Auteur Topic: Burried treasures  (gelezen 5774 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:01:05 »
Frankie,
Mijn eerste project was een gewone serrebak die ik op mijn terras had staan (uit de zon). Ik heb geleerd dat de bollen er TE droog in worden en dat ze er te warm krijgen.
Droog is goed maar een aanwezigheid van een ietswat capillair vocht + warmte bovenaan en koelte langs onder is belangrijk. In hun oorspronkelijk groeiplaats is het heel erg warm maar de bollen zitten redelijk diep dus daar ik het wat koeler.

Dit wou ik creeƫren: vandaar dit bakje boven de volle grond.

Met die bak wil ik de bollen overzomeren, de bak gaat eraf rond eind september/begin oktober.
De bak gaat er terug op een week of 3 NA de bloei van de bewoners. Het zijn de meest oostelijk groeiende crocussen (the eastern runners zoals janis ze noemt - korolkowii/ alatavicus en michelsonii).
Tijdens de bloei kan ik ook gecontroleerd water bijgeven want deze hebben VEEL vocht nodig tijdens de bloei.

Ik hoop dat dit me veel zal bijbrengen.

Ik post zeker de resultaten!

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Burried treasures
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:29:03 »
Koude bak in volle grond voor oa. crocussen die na de bloei droog moeten gehouden worden. (michelsonii, alatavicus, bepaalde vormen van korolkowii).

Dat ziet er prima uit Ruben !  ((14  Een ideale plaats voor de moeilijkste soortjes .......
Als ik een kleine opmerking mag geven , het is niet helemaal duidelijk of er wel genoeg ventilatie in de bak aanwezig is ?
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2014, 21:00:10 »
Thx Danny!

Bedankt ook voor de tip! Ventilatie hmm, nu je dit zegt kan ik er wel inkomen dat dat het misschien te hermetisch is afgesloten.
De vraag is nu wel: hoe zorg ik voor meer ventilatie zonder dat er opnieuw meer vocht kan binnenkomen?


Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Burried treasures
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2014, 21:19:22 »
Thx Danny!

Bedankt ook voor de tip! Ventilatie hmm, nu je dit zegt kan ik er wel inkomen dat dat het misschien te hermetisch is afgesloten.
De vraag is nu wel: hoe zorg ik voor meer ventilatie zonder dat er opnieuw meer vocht kan binnenkomen?

Enkele zijkanten open maken, d.w.z., uw constructie verbouwen, jongeman. Een goede opmerking van Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Burried treasures
« Reactie #19 Gepost op: 14 april 2015, 13:51:20 »
1 jaar na datum.  ((12