Auteur Topic: Draba  (gelezen 87336 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Draba
« Reactie #375 Gepost op: 2 april 2023, 20:21:40 »
Een ander zorgenkindje is deze Draba ossetica racemosa.

Zal het toch eens buiten proberen Frankie. Mooi resultaat man, zeker wel beschermd tijdens de winterperiode???

Zeker Ger, het ganse jaar door staat hij onder een afdak. Anders lukt het echt niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Draba
« Reactie #376 Gepost op: 2 april 2023, 20:25:35 »
Ik heb Draba ossetica var. racemosa nog nooit buiten geprobeerd. In de kas heeft deze soort het niet echt moeilijk. De andere soort uit de Caucasus, Draba subacaulis is niet zo makkelijk maar vindt deze soort met zijn iets grotere behaarde rozetjes iets aantrekkelijker als kussen. De bloei is vrij identiek.

Knappe resultaten, Ger. Dit zijn de echte rotsplanten waarvoor we het doen. Jammer genoeg wordt het alsmaar moeilijker om aan dit soort planten nog te geraken. Vroeger was het Engelse Aberconwy waar we dit spul konden halen, maar dat is natuurlijk verleden tijd. Gerrit Roest heeft soms wat soortjes in de aanbieding en jij trouwens ook zeker, Ger, of vermeerder je deze planten niet meer?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Draba
« Reactie #377 Gepost op: 11 april 2023, 20:53:59 »
Draba dubai zaait zich overal uit: op tufsteen, in stapelmuurtjes, zelfs tussen de voegen van het pad.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Draba
« Reactie #378 Gepost op: 16 april 2023, 17:34:42 »
Een ander zorgenkindje is deze Draba ossetica racemosa.

Ik heb er eentje op tuf en die doet het aardig Frankie , krijgt in de winter wel bescherming tegen teveel regen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Draba
« Reactie #379 Gepost op: 16 april 2023, 21:41:37 »
Een ander zorgenkindje is deze Draba ossetica racemosa.

Ik heb er eentje op tuf en die doet het aardig Frankie , krijgt in de winter wel bescherming tegen teveel regen ...

Voortreffelijk resultaat, Kris! Echt knap!  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Draba
« Reactie #380 Gepost op: 17 april 2023, 18:51:27 »
Ik heb Draba ossetica var. racemosa nog nooit buiten geprobeerd. In de kas heeft deze soort het niet echt moeilijk. De andere soort uit de Caucasus, Draba subacaulis is niet zo makkelijk maar vindt deze soort met zijn iets grotere behaarde rozetjes iets aantrekkelijker als kussen. De bloei is vrij identiek.

Knappe resultaten, Ger. Dit zijn de echte rotsplanten waarvoor we het doen. Jammer genoeg wordt het alsmaar moeilijker om aan dit soort planten nog te geraken. Vroeger was het Engelse Aberconwy waar we dit spul konden halen, maar dat is natuurlijk verleden tijd. Gerrit Roest heeft soms wat soortjes in de aanbieding en jij trouwens ook zeker, Ger, of vermeerder je deze planten niet meer?


Ik had deze soortjes op tafel in Utrecht Frankie. Als je nog niet voorzien bent kan ik ze wel meebrengen in Oktober

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Draba
« Reactie #381 Gepost op: 17 april 2023, 21:04:19 »
Ik heb Draba ossetica var. racemosa nog nooit buiten geprobeerd. In de kas heeft deze soort het niet echt moeilijk. De andere soort uit de Caucasus, Draba subacaulis is niet zo makkelijk maar vindt deze soort met zijn iets grotere behaarde rozetjes iets aantrekkelijker als kussen. De bloei is vrij identiek.

Knappe resultaten, Ger. Dit zijn de echte rotsplanten waarvoor we het doen. Jammer genoeg wordt het alsmaar moeilijker om aan dit soort planten nog te geraken. Vroeger was het Engelse Aberconwy waar we dit spul konden halen, maar dat is natuurlijk verleden tijd. Gerrit Roest heeft soms wat soortjes in de aanbieding en jij trouwens ook zeker, Ger, of vermeerder je deze planten niet meer?


Ik had deze soortjes op tafel in Utrecht Frankie. Als je nog niet voorzien bent kan ik ze wel meebrengen in Oktober

Ik heb ze gezien, Ger, en ze staan reeds hier in Lichtervelde!  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Draba
« Reactie #382 Gepost op: 17 april 2023, 21:12:40 »
Een plant die werd aangeschaft onder de naam D. polytricha, maar het waarschijnlijk niet is. Ik denk aan Draba cappadocica? Links onder staan er al enkele spontane zaailingen.
Dit weekend heb ik trouwens nogmaals dezelfde fout gemaakt. Blijkbaar gaan veel verkeerde planten rond onder de naam polytricha? Maar niemand schijnt de echte nog te hebben?
Ik heb ze gezaaid, zaad uit de stal van de Tsjechen. Benieuwd of de echte daaruit zal voort komen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Draba
« Reactie #383 Gepost op: 27 april 2023, 18:24:22 »
Hier is een Draba die qua groei duidelijk verschilt van de "gebruikelijke" compacte...
Draba ramosissima.