Auteur Topic: Primula - 2023  (gelezen 3366 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Primula - 2023
« Reactie #30 Gepost op: 16 april 2023, 16:01:18 »
Tweemaal Primula allionii 'Broadwell Milkmaid' , eentje in de crevice en eentje in de tuf. Een van de grote favorieten binnen deze kleine alpiene primulaatjes.

Super !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Primula - 2023
« Reactie #31 Gepost op: 16 april 2023, 16:03:06 »
Primula allionii 'Mars' op de hoek van een trog is zeer gedrongen en heeft heel donkere bloemen, donkerder dan de foto's kunnen weergeven.

De donkerste hier is deze allionii 'Helios ' Frankie ...Ook hier is de plant nog donkerder dan de camera kan weer geven  ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Primula - 2023
« Reactie #32 Gepost op: 16 april 2023, 21:13:07 »




Primula allionii 'Mars' op de hoek van een trog is zeer gedrongen en heeft heel donkere bloemen, donkerder dan de foto's kunnen weergeven.

Je hebt die moeilijke jongens toch wel goed in je greep Frankie in die bijzondere trog van jou !!  ((3

Primula marginata 'Casterino' is zeker één van de betere witte cultivars te noemen.

Het is allemaal relatief, hoor Luc. Je moet er wel goed voor zorgen voor die kleinoden, dan geven ze je wel wat terug.

Casterino heb ik bijvoorbeeld ook al jaren, maar krijg hem zelden in bloei. Geen idee aan wat het ligt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Primula - 2023
« Reactie #33 Gepost op: 16 april 2023, 21:13:58 »
Napoleon was niet groot... -2(  en daaraan heeft deze kleine Primula marginata 'Napoleon' waarschijnlijk zijn naam te danken.

Ook wel een knap resultaat, Luc. Staat die gewoon onbeschut in de tuftuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Primula - 2023
« Reactie #34 Gepost op: 16 april 2023, 21:20:50 »
Nog een keertje  Primula x miniera Sepp Mayr in volle bloei (foto 1)
Nauw verwant is deze Primula x miniera 'The Best' (foto 2)
Deze twee moet Kris dan wel weer herkennen.

Schitterend resultaat Frankie !!!  ((3 ((3 ((3 Heel blij dat ze zo goed gedijen bij jou . En die doen het ook duidelijk beter dan mijn moederplanten vanwaar ze afkomstig zijn ...Ik moet ze maar is herplanten. Ik denk dat ze ook al te lang in dat substraat staan in die trog ...In het begin bloeiden ze beter .En ik dek ze ook niet meer af in de winter en dat is met zulke natte winters ook nefast . Krijgen die bij jouw veel uren zon in de zomer ?
In welk mengsel kweek jij die ook weer ?

Nog eventjes 'The Best', die er nu uitmuntend bij staat.

Die alpiene primulaatjes hebben bijna allemaal gemeen, dat ze regelmatig moeten gestekt en herplant worden, althans dat is mijn ervaring in die enkele jaren dat ik er mee bezig ben. Als je ziet dat de bloei en groei beginnen te stagneren moet je actie ondernemen of je zou zelfs je plant kunnen verliezen. Regelmatig verjongen is een noodzaak bij dit soort planten. Het voordeel hiervan is, dat je dan ook meteen reservemateriaal hebt om te ruilen, weg te geven, verkopen... . Een volwassen plant delen levert immers vaak flink wat planten op.
Afdekken in de winter is absoluut noodzakelijk om goed bloeiende planten te hebben, anders zijn de resultaten dunnetjes. En in de zomer moet de hete zomerzon vermeden worden, dat hebben ze absoluut niet graag.
Het mengsel is denk ik niet zo belangrijk. Ik gebruik een mengsel van ongeveer drie gelijke delen tuingrond, grof zand en brekerzand. Een niet al te rijk mengsel dus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Primula - 2023
« Reactie #35 Gepost op: 17 april 2023, 21:17:48 »
Primula marginata 'Mc Cloud' in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Primula - 2023
« Reactie #36 Gepost op: 17 april 2023, 21:19:57 »
Primula marginata 'Mauve Mist', een van de beste cultivars, hier in de rotstuin, tussen Saxifraga, Centaurea en Erinus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Primula - 2023
« Reactie #37 Gepost op: 18 april 2023, 09:09:12 »
Napoleon was niet groot... -2(  en daaraan heeft deze kleine Primula marginata 'Napoleon' waarschijnlijk zijn naam te danken.

Ook wel een knap resultaat, Luc. Staat die gewoon onbeschut in de tuftuin?

Hij staat in een tufschaal, Frankie, in de winter krijgt hij wel een afdakje, ook al omdat er een heel erg behaarde Androsace villosa in de buurt staat...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 386
Re: Primula - 2023
« Reactie #38 Gepost op: 18 april 2023, 12:12:21 »
Betoverende primula die jullie allemaal laten zien... bedankt voor het laten zien. πŸ‘

Hier toonden Primula warshenewskiana en Primula "Jeanie" onlangs hun kleine bloemen.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Primula - 2023
« Reactie #39 Gepost op: 18 april 2023, 18:38:37 »
Betoverende primula die jullie allemaal laten zien... bedankt voor het laten zien. πŸ‘

Hier toonden Primula warshenewskiana en Primula "Jeanie" onlangs hun kleine bloemen.

Prachtige kleinoden Thomas!

Primula marginata 'Mauve Mist' is dan wel een serieus beetje groter, dit jaar bloeit hij, maar bij lange na niet even enthousiast als vorig jaar..(foto 3)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Primula - 2023
« Reactie #40 Gepost op: 18 april 2023, 21:21:04 »
Betoverende primula die jullie allemaal laten zien... bedankt voor het laten zien. πŸ‘

Hier toonden Primula warshenewskiana en Primula "Jeanie" onlangs hun kleine bloemen.

Primula warshenewskiana heb ik ook nog in de tuin gehad. Verlangt een vrij vochtige bodem en waarschijnlijk ook hoge luchtvochtigheid. Na een tijdje hier dan ook verdwenen.
Verlangt P. 'Jeanie' dezelfde omstandigheden, Thomas?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Primula - 2023
« Reactie #41 Gepost op: 18 april 2023, 21:22:40 »
Betoverende primula die jullie allemaal laten zien... bedankt voor het laten zien. πŸ‘

Hier toonden Primula warshenewskiana en Primula "Jeanie" onlangs hun kleine bloemen.

Prachtige kleinoden Thomas!

Primula marginata 'Mauve Mist' is dan wel een serieus beetje groter, dit jaar bloeit hij, maar bij lange na niet even enthousiast als vorig jaar..(foto 3)

Het is ook mijn ervaring dat het ene jaar alles is , en het andere jaar bijna niets. Geen idee waarom, hoe of wat?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Primula - 2023
« Reactie #42 Gepost op: 18 april 2023, 21:26:32 »
Betoverende primula die jullie allemaal laten zien... bedankt voor het laten zien. πŸ‘
Hier toonden Primula warshenewskiana en Primula "Jeanie" onlangs hun kleine bloemen.
Primula warshenewskiana heb ik ook nog in de tuin gehad. Verlangt een vrij vochtige bodem en waarschijnlijk ook hoge luchtvochtigheid. Na een tijdje hier dan ook verdwenen.
Verlangt P. 'Jeanie' dezelfde omstandigheden, Thomas?

Ook mijn vraag aan Thomas hoe je dat oplost in de rotstuin om die heel de tijd vochtig te houden. Die P. 'Jeanie' ken ik ook niet ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Primula - 2023
« Reactie #43 Gepost op: 18 april 2023, 21:28:27 »
Primula marginata 'Mauve Mist' is dan wel een serieus beetje groter, dit jaar bloeit hij, maar bij lange na niet even enthousiast als vorig jaar..(foto 3)

De foto van vorig jaar is echt wel een plaatje , een echte prijswinnaar ! Ik heb de indruk dat hij ook wel wat van zijn blad kwijt is en dat het blad minder berijpt is Luc ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1018
Re: Primula - 2023
« Reactie #44 Gepost op: 18 april 2023, 22:09:45 »
Primula allionii β€˜Tony’
Met vriendelijke groet