Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 635040 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2505 Gepost op: 18 juli 2019, 13:05:11 »
Edraianthus soorten kiemen als onkruid op tufsteen ..... Zelfs op de hardere stenen lijkt het voor hun geen probleem om hun zaden te laten ontkiemen ....Moest je er zelf zaadjes opstrooien zou het misschien niet lukken ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "


Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2507 Gepost op: 8 februari 2020, 13:06:08 »
Saxifraga scardica  is nu eens een Sax die geen probleem maakt van de hete en droge zomers van de laatste 2 jaar ....Zo staat hij er nu vandaag bij , knopjes groeien ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2508 Gepost op: 8 februari 2020, 17:24:20 »
Saxifraga scardica  is nu eens een Sax die geen probleem maakt van de hete en droge zomers van de laatste 2 jaar ....Zo staat hij er nu vandaag bij , knopjes groeien ...

Mag ook wel eens Kris !  Ik moet hier nog een aantal Sax. overblijfselen 'wegschrapen' uit hun tufthuis, kansloos gesneuveld in de afgelopen 2 verschroeiende zomers....  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2509 Gepost op: 9 februari 2020, 22:53:08 »
Saxifraga scardica  is nu eens een Sax die geen probleem maakt van de hete en droge zomers van de laatste 2 jaar ....Zo staat hij er nu vandaag bij , knopjes groeien ...

Zeer mooie species die een harde pol maakt. En er zitten heel wat knoppen klaar. Bij mij bloeit deze soort niet zo uitbundig. Blijkbaar heb je een goede kloon te pakken. Mocht je daar ooit een rozetje van op overschot hebben...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2510 Gepost op: 10 februari 2020, 10:29:03 »
Saxifraga scardica  is nu eens een Sax die geen probleem maakt van de hete en droge zomers van de laatste 2 jaar ....Zo staat hij er nu vandaag bij , knopjes groeien ...
Zeer mooie species die een harde pol maakt. En er zitten heel wat knoppen klaar. Bij mij bloeit deze soort niet zo uitbundig. Blijkbaar heb je een goede kloon te pakken. Mocht je daar ooit een rozetje van op overschot hebben...

Hey Frankie , vroeger bloeide hij hier ook maar spaarzaam ...Maar vooral na de laatste 2 warme/droge  zomers zie ik de performance wat dat betreft fel omhoog gaan ...
Dit is ook het beste resultaat wat ik tot nog toe mocht bereiken . Hij staat echt op het meest zonnige en warme plekje in de tuin en de plant is nu het het gat in de tufsteen al helemaal overgroeid .Dus ik vermoed dat de warme zomers er iets mee toemaken hebben ? Ik houd je vraag in gedachte .....Als je er nu eentje zou afhalen , krijg je dat dan aan de wortel ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2511 Gepost op: 10 februari 2020, 10:35:42 »
Dat ze in de natuur ook niet altijd heel veel bloeien zien we op bijgaande foto's die ik heb gemaakt in FYR Macedonia ....

Misschien ligt het dan toch wat aan de goeie kloon .... ((--11
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2512 Gepost op: 10 februari 2020, 17:29:25 »
Saxifraga x clarkei 'Sidonia' .

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2513 Gepost op: 10 februari 2020, 21:05:16 »
Saxifraga scardica  is nu eens een Sax die geen probleem maakt van de hete en droge zomers van de laatste 2 jaar ....Zo staat hij er nu vandaag bij , knopjes groeien ...
Zeer mooie species die een harde pol maakt. En er zitten heel wat knoppen klaar. Bij mij bloeit deze soort niet zo uitbundig. Blijkbaar heb je een goede kloon te pakken. Mocht je daar ooit een rozetje van op overschot hebben...

Hey Frankie , vroeger bloeide hij hier ook maar spaarzaam ...Maar vooral na de laatste 2 warme/droge  zomers zie ik de performance wat dat betreft fel omhoog gaan ...
Dit is ook het beste resultaat wat ik tot nog toe mocht bereiken . Hij staat echt op het meest zonnige en warme plekje in de tuin en de plant is nu het het gat in de tufsteen al helemaal overgroeid .Dus ik vermoed dat de warme zomers er iets mee toemaken hebben ? Ik houd je vraag in gedachte .....Als je er nu eentje zou afhalen , krijg je dat dan aan de wortel ?

Een rozetje nu oppotten zal normaal in de loop van het voorjaar wortel schieten.
Ik weet  niet of S. scardica gemakkelijk stekt. Niet alle saxifraga's laten zich makkelijk stekken.

In de volle zon, zeg je? Bijna niet te geloven. Het is nog altijd een saxifraga, he. Geen last van brandschade op de plant, dan?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2514 Gepost op: 10 februari 2020, 21:06:30 »
Dat ze in de natuur ook niet altijd heel veel bloeien zien we op bijgaande foto's die ik heb gemaakt in FYR Macedonia ....

Misschien ligt het dan toch wat aan de goeie kloon .... ((--11

Een goede kloon kan zeker het verschil uitmaken, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2515 Gepost op: 10 februari 2020, 21:34:15 »
Een rozetje nu oppotten zal normaal in de loop van het voorjaar wortel schieten.
Ik weet  niet of S. scardica gemakkelijk stekt. Niet alle saxifraga's laten zich makkelijk stekken.
In de volle zon, zeg je? Bijna niet te geloven. Het is nog altijd een saxifraga, he. Geen last van brandschade op de plant, dan?

Toch wel Frankie ....hier bij mij een heel sterke Sax wat dat betreft !!! Nooit enige last van brandschade gehad ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2516 Gepost op: 11 februari 2020, 14:52:49 »
Er is hier al veel verteld over de voordelen van tufsteen ....er zijn natuurlijk ook nadelen ...
Zeker na zo een natte winter . En mos is daar eentje van ...Deze Saxifraga 'Tenerife ' wordt haast versmacht door mos en opdringerige zaailingen van ....
De zaailing op deze verticale plek gaat zeker niet hinderlijk zijn ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2629
  • Geslacht: Man
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2517 Gepost op: 11 februari 2020, 17:21:33 »
Er is hier al veel verteld over de voordelen van tufsteen ....er zijn natuurlijk ook nadelen ...
Zeker na zo een natte winter . En mos is daar eentje van ...Deze Saxifraga 'Tenerife ' wordt haast versmacht door mos en opdringerige zaailingen van ....
De zaailing op deze verticale plek gaat zeker niet hinderlijk zijn ...
Dat mos is inderdaad een nadeel Kris,zeker wanneer het tussen de plant zit.Probeer er zoveel mogelijk tussen uit te halen met een scherp mesje.Je moet dan wel oppassen dat je de planten niet beschadigd.Gelukkig heeft  tufsteen veel meer voordelen,en daar ben ik en de planten blij mee.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2518 Gepost op: 11 februari 2020, 20:30:39 »
Dat mos is inderdaad een nadeel Kris,zeker wanneer het tussen de plant zit.Probeer er zoveel mogelijk tussen uit te halen met een scherp mesje.Je moet dan wel oppassen dat je de planten niet beschadigd.Gelukkig heeft  tufsteen veel meer voordelen,en daar ben ik en de planten blij mee.

Een werkje dat ik inplan wanneer het zonneke al wat meer kracht geeft Theo  .... :) ;)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin
« Reactie #2519 Gepost op: 13 februari 2020, 16:51:57 »
Ik liet ze al elders zien, maar gezien ze echt wel in een tufsteen groeien horen ze hier ook thuis :

Draba dedeana

en

Draba hispanica
Harelbeke-West-Vlaanderen