Auteur Topic: Tulpen 2023  (gelezen 7039 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2023
« Reactie #60 Gepost op: 26 maart 2023, 09:58:37 »
Inderdaad erg bijzondere kleuren Luc. Is dat dan de reden dat deze C. polychroma heet?

Zo had ik er nog niet over nagedacht Steven... in dat geval zou het een erg goed gekozen naam zijn niet ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Tulpen 2023
« Reactie #61 Gepost op: 27 maart 2023, 18:39:51 »
Inderdaad erg bijzondere kleuren Luc. Is dat dan de reden dat deze C. polychroma heet?

Zo had ik er nog niet over nagedacht Steven... in dat geval zou het een erg goed gekozen naam zijn niet ?

Zeker, uiteraard wel op meerdere soorten van toepassing maar binnen elk genus kan 'polychroma' in ieder geval 1x gebruikt worden. Nu nog een Crocus polychroma bijv.?  ::)
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4811
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Tulpen 2023
« Reactie #62 Gepost op: 28 maart 2023, 17:51:59 »
Tulipa ostrowskiana en Tulipa rosea
Torhout, West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Tulpen 2023
« Reactie #63 Gepost op: 28 maart 2023, 20:35:16 »
Tulipa ostrowskiana en Tulipa rosea

Vooral dat 'gefranjerde' blad van T. rosea is beeldschoon Luc!  ((3
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2023
« Reactie #64 Gepost op: 29 maart 2023, 18:07:41 »
Tulipa tarda 'Sunbeam' doet het goed.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Tulpen 2023
« Reactie #65 Gepost op: 29 maart 2023, 22:17:02 »
Tulipa tarda 'Sunbeam' doet het goed.

Ziet er niet verkeerd uit, Luc.

Deze tulp onder de naam Tulipa biflora major staat in een bollenbed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Tulpen 2023
« Reactie #66 Gepost op: 29 maart 2023, 22:18:24 »
Tulipa cretica 'Archanes', is geen echte cretica daar ik vorig jaar vernam, maar toch niet verkeerd, lijkt me. Intussen de zoektocht begonnen naar de echte.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Tulpen 2023
« Reactie #67 Gepost op: 30 maart 2023, 08:53:36 »
Vreselijk lange naam op het label maar een schitterende bloem  ....Tulipa humilis 'Alba Coerulea Oculata'
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Tulpen 2023
« Reactie #68 Gepost op: 30 maart 2023, 22:32:39 »
Vreselijk lange naam op het label maar een schitterende bloem  ....Tulipa humilis 'Alba Coerulea Oculata'

Mag er zeker zijn, Kris. Heeft hij een droge zomerrust nodig, of kan hij continue in de tuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2023
« Reactie #69 Gepost op: 31 maart 2023, 10:11:46 »
Vreselijk lange naam op het label maar een schitterende bloem  ....Tulipa humilis 'Alba Coerulea Oculata'

Mag er zeker zijn, Kris. Heeft hij een droge zomerrust nodig, of kan hij continue in de tuin?
Ook al lange tijd een favoriet... en al een aantal keren verloren.  Toch wou ik het nog een keer proberen en vroeg raad aan ons aller Sjaak.  Dit schreef hij erover.

". Ik rooi ze wel elke zomer op om ze in het najaar in de maand november weer te planten. Overigens die hele lange naam die jij er aan geeft, het is gewoon T. violacea albo caerulea oculata, gemakkelijk te onderscheiden van T. humilis door de korte stompe filamenten en de harde grijs bruine bolhuid. Deze soort is afkomstig uit de Talish Mountains deze bergen liggen aan de west kust van de Caspische zee in NW Iran en het Z van Azerbaijan, ze krijgen veel regen van de Caspische en Zwarte Zee, dus misschien moet je ze wat vochtiger telen. Een soort zoals T. humilis uit Iran groei ook in meest zware kleigrond die in het voorjaar flink vochtig is.
"

Tot daar de raad van Sjaak.  Ik heb ze dus dit keer onderaan de rotstuin geplant om wat vochtiger te staan en wat extra klei toegevoegd in het plantgat.  Ze beginnen nu net te bloeien, maar de vraag is natuurlijk of ze dat ook volgend jaar zullen doen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Tulpen 2023
« Reactie #70 Gepost op: 31 maart 2023, 16:25:32 »
Vreselijk lange naam op het label maar een schitterende bloem  ....Tulipa humilis 'Alba Coerulea Oculata'

Prachtig Kris, weer een soort erbij op de 'wishlist'. En dank ook Luc voor het delen van de informatie van Sjaak, daar kunnen we allemaal ons voordeel mee doen :-)
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Steven Stout

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Gewoon (planten) gek
Re: Tulpen 2023
« Reactie #71 Gepost op: 31 maart 2023, 16:27:23 »
Gisteren scheen de zon en 'T. ophiophylla bestashica' deed er zijn/haar voordeel mee:
"Verwachtingen zijn slechts uitgestelde teleurstellingen"

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2023
« Reactie #72 Gepost op: 31 maart 2023, 17:59:22 »
Ja Steven, die zon hé... die is hier momenteel weer ver te zoeken, hoosbuien en wind staan weer op het menu...

Veilig droog en warm, nog 2 x Tulipa Cretica.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Tulpen 2023
« Reactie #73 Gepost op: 31 maart 2023, 18:15:38 »
Tulipa cretica 'Archanes', is geen echte cretica daar ik vorig jaar vernam, maar toch niet verkeerd, lijkt me. Intussen de zoektocht begonnen naar de echte.

Het is zeker een mooi tulpje Frankie en 'decoratief' zelfs mooier dan de meeste 'echte' cretica's uit de natuur als je 't mij vraagt.  Bovendien lijkt hij het buiten goed te doen wat bij mij met de botanische cretica niet het geval is.

Dan oogt Tulipa greigii x 'Border legend' wel spectaculairder met zijn gitzwarte hart, al stelt hij de vele regen niet op prijs.
 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Tulpen 2023
« Reactie #74 Gepost op: 31 maart 2023, 20:08:37 »
Vreselijk lange naam op het label maar een schitterende bloem  ....Tulipa humilis 'Alba Coerulea Oculata'

Mag er zeker zijn, Kris. Heeft hij een droge zomerrust nodig, of kan hij continue in de tuin?
Ook al lange tijd een favoriet... en al een aantal keren verloren.  Toch wou ik het nog een keer proberen en vroeg raad aan ons aller Sjaak.  Dit schreef hij erover.

". Ik rooi ze wel elke zomer op om ze in het najaar in de maand november weer te planten. Overigens die hele lange naam die jij er aan geeft, het is gewoon T. violacea albo caerulea oculata, gemakkelijk te onderscheiden van T. humilis door de korte stompe filamenten en de harde grijs bruine bolhuid. Deze soort is afkomstig uit de Talish Mountains deze bergen liggen aan de west kust van de Caspische zee in NW Iran en het Z van Azerbaijan, ze krijgen veel regen van de Caspische en Zwarte Zee, dus misschien moet je ze wat vochtiger telen. Een soort zoals T. humilis uit Iran groei ook in meest zware kleigrond die in het voorjaar flink vochtig is.
"

Tot daar de raad van Sjaak.  Ik heb ze dus dit keer onderaan de rotstuin geplant om wat vochtiger te staan en wat extra klei toegevoegd in het plantgat.  Ze beginnen nu net te bloeien, maar de vraag is natuurlijk of ze dat ook volgend jaar zullen doen.
Goede raad hoeft niet duur te zijn,bedankt voor de info ((14