In China zijn er maar twee soorten gekend (misschien zijn er wel niet beschreven soorten): de gekende zijn P. alpina, P. villosa
 en in Turkije komen P. crystallina en P. hirtiflora voor (volgens sommige botanisten is dit één soort, en volgens andere twee, volgens weer andere is de ene gewoon een ondersoort van de andere,...)

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2010, 18:56:56 »
Pinguicula 'Weser' is een kruising tussen P. ehlersiae en P. moranensis (beiden mexicaanse soorten).

@ Pim, in Zwitserland komen er bij mijn weten vier soorten in het wild voor: P. alpina, P. grandiflora, P. leptoceras en P. vulgaris. Die van je foto's zou P. vulgaris kunnen zijn. Maar de Grimselpass is de locus classicus van P. leptoceras, deze heeft normaal wat grotere bloemen dan P. grandiflora en heeft vaak drie witte stippen op de onderste bloembladeren

@ Kris, In China zijn er maar twee soorten gekend (misschien zijn er wel niet beschreven soorten): de gekende zijn P. alpina, P. villosa
 en in Turkije komen P. crystallina en P. hirtiflora voor (volgens sommige botanisten is dit één soort, en volgens andere twee, volgens weer andere is de ene gewoon een ondersoort van de andere,...)
Wim, bedankt voor je botanische toevoeging. Erg interessant. Ik wist wel dat P. alpina witte bloemen heeft met gele vlekken in de keel. Maar van betreffende blauw/paarse bloemkleur ging ik ervan uit dat dit P. vulgaris zou zijn.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:10:37 »
Pinguicula 'Weser' is een kruising tussen P. ehlersiae en P. moranensis (beiden mexicaanse soorten).
@ Kris, In China zijn er maar twee soorten gekend (misschien zijn er wel niet beschreven soorten): de gekende zijn P. alpina, P. villosa
 en in Turkije komen P. crystallina en P. hirtiflora voor (volgens sommige botanisten is dit één soort, en volgens andere twee, volgens weer andere is de ene gewoon een ondersoort van de andere,...)

Als ik me goed herinner (het is een beetje moeilijk om helder te denken momenteel omdat ik snipverkouden ben )hebben we inderdaad P. alpina gezien in China.
Voor Turkije zou ik opnieuw mijn dagnota's moeten bekijken...
In ieder geval bedankt Wim voor deze glasheldere toelichting ! Daar hebben we wat aan .  :D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2010, 09:15:05 »
In het voorjaar ben ik samen met mijn zoon naar Oostenrijk geweest, naar het Kaunertal (zijdal van het Oberinntal), tijdens een wandeltocht naar de gletsjer vonden wij o.a. Pinguicula alpina, deze groeit hier zeer vochtig (omgeven door mos).
Kan iemand vertellen hoe je deze planten zaait en kweekt want ik ga zaden bestellen bij de N.R.V. van P. grandiflora, een andere Ping  8) uit de Alpen.

Gerrit
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2010, 09:34:56 »
In het voorjaar ben ik samen met mijn zoon naar Oostenrijk geweest, naar het Kaunertal (zijdal van het Oberinntal), tijdens een wandeltocht naar de gletsjer vonden wij o.a. Pinguicula alpina, deze groeit hier zeer vochtig (omgeven door mos).
Kan iemand vertellen hoe je deze planten zaait en kweekt want ik ga zaden bestellen bij de N.R.V. van P. grandiflora, een andere Ping  8) uit de Alpen.

Gerrit

Ik hen eens wat plantjes gekregen en een ganse tijd weten te houden door ze te planten op (zachte) turfblokken;
deze blokken mogen echter nooit uitdrogen...anders ben je ze kwijt (zoals ik).
Met vr.gr.
Rik

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2010, 09:44:30 »
Ook zaaien in een nat en zuur medium mag ik aannemen?

Gerrit.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2010, 10:20:49 »
Gerrit,

zaai deze zo snel mogelijk. Je kan de zaadjes (deze zaadjes zien er uit als stof) wel enige tijd bewaren in een frigo maar toch best zo rap mogelijk zaaien.

Pings zijn redelijk gemakkelijk te zaaien. Ik zaai ze altijd op het standaard vleesetende planten medium (1/2 turf, 1/2 gewassen zand). Je moet ze gewoon bovenop dit mengsel zaaien (niet afdekken).
Als je veenmos (sphagnum) hebt kan je dit ook fijn verknippen en een laagje hiervan dan bovenop het grondmengsel doen waarna je de zaadjes op het spaghnum zaait.

Deze zaaipotjes plaats je best in het volle licht. Je moet het mengsel ook vochtig houden, door het potje in een schaaltje te zetten waar er altijd water in staat of je kan de potjes ook opsluiten in een plastic zak.
Normaal heb je bij Pings al na enkele weken kieming.

Ook wel heel belangrijk, gebruik enkel regenwater voor deze plantjes...van gewoon leidingwater gaan ze heel snel dood door het aanwezige kalk.

Moest het niet lukken om ze te zaaien (als het zaad niet goed bewaard werd zal het niet heel kiemkrachtig zijn) dan mag je wel enkele gemmae van mijn plantjes.


Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Bestrijden van schadelijke insecten op natuurlijke wijze
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2010, 11:36:22 »
Hartelijk dank Wim en Rik voor deze duidelijke info, nu zal het zeker lukken!!

Gerrit.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland