Auteur Topic: winterharde cactussen  (gelezen 105443 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: winterharde cactussen
« Reactie #300 Gepost op: 25 juli 2024, 09:54:50 »
Navajoa peeblesiana ssp. fickeisenii SB 468  is een cactus soort die bestand is tegen extreem lage temperaturen. In principe kunnen ze temperaturen aan tot minus 25 graden wanneer ze kompleet droog staan .Ze komen voor in Navajo County - Arizona , o.a. op  het Kanab Plateau op ongeveer  1600m hoogte .Ze zijn echter super gevoelig voor overtollig nat en wortelrot ! Daarom worden ze meestal geënt op bijvoorbeeld winterharde Echinocereus soorten .De papier- achtige lange doorns breken gemakkelijk af . Bloeien doen ze normaal heel vroeg in het voorjaar wanneer ze groot/oud genoeg zijn .

Van dezelfde soort locaties in de natuur en winterhard tot min 15 graden ......Toumeya papyracantha SB 330 van San Ysidro, New Mexico . De naam papyracantha wil letterlijk zeggen met papier-achtige structuur en duid dus op de doorns die inderdaad bijna als papier zijn ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #301 Gepost op: 1 september 2024, 19:58:52 »
Dus vanaf nu de planten helemaal droog houden?

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #302 Gepost op: 16 september 2024, 14:27:27 »

Prachtig aangelegd, Marcel! Maar worden die niet te groot op den duur? Gaan die mekaar niet verdringen.

Dank je Frankie.
Ik denk dat ze inderdaad redelijk snel de schaal zullen ontgroeien, maar ik wil het eerst even een jaartje aankijken.
De Tephrocactus zou ik nog 180 graden kunnen draaien zodat hij de andere kant uit groeit. Ik dacht dat het bloemknoppen waren. maar het zijn dus nieuwe knollen waarvan er mogelijk 1 tegen de Mammillaria aan gaat drukken.
De Mammillaria lijkt mij ook een redelijk snelle groeier.
De Escobaria's en Echinocereus zijn geen snelle groeiers, dus daar maar ik mij geen zorgen over.
En de Gymnocalycium mogen van mij tegen elkaar aan groeien, mits dit de planten niet beschadigd.

Het groeit allemaal een stuk vlotter dan verwacht.
Ik heb jaren een cactus in mijn raamkozijn gehad die nauwelijks leek te groeien.

Ondertussen heb ik de Tephrocactus gedraaid, maar daar heb ik hooguit een jaarje profijt van verwacht ik.

De Mammalaria prikt ondertussen de Echinocereus rigidissimus en ook de Echinocereus adustus is hard gegroeid en prikt nu ook 1 van de de Echinocereus Rigidissimus die ernaast staan.
Even aankijken of alle planten de winter overleven en dat kan ik komend voorjaar de boel herindelen.

Vorige week voor de hevige regenval heb alle de cactussen in de kas gezet, maar ze kunnen deze week gewoon weer naar buiten  :D.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2024, 19:14:45 door Marcel van den Berg »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #303 Gepost op: 16 september 2024, 18:36:51 »
In heb jaren een cactus in mijn raamkozijn gehad die nauwelijks leek te groeien.
Ondertussen heb ik de Tephrocactus gedraaid, maar daar heb ik hooguit een jaarje profijt van verwacht ik.
De Mammalaria prikt ondertussen de Echinocereus rigidissimus en ook de Echinocereus adustus is hard gegroeid en prikt nu ook 1 van de de Echinocereus Rigidissimus die ernaast staan.
Even aankijken of alle planten de winter overleven en dat kan ik komend voorjaar de boel herindelen.
Vorige week voor de hevige regenval heb alle de cactussen in de kas gezet, maar ze kunnen deze week gewoon weer naar buiten  :D.

Ze staan er in ieder geval allemaal goed bij Marcel !!!

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #304 Gepost op: 18 september 2024, 12:28:20 »

Prachtig aangelegd, Marcel! Maar worden die niet te groot op den duur? Gaan die mekaar niet verdringen.

Dank je Frankie.
Ik denk dat ze inderdaad redelijk snel de schaal zullen ontgroeien, maar ik wil het eerst even een jaartje aankijken.
De Tephrocactus zou ik nog 180 graden kunnen draaien zodat hij de andere kant uit groeit. Ik dacht dat het bloemknoppen waren. maar het zijn dus nieuwe knollen waarvan er mogelijk 1 tegen de Mammillaria aan gaat drukken.
De Mammillaria lijkt mij ook een redelijk snelle groeier.
De Escobaria's en Echinocereus zijn geen snelle groeiers, dus daar maar ik mij geen zorgen over.
En de Gymnocalycium mogen van mij tegen elkaar aan groeien, mits dit de planten niet beschadigd.

Ik heb jaren een cactus in mijn raamkozijn gehad die nauwelijks leek te groeien.

Heel mooi Marcel !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #305 Gepost op: 21 oktober 2024, 11:24:32 »
Bedankt Kris en Luc!

De zaailingen groeien ook langzaam maar gestaagd.
Zo nu en dan kiemt er weer iets.
Ook zijn er ondertussen een aantal E. coccineus gekiemd.
Alleen in de bakjes van E. reichenbachii en Lobivia pygmaea var. diersiana is nog niets te zien.
L. pygmaea had ik al eerder apart droog weggezet, dus logisch dat daarin niets gebeurt.
Hopelijk komt dat volgend jaar nog.

Escobaria vivipara var. bisbeeana en Echinocereus viridiflorus var. correllii zijn de "snelste" groeiers.
Van Escobaria heb ik verder nog E. chaffeyi, E. duncanii en E. grata staan, ze zijn klein maar gezond.
Escobaria minima blinkt uit in z'n trage groei.
De Acanthocalycium en Gymnocalciums doen het ook goed. (A. klimpelianum, A, violaceum G. andreae, G. bruchii en G, ferox.

Verder kiemt Echinopsis huascha moeizaam, maar daar hier ik nog 5 zaailingen van staan.

Rudi Berthels

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #306 Gepost op: 4 november 2024, 16:39:54 »
Vraagje, is Escobaria sneedii winterhard, kan ik die buiten in volle grond planten?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #307 Gepost op: 4 november 2024, 16:59:11 »
De zaailingen groeien ook langzaam maar gestaagd.
Zo nu en dan kiemt er weer iets.

Kijk eens aan ....mooi om zien Marcel en brengt me weer naar de tijd dat ik ieder jaar een 100 -tal soorten zaaide ...
Ja het zijn nu eenmaal planten die heel traag groeien in de eerste jaren ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #308 Gepost op: 4 november 2024, 17:01:57 »
Vraagje, is Escobaria sneedii winterhard, kan ik die buiten in volle grond planten?

Hij is winterhard wat betreft temperatuur Rudi ...maar niet qua vochtigheid . Als hij volledig droog staat (plant en grondmengsel ) vanaf eind augustus dan kan hij lage temperaturen aan maar dat kan je nooit bewerkstelligen in de volle grond omdat er via capillaire werking altijd ergens vocht aanwezig is .

Rudi Berthels

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #309 Gepost op: 4 november 2024, 22:21:27 »
Dank u voor de info Kris

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #310 Gepost op: 29 november 2024, 10:14:11 »
Escobaria lloydii kan gemakkelijk minus 20 graden aan als hij volledig droog staat . De bloemen zijn niet zo groot maar deze tijd van het jaar zijn er ook de mooie rode zaadbesjes...Deze komt nog van onze Herman .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #311 Gepost op: 29 november 2024, 10:24:13 »
Puna bonnieae komt voor in  Argentinie waar hij voorkomt in de Catamarca op grotere hoogtes van  2500 to 3300 m.
Hij is winterhard tot minus 10 graden. Iets wat we hier zeer zelden  hebben ...Dus ik reken ik hem als winterhard voor mijn omgeving .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #312 Gepost op: 29 november 2024, 11:26:58 »
Maihuenia poeppigii  staat voorlopig nog onafgedekt in de tuin buiten .... ))4