Auteur Topic: Op verkenning in de oostelijke Alpen  (gelezen 24794 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #30 Gepost op: 18 september 2017, 20:11:38 »
Mooie beelden Danny - bij ons actueel pokkenweer komt een streepje zomervakantiegevoel goed van pas.

De C. morettiana is alvast een eerste superplant om op je actief van de reis te schrijven.

De Drei Zinnen (Tre Cime di Lavaredo) zijn een fantastische groep  die bij de (ietwat ervarener  ;)) wielerliefhebber dan weer schitterende herinneringen oproept uit een Giro d'Italia, toen ene Eddy Merckx daar alles aan flarden reed in een ware sneeuwstorm.  -2(

Maar we blijven volgen Danny !

Dank je Luc ,  we hebben in het verleden al mooier septemberweer gehad hé ......
Ik vind het ook wel plezant om momenteel met deze foto's bezig te zijn .

Ik heb jammer genoeg de tijd van Merckx niet meegemaakt ......maar ik hou ook wel van die legendarische bergritten !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #31 Gepost op: 18 september 2017, 20:15:17 »
Wat roept dit prettige herinneringen op!  ((12 Mooie foto's, Danny, van the queen of the dolomites!  ((3
Ze staan er dus nog.

Als je het niet erg vind, ik heb  er nog even mijn foto's bijgehaald. Als ik het goed zie, heb je dezelfde joekel gefotografeerd als ik indertijd. En wat meer is: die grote is nog altijd ongeveer even groot, terwijl de kleinere klein gebleven zijn. Dat beeld is nagenoeg niet veranderd. Wat opmerkelijk toch.
Stonden die duivelsklauwen er ook nog, Danny? Die maakten het feest toen compleet!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #32 Gepost op: 18 september 2017, 20:17:45 »
Ook deze aardige planten zie ik voor het eerst in de vrij natuur

foto 1 : Potentilla nitida  , de meeste planten waren al uitgebloeid op deze hoogte

foto 2 : een leuke sax , waarschijnlijk Saxifraga squarrosa ?

Waarschijnlijk S. squarrosa, Danny, de rozetjes zijn nog iets kleiner dan die van S. caesia.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #33 Gepost op: 18 september 2017, 20:17:57 »
Eén van de hoogtepunten van deze wandeling is deze bijzondere campanula , Campanula morettiana
Zagen we enkel op één plaats , er waren amper een 10-tal planten te zien , een zeldzame plant denk ik zo
Ik wist natuurlijk wel dat deze plant hier groeide , met vele dank aan de tipgever ! ((13
Deze plant groeit op een verticale rotswand in de half-schaduw .( heeft enkele uren zon rond de middag )
Zie foto's van de grootste plant die ik zag in bloei , andere planten waren vrij klein .

Dat is gelijk binnenvallen Danny  ! Je zou er je "Drei zinnen " bij verliezen ....Haast niet te kweken maar zo schitterend op zijn stekje in het wild ....

Jammer dat ze zo moeilijk zijn Kris , zelfs in de natuur zijn ze zeldzaam ........gelukkig zijn er ook gemakkelijke
mooie klokjes ......
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #34 Gepost op: 18 september 2017, 20:22:26 »
Eén van de hoogtepunten van deze wandeling is deze bijzondere campanula , Campanula morettiana
Zagen we enkel op één plaats , er waren amper een 10-tal planten te zien , een zeldzame plant denk ik zo
Ik wist natuurlijk wel dat deze plant hier groeide , met vele dank aan de tipgever ! ((13
Deze plant groeit op een verticale rotswand in de half-schaduw .( heeft enkele uren zon rond de middag )
Zie foto's van de grootste plant die ik zag in bloei , andere planten waren vrij klein .

Hele mooie foto's met die joekel in de zon. Ik heb ze niet gezien in de zon indertijd. Ik was er toen wel al wat later, zo rond 18 h. 00. In de zon lijken ze precies nog wat intenser van kleur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #35 Gepost op: 18 september 2017, 20:24:04 »
Eén van de hoogtepunten van deze wandeling is deze bijzondere campanula , Campanula morettiana
Zagen we enkel op één plaats , er waren amper een 10-tal planten te zien , een zeldzame plant denk ik zo
Ik wist natuurlijk wel dat deze plant hier groeide , met vele dank aan de tipgever ! ((13
Deze plant groeit op een verticale rotswand in de half-schaduw .( heeft enkele uren zon rond de middag )
Zie foto's van de grootste plant die ik zag in bloei , andere planten waren vrij klein .

Dat is gelijk binnenvallen Danny  ! Je zou er je "Drei zinnen " bij verliezen ....Haast niet te kweken maar zo schitterend op zijn stekje in het wild ....

Jammer dat ze zo moeilijk zijn Kris , zelfs in de natuur zijn ze zeldzaam ........gelukkig zijn er ook gemakkelijke
mooie klokjes ......

Ze zijn inderdaad heel moeilijk, ondoenlijk eigenlijk. Ik ondernam al verschillende pogingen in en tussen de tuf, maar zonder resultaat. Gelukkig hebben we onze foto's, hé Danny,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #36 Gepost op: 18 september 2017, 20:49:42 »
Dat is het voordeel van later gaan he, die mooie C. morettiana. Dat is een topper.

Inderdaad , Gerrit , maar ook moet je vaststellen dat al veel uitgebloeid is .
Deze campanula is zeker wel een beauty
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #37 Gepost op: 18 september 2017, 21:07:47 »
Wat roept dit prettige herinneringen op!  ((12 Mooie foto's, Danny, van the queen of the dolomites!  ((3
Ze staan er dus nog.

Als je het niet erg vind, ik heb  er nog even mijn foto's bijgehaald. Als ik het goed zie, heb je dezelfde joekel gefotografeerd als ik indertijd. En wat meer is: die grote is nog altijd ongeveer even groot, terwijl de kleinere klein gebleven zijn. Dat beeld is nagenoeg niet veranderd. Wat opmerkelijk toch.
Stonden die duivelsklauwen er ook nog, Danny? Die maakten het feest toen compleet!

Daar kan ik zeker inkomen , Frankie ! Leuk dat ik dit ook heb mogen meemaken !!!
Je kan de beelden inderdaad goed vergelijken , de planten zijn nagenoeg niet veranderd , alleen is er minder
bloei op mijn foto's , maar er stonden nog knoppen op . Dus ik was net te vroeg voor de hoofdbloei .
Duivelsklauwen .......ja natuurlijk Frankie ...... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #38 Gepost op: 18 september 2017, 21:15:57 »
Mooie foto's Danny.  Ook weer een goed reisverslag. Bedankt voor het delen.  ((14 ((14
Omgeving Roosendaal

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #39 Gepost op: 18 september 2017, 21:24:44 »
De absolute topper van deze daguitstap was voor mij Physoplexis comosa !
Deze plant zag ik nog nooit in de vrij natuur .
Groeit in dezelfde omstandigheden als Campanula morettiana
Ik zag deze planten op meerdere verschillende standplaatsen , dus ze zijn niet zo kieskeurig als de Campanula
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #40 Gepost op: 18 september 2017, 21:31:41 »
nog meer ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #41 Gepost op: 18 september 2017, 21:32:28 »
Wat te zeggen van deze joekel ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #42 Gepost op: 18 september 2017, 21:35:51 »
Ook deze aardige planten zie ik voor het eerst in de vrij natuur

foto 1 : Potentilla nitida  , de meeste planten waren al uitgebloeid op deze hoogte

foto 2 : een leuke sax , waarschijnlijk Saxifraga squarrosa ?

Waarschijnlijk S. squarrosa, Danny, de rozetjes zijn nog iets kleiner dan die van S. caesia.

Ik dacht het ook Frankie ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #43 Gepost op: 18 september 2017, 21:41:40 »
Eén van de hoogtepunten van deze wandeling is deze bijzondere campanula , Campanula morettiana
Zagen we enkel op één plaats , er waren amper een 10-tal planten te zien , een zeldzame plant denk ik zo
Ik wist natuurlijk wel dat deze plant hier groeide , met vele dank aan de tipgever ! ((13
Deze plant groeit op een verticale rotswand in de half-schaduw .( heeft enkele uren zon rond de middag )
Zie foto's van de grootste plant die ik zag in bloei , andere planten waren vrij klein .

Hele mooie foto's met die joekel in de zon. Ik heb ze niet gezien in de zon indertijd. Ik was er toen wel al wat later, zo rond 18 h. 00. In de zon lijken ze precies nog wat intenser van kleur.

Ja , ze hebben inderdaad enkele uren zon over de middag , Frankie
Toen we terug naar beneden gingen stonden ze terug in de schaduw
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op verkenning in de oostelijke Alpen
« Reactie #44 Gepost op: 18 september 2017, 21:44:58 »
Eén van de hoogtepunten van deze wandeling is deze bijzondere campanula , Campanula morettiana
Zagen we enkel op één plaats , er waren amper een 10-tal planten te zien , een zeldzame plant denk ik zo
Ik wist natuurlijk wel dat deze plant hier groeide , met vele dank aan de tipgever ! ((13
Deze plant groeit op een verticale rotswand in de half-schaduw .( heeft enkele uren zon rond de middag )
Zie foto's van de grootste plant die ik zag in bloei , andere planten waren vrij klein .

Dat is gelijk binnenvallen Danny  ! Je zou er je "Drei zinnen " bij verliezen ....Haast niet te kweken maar zo schitterend op zijn stekje in het wild ....

Jammer dat ze zo moeilijk zijn Kris , zelfs in de natuur zijn ze zeldzaam ........gelukkig zijn er ook gemakkelijke
mooie klokjes ......

Ze zijn inderdaad heel moeilijk, ondoenlijk eigenlijk. Ik ondernam al verschillende pogingen in en tussen de tuf, maar zonder resultaat. Gelukkig hebben we onze foto's, hé Danny,  ;)

Jazeker Frankie , en deze unieke momenten blijven ook in ons geheugen hé ....
Ieper , West-Vlaanderen