Beelden van en activiteiten in en rond onze rotstuinen > Plantenziektes, ongedierte en hun bestrijding

Problemen met ongedierte in de tuin

(1/4) > >>

Frankie Wulleman:
Het ziet er naar uit dat nu ook crocus onmogelijk wordt in mijn tuin...

De laatste dagen is een of andere vogel, ik vermoed een merel (of een vlaamse gaai), vakkundig alle crocussen aan het uithalen. De dief komt af op het crocusloof en haalt vervolgens de bollen uit de grond. Wat rest is een gat in de grond en het afgebeten loof. Enkel de crocussen worden geviseerd, andere bollen niet. De verliezen zijn aanzienlijk, een drama eigenlijk, sieberi, nubigena, enz... allemaal naar de vaantjes. Zowat de helft van de collectie is reeds gereduceerd. Een mens vraagt zich af of hij hiermee nog moet doorgaan... . Dan nog maar zwijgen van de vele slakkenvraat in de rest van de tuin die reeds tal van rotsplanten het leven heeft gekost. Teveel is trop en trop is teveel.

Kris De Raeymaeker:

--- Citaat van: Frankie Wulleman op 11 maart 2024, 19:27:24 ---Het ziet er naar uit dat nu ook crocus onmogelijk wordt in mijn tuin...
De laatste dagen is een of andere vogel, ik vermoed een merel (of een vlaamse gaai), vakkundig alle crocussen aan het uithalen. De dief komt af op het crocusloof en haalt vervolgens de bollen uit de grond. Wat rest is een gat in de grond en het afgebeten loof. Enkel de crocussen worden geviseerd, andere bollen niet. De verliezen zijn aanzienlijk, een drama eigenlijk, sieberi, nubigena, enz... allemaal naar de vaantjes. Zowat de helft van de collectie is reeds gereduceerd. Een mens vraagt zich af of hij hiermee nog moet doorgaan... . Dan nog maar zwijgen van de vele slakkenvraat in de rest van de tuin die reeds tal van rotsplanten het leven heeft gekost. Teveel is trop en trop is teveel.

--- Einde van citaat ---

Oei , klinkt redelijk dramatisch Frankie ... ...heel  spijtig om te horen ...Hopelijk kan je toch nog de bollen recupereren ? Ik vermoed dan toch dat dit meer is dan een merel?  Kauwen ? Tuurlijk moeten we doorgaan ....ik denk dat ieder van ons al een keer dat soort hallucinante situatie heeft meegemaakt . Waarmee ik dit niet wil minimaliseren ...Ja de slakken , ik herken het ! Kop op Frankie !

Frankie Wulleman:

--- Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 maart 2024, 20:02:12 ---
--- Citaat van: Frankie Wulleman op 11 maart 2024, 19:27:24 ---Het ziet er naar uit dat nu ook crocus onmogelijk wordt in mijn tuin...
De laatste dagen is een of andere vogel, ik vermoed een merel (of een vlaamse gaai), vakkundig alle crocussen aan het uithalen. De dief komt af op het crocusloof en haalt vervolgens de bollen uit de grond. Wat rest is een gat in de grond en het afgebeten loof. Enkel de crocussen worden geviseerd, andere bollen niet. De verliezen zijn aanzienlijk, een drama eigenlijk, sieberi, nubigena, enz... allemaal naar de vaantjes. Zowat de helft van de collectie is reeds gereduceerd. Een mens vraagt zich af of hij hiermee nog moet doorgaan... . Dan nog maar zwijgen van de vele slakkenvraat in de rest van de tuin die reeds tal van rotsplanten het leven heeft gekost. Teveel is trop en trop is teveel.

--- Einde van citaat ---

Oei , klinkt redelijk dramatisch Frankie ... ...heel  spijtig om te horen ...Hopelijk kan je toch nog de bollen recupereren ? Ik vermoed dan toch dat dit meer is dan een merel?  Kauwen ? Tuurlijk moeten we doorgaan ....ik denk dat ieder van ons al een keer dat soort hallucinante situatie heeft meegemaakt . Waarmee ik dit niet wil minimaliseren ...Ja de slakken , ik herken het ! Kop op Frankie !

--- Einde van citaat ---

Het is dramatisch, Kris. Van bollen recuperen is helemaal geen sprake. Die zijn opgevreten. Ik vermoed toch een merel. Die beesten kunnen lelijk huishouden. Maar het wordt allemaal erg ontmoedigend. Een deel van die crocussen heb ik zelf opgekweekt uit zaad en je weet zelf ook wel dat daar best wat tijd over gaat. Neen, een geleidelijke afbouw van deze hobby dringt zich op.

Tezelfdertijd besef ik ook dat dit voor een groot deel gepaard gaat met de klimaatswijziging. Vroeger was het veel langer koud waardoor plaagbeesten als slakken minder de kans hadden om te fourageren. Nu is het heel de winter nat en ca. 10°C waardoor ze voortdurend op pad zijn om het eerste loof en bloemen op te vreten. Dit weekend was ik nog in een bos waar een immense populatie narcissus stond. De bloemen waren er massaal opgevreten door de slakken. Vrijwel geen enkele bloem was ongehavend. Dus ook in de natuur is het kommer en kwel.

In de tuin is al het ontspruitend loof van planten als Dianthus, Erigeron, Aster alpinus, Phlox enz... afgevreten waardoor de planten helemaal verzwakken. In het beste geval komen ze er nog door, maar bloemen mag je vergeten. Zulke absurde toestanden doen een mens toch nadenken. Waar ben je eigenlijk nog mee bezig...?

Mark Stolk:
Hou moed! Hier hetzelfde slakkenprobleem, maar de wal zal het schip keren (zoals we hier zeggen). Er komt altijd een oplossing in de natuur: er komen meer slakken predatoren of de slakken leggen het loodje door te weinig voedsel. Uiteraard heb je dan een minder jaar, maar het volgende jaar is dan weer beter. Ik kan me overigens haast niet voorstellen dat een merel crocusbollen omhoog kan halen. Zijn het geen muizen? Die hebben bij mij de tulpenbollen ‘verwijderd’.

Herman Mylemans:
Ik ben al van in december bezig met slakkenkorrel. Maar de slakken kweken sneller dan dat ze vernietigd worden. Ik wissel wel af van merk van korrel. Het zal ook wat droger moeten worden. Merels zijn sterke vogels, ik zie ook regelmatig planten die ze uitgetrokken hebben. Het voordeel van al de regen is dat je die planten meestal kan terugplaatsen omdat ze niet uitgedroogd zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie