Auteur Topic: Dactylorhiza  (gelezen 113475 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #390 Gepost op: 6 juni 2017, 17:11:15 »
De altijd statig bloeiende Dactylorhiza x 'Craigton Spire' trekt zich ook op gang.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Dactylorhiza
« Reactie #391 Gepost op: 6 juni 2017, 17:24:13 »
De altijd statig bloeiende Dactylorhiza x 'Craigton Spire' trekt zich ook op gang.

Ziet er heel goed uit Luc , een prachtige groep !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #392 Gepost op: 6 juni 2017, 22:15:25 »
Dactylorhiza , de helft zoveel bloei als vorig jaar,misschien toch ook hier de weersomstandigheden die dit veroorzaken?? ))4
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #393 Gepost op: 6 juni 2017, 22:18:10 »
Nog wat close- ups...
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dactylorhiza
« Reactie #394 Gepost op: 6 juni 2017, 22:38:48 »
Dactylorhiza , de helft zoveel bloei als vorig jaar,misschien toch ook hier de weersomstandigheden die dit veroorzaken?? ))4

De rietorchissen bij mij in de buurt zijn minder in getal dan vorig jaar. Het is kennelijk een slecht orchideeën jaar. Niet alleen in Wallonië, ook in Nederland. De droogte, die in maart begon is de boosdoener, denk ik.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Dactylorhiza
« Reactie #395 Gepost op: 6 juni 2017, 23:06:32 »
Dactylorhiza , de helft zoveel bloei als vorig jaar,misschien toch ook hier de weersomstandigheden die dit veroorzaken?? ))4

Toch wel uitermate prachtig, wat je toont, Jos. Vertel daar eens wat meer over. Hoe heb je dit wondermooie tuingedeelte aangelegd?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #396 Gepost op: 7 juni 2017, 08:36:38 »
Dactylorhiza , de helft zoveel bloei als vorig jaar,misschien toch ook hier de weersomstandigheden die dit veroorzaken?? ))4

Een schitterende en heel natuurlijke aanblik Jos !!  Mooie verwezenlijking !  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #397 Gepost op: 7 juni 2017, 09:29:43 »
De altijd statig bloeiende Dactylorhiza x 'Craigton Spire' trekt zich ook op gang.

Schitterend, Luc!  ((12

Hier staat Dactylorhiza sphagnicola nu volop in bloei.

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #398 Gepost op: 7 juni 2017, 21:07:48 »
Dactylorhiza , de helft zoveel bloei als vorig jaar,misschien toch ook hier de weersomstandigheden die dit veroorzaken?? ))4

Toch wel uitermate prachtig, wat je toont, Jos. Vertel daar eens wat meer over. Hoe heb je dit wondermooie tuingedeelte aangelegd?
Het is bijna 14 jaar geleden dat ik dit stuk grond kon kopen .Er stond toen nog mais op!
Het is altijd mijn wens geweest om voor mijn oude dag een tuin aan te leggen waarin ik men kan uitleven.
Het is dit jaar uitermate slecht verlopen door de rare winter en voorjaar,veel dode bomen en struiken,daarom veel kale plekken.
Ik krijg de tuin dit jaar  ook niet op orde,bijna dagelijks veel werk om er toch nog wat van te maken.

Ik ben van plan komende winter uitgebreid verslag te doen over hoe de tuin is ontstaan,dus nog even geduld.
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dactylorhiza
« Reactie #399 Gepost op: 8 juni 2017, 20:01:03 »
Dit is de eerste biotoop met Dactylorhiza. De orchideeën hebben zich gevestigd op en in een drijvende plant, waarvan mij de naam ontschoten is. De planten hebben uitsluitend water onder zich en desondanks groeien ze als een tierelier. Wonderlijk nietwaar?

1. Biotoop
2. idem van dichterbij. Het gaas is tegen de merels, die er als een gek in spitten en alle zaailingen eruit mikken
3. Dactylorhiza praetermissa groeit er.
4. Dactylorhiza praetermissa subsp. junialis ook

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dactylorhiza
« Reactie #400 Gepost op: 8 juni 2017, 20:36:46 »
Dit is de oudste biotoop. De orchideeën hebben zich spontaan gevestigd tussen de rhizomen van de lissen. Toen ik ophield met mos wieden, gingen de orchidee:en zich massaal uitzaaien. Mos is een ideale voedingsbodem voor zaden van orchideeën. Geen levermos, maar Sphagnum geloof ik.
De Irissen breiden zich steeds verder uit richting het midden van de vijver en de orchidee:en doen mee. Ook hier staan ze met hun wortels niet meer in aarde, maar er is water onder ze.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Dactylorhiza
« Reactie #401 Gepost op: 8 juni 2017, 20:40:17 »
Een derde biotoop is op een eilandje, gevormd door een stuk hout dat in het water op de bodem ligt. Er hebben  zich daar ook mos en waterplanten gevestigd en daar zijn de rietorchissen gekiemd.

Ik heb de boel wel een handje geholpen door al een paar jaren zaden overal uit te strooien. En ik laat overal mos groeien en als de vegetatie te dicht wordt (lissen waterplanten) dan knip ik dat af.
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2017, 20:42:31 door Gerrit Eijkelenboom »

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #402 Gepost op: 9 juni 2017, 18:28:10 »
Een spontane zaailing van een Dactylorhiza.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re: Dactylorhiza
« Reactie #403 Gepost op: 9 juni 2017, 18:29:07 »
Dactylorhiza maculata var ericetorum.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Dactylorhiza
« Reactie #404 Gepost op: 9 juni 2017, 18:47:49 »

Ik ben van plan komende winter uitgebreid verslag te doen over hoe de tuin is ontstaan,dus nog even geduld.

Dat is een verhaal dat we met spanning zullen volgen, Jos !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen