Auteur Topic: Oncocyclus Irissen in Vlaanderen  (gelezen 15731 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Iris
« Reactie #15 Gepost op: 11 november 2010, 10:31:09 »
Ik heb sinds twee jaar Iris sari (samen met enkele Juno's) in een verhoogde zandbak (40 cm zand boven op de gewone grond) buiten staan, hij staat rechtstreeks in het zand geplant.
Deze bak dek ik af vanaf 15 juni tot 15 september. De rest van het jaar wordt deze bak onbedekt gelaten. Ik bemest deze wel twee maal per jaar met vinasse en één maal met beendermeel. Deze bak droogt dus wel volledig uit in de zomer maar ik heb gemerkt dat Iris sari immens gegroeid is deze zomer (terwijl hij kurkdroog stond).
Vreemd genoeg heeft hij vorig jaar wel bloemknoppen gevormd maar niet gebloeid. Als hij dit jaar hetzelfde doet zal ik iets moeten veranderen aan de groei-omstandigheden.
Dit jaar heb ik ook Iris iberica ssp. lycotis en Iris acutiloba op hetzelfde systeem geprobeerd, volgend jaar zal ik weten of dit lukt.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik dat systeem bijna letterlijk gekopieerd heb van John Lonsdale.

Rik, dat lijkt me een heel interessant boekje, ik ga het zeker bestellen. Ben ook wel geïnteresseerd in jouw experiment...

Dan stemt deze behandeling overeen met die van heel wat tulpen die na de bloei worden uitgegraven en tijdens de zomermaanden droog worden bewaard om dan in het najaar terug aan de (vochtige) grond te worden toevertrouwd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Iris
« Reactie #16 Gepost op: 11 november 2010, 14:53:50 »
Ik heb sinds twee jaar Iris sari (samen met enkele Juno's) in een verhoogde zandbak (40 cm zand boven op de gewone grond) buiten staan, hij staat rechtstreeks in het zand geplant.
Deze bak dek ik af vanaf 15 juni tot 15 september. De rest van het jaar wordt deze bak onbedekt gelaten. Ik bemest deze wel twee maal per jaar met vinasse en één maal met beendermeel. Deze bak droogt dus wel volledig uit in de zomer maar ik heb gemerkt dat Iris sari immens gegroeid is deze zomer (terwijl hij kurkdroog stond).
Vreemd genoeg heeft hij vorig jaar wel bloemknoppen gevormd maar niet gebloeid. Als hij dit jaar hetzelfde doet zal ik iets moeten veranderen aan de groei-omstandigheden.
Dit jaar heb ik ook Iris iberica ssp. lycotis en Iris acutiloba op hetzelfde systeem geprobeerd, volgend jaar zal ik weten of dit lukt.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik dat systeem bijna letterlijk gekopieerd heb van John Lonsdale.

Rik, dat lijkt me een heel interessant boekje, ik ga het zeker bestellen. Ben ook wel geïnteresseerd in jouw experiment...

Wim,
Dit bewijst dat de Turkse soorten goed winterhard zijn.
De kweek in puur zand zorgt natuurlijk wel dat de bodem ten allen tijde goed gedraineerd is; als je dan voldoende voeding geeft, kom je er zeker ook.
Misschien is je voeding te eenzijdig; ik heb bvb. uit goede bron vernomen dat beendermeel eigenlijk niks aan sporenelementen bevat!
Ligt daar de oorzaak van geen bloei???
Dit moet ik toch meegeven: als de geroeiomstandigheden OK zijn, dan groeien die onco's echt goed aan;
ik verbaas me soms over de prijs, want sommige soorten kosten echt veel, terwijl de groei eigenlijk niet slecht is. We zullen waarschijnlijk de zeldzaamheid betalen...

Frankie,
Inderdaad, je kunt die onco's overzomeren op 25 - 26°C in zeer droog zand.
In het boekje wordt die techniek beschreven; werd/wordt toegepast in Nederland (zie artikel van M. Hoog).
Hendrik

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15367
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Iris
« Reactie #17 Gepost op: 11 november 2010, 15:25:38 »
Heel erg bedankt Hendrik ,Wim en Freddy  voor deze hoogstinteressante uiteenzettingen  !
Daar is iedereen die interesse  heeft in deze planten wat mee ! En met wat ik zaterdag in Gent heb vastgesteld en wat ik ook zie op ons forum zijn er in Vlaanderen wel meer mensen (dan we denken) die interesse vertonen in deze Onco's en Juno's.Dus komt deze uitwisseling van ervaringen wel heel erg van pas. Deze pagina's zijn een "boekje " waardig...,denk dat ik dat maar eens ga uitprinten.

Nog volgende toevoeging aan de tekst van Hendrik ...
Alle hoogalpiene planten die met hun wortels in het gras of kruidlaag groeien houden niet van warme aarde aan hun voeten. De bergplanten uit de graszones zijn vaak het moeilijkst te kweken bij ons. En dat heeft -denk ik -  met onze hitte in de zomer te maken waarbij onze lichte aarde/substraten  heel snel heel erg warm worden.... Dat kennen ze ginder waarschijnlijk niet in die altijd vochtige en kleiachtige graslanden. Wij maken onze substraten natuurlijk zo luchtig en doorlatend omdat wij andere winters hebben zonder sneeuwdek. Ginder zal het wel warm worden maar de bodemsamenstelling is gans anders en ook niet te verwaarlozen ,in de bergen waait het altijd behoorlijk.
Misschien dat een aantal van die weidebewoners ook in symbiose leven met deze grassen ed...?
In heel wat gevallen zijn bergplanten die groeien in,op of tussen stenen gemakkelijker te kweken dan degene uit de graslanden. Dat is tenminste mijn ervaring..

@ Wim ,welk zand gebruik jij hiervoor ? Ik hoor links en rechts vertellen dat brekerzand te lang nat zou blijven ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Iris
« Reactie #18 Gepost op: 11 november 2010, 16:10:32 »
Wim,
Dit bewijst dat de Turkse soorten goed winterhard zijn.
De kweek in puur zand zorgt natuurlijk wel dat de bodem ten allen tijde goed gedraineerd is; als je dan voldoende voeding geeft, kom je er zeker ook.
Misschien is je voeding te eenzijdig; ik heb bvb. uit goede bron vernomen dat beendermeel eigenlijk niks aan sporenelementen bevat!
Ligt daar de oorzaak van geen bloei???

Misschien moet ik daar eens een kijkje voor nemen en een samengestelde meststof geven met sporenelementen (de tomatenmeststof die je aanbeveelde misschien). Bedankt voor de tip, Rik.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16706
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Oncocyclus Irissen in Vlaanderen
« Reactie #19 Gepost op: 21 november 2010, 16:57:10 »
Gezien de bijzonder interessante discussie die zich heeft ontwikkeld over zand/substraten/grondmengsels voor Onco's en bloembollen, werd hiervoor een nieuwe topic aangemaakt.

U vindt hem hier :

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=183.0

Gezien het belang is deze thread "sticky" gemaakt, zodat hij steeds bovenaan blijft staan.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15367
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Oncocyclus Irissen in Vlaanderen
« Reactie #20 Gepost op: 21 november 2010, 19:28:58 »
Gezien de bijzonder interessante discussie die zich heeft ontwikkeld over zand/substraten/grondmengsels voor Onco's en bloembollen, werd hiervoor een nieuwe topic aangemaakt.
U vindt hem hier :
htp://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=183.0
Gezien het belang is deze thread "sticky" gemaakt, zodat hij steeds bovenaan blijft staan.

Dank U Luc !  8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15367
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Oncocyclus Irissen in Vlaanderen
« Reactie #21 Gepost op: 21 november 2010, 21:19:03 »
Iris acutiloba zoals hij er momenteel bij staat hier. Wel in de kas !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16706
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Oncocyclus Irissen in Vlaanderen
« Reactie #22 Gepost op: 21 november 2010, 21:57:02 »
ziet er veelbelovend uit Kris !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Oncocyclus Irissen in Vlaanderen
« Reactie #23 Gepost op: 22 november 2010, 21:00:10 »
Iris acutiloba zoals hij er momenteel bij staat hier. Wel in de kas !   

Ziet er schitterend uit! Je ziet dat je kas in de volle, volle zon staat!
That's what onco's likes!
Hendrik