Auteur Topic: Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)  (gelezen 197195 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #270 Gepost op: 30 september 2012, 10:07:36 »
Die beenderen eten mijn hondjes wel op, dus die zijn niet meer te vinden. Als ze nog puppy waren, dan aten ze ook botten (of laarzen), maar nu eten ze alleen nog graag beenderen.  :o --6 --6
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #271 Gepost op: 23 november 2012, 16:13:47 »
Op het forum is het akelig stil
maar ik heb alweer een rare gril
nee, het is niet te vermijden
ik wil jullie wel verblijden
met een stenen creatie
hopelijk valt die in jullie gratie .... ??? --6

Dit gezeverd zijnde, ik had nog een hoopje alledaagse, doordeweekse, doodgewone, simpele kinderkopjes of kasseistenen liggen. Die lagen daar maar te liggen, wat moet je daar nou mee ? Te klein om iets deftigs mee te maken zeker....
Nu ja, met die kleine kasseien heb ik dan maar een gigantisch klein rotstuintje gemaakt zeker ?
Het heeft al een eerste bewoner : Dianthus haematocalyx pindicola. Er zitten nog een paar bewoners bij, maar die zullen nog wel ooit eens aan bod komen bij de belevenissen van rotsplanten en harde stenen.
De bedoeling van dit mini rotstuintje is plaats te bieden voor zuurminnende plantjes. Kasseien zijn granieten stenen (porfier) en het mengsel bestaat uit 70 % steen (Japans split en lava) en de rest fijn zand, klei, turf en wat gewone lichte grond.
Normaal gezien gebruik ik bij rotstuinen als drainagelaag onderaan een dikke laag steenslagpuin, maar omdat dat grotendeels kalkhoudend is, heb ik dit in dit geval niet gedaan. Ik heb er zelfs geen drainagelaag onder gelegd.  :o
In de plaats daarvan een hoop echte, rode klei. --6
Het is mijn ervaring dat rotsplanten wel degelijk drainage nodig hebben, maar dat het grootste gedeelte toch wel redelijk wat vocht aan de wortels nodig heeft. Dit mengsel met heel veel steentjes biedt ze voldoende drainage, maar ze kunnen ook met een deel van de wortels in de klei groeien, als ze dat willen. Als ze niet willen, zullen ze het ook niet doen. ;D
Zo kan ik het natuurlijk altijd wel uitleggen, maar het is ook een experiment en we zien wel wat er van komt.

Ik ga er wat Androsace soortjes in proberen, zoals Androsace vandellii, pyrenaica, ciliata, alpina en wie weet wat nog ...

Wordt nog vervolgd .... ;)



 
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #272 Gepost op: 23 november 2012, 17:08:35 »
Dat ziet er weeral veelbelovend uit Jan !  Het groeit ongetwijfeld uit tot een klein paradijsje voor de bewoners die je daar komt te citeren - ik denk niet dat het gebrek aan drainage jou hier parten zal spelen als ik lees in wat voor doorlatend mengsel de plantjes zullen uitgeplant worden !  Dit komt goed !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #273 Gepost op: 23 november 2012, 17:59:18 »
Dank je, Luc.
Ik doe altijd mijn best voor die arme plantjes die in een voor hen 'onnatuurlijk' en avontuurlijk leven terechtkomen.... 8)
Hopelijk zijn ze mij hiervoor erkentelijk. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #274 Gepost op: 23 november 2012, 22:25:49 »
Op het forum is het akelig stil
maar ik heb alweer een rare gril
nee, het is niet te vermijden
ik wil jullie wel verblijden
met een stenen creatie
hopelijk valt die in jullie gratie .... ??? --6

Dit gezeverd zijnde, ik had nog een hoopje alledaagse, doordeweekse, doodgewone, simpele kinderkopjes of kasseistenen liggen. Die lagen daar maar te liggen, wat moet je daar nou mee ? Te klein om iets deftigs mee te maken zeker....
Nu ja, met die kleine kasseien heb ik dan maar een gigantisch klein rotstuintje gemaakt zeker ?
Het heeft al een eerste bewoner : Dianthus haematocalyx pindicola. Er zitten nog een paar bewoners bij, maar die zullen nog wel ooit eens aan bod komen bij de belevenissen van rotsplanten en harde stenen.
De bedoeling van dit mini rotstuintje is plaats te bieden voor zuurminnende plantjes. Kasseien zijn granieten stenen (porfier) en het mengsel bestaat uit 70 % steen (Japans split en lava) en de rest fijn zand, klei, turf en wat gewone lichte grond.
Normaal gezien gebruik ik bij rotstuinen als drainagelaag onderaan een dikke laag steenslagpuin, maar omdat dat grotendeels kalkhoudend is, heb ik dit in dit geval niet gedaan. Ik heb er zelfs geen drainagelaag onder gelegd.  :o
In de plaats daarvan een hoop echte, rode klei. --6
Het is mijn ervaring dat rotsplanten wel degelijk drainage nodig hebben, maar dat het grootste gedeelte toch wel redelijk wat vocht aan de wortels nodig heeft. Dit mengsel met heel veel steentjes biedt ze voldoende drainage, maar ze kunnen ook met een deel van de wortels in de klei groeien, als ze dat willen. Als ze niet willen, zullen ze het ook niet doen. ;D
Zo kan ik het natuurlijk altijd wel uitleggen, maar het is ook een experiment en we zien wel wat er van komt.

Ik ga er wat Androsace soortjes in proberen, zoals Androsace vandellii, pyrenaica, ciliata, alpina en wie weet wat nog ...

Wordt nog vervolgd .... ;)



 

mooie vorm van recycling, Jan houd ons op de hoogte

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #275 Gepost op: 23 november 2012, 22:50:41 »
Ziet er prima uit Jan , ben benieuwd hoe het eruit zal zien binnen enkele jaren als de plantjes volgroeid zullen zijn.
Het valt me wel op, dat jullie mooiere ( onregelmatiger van vorm ) kaseistenen hebben . Hier zijn ze veel regelmatiger van vorm en moeilijker om iets moois van te maken denk ik.
Groetjes
Lily- Anne

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #276 Gepost op: 23 november 2012, 23:21:51 »
Dank je. De platte kant van de kasseien heb ik in de grond gestoken, en de onregelmatige of hoekige kant naar boven. Eigenlijk zit het grootste gedeelte van de kassei, dus de platte kant, in de grond.  Een vierkante kassei kan je gewoon schuin steken. Het geheel is afgewerkt met kleinere granietstenen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #277 Gepost op: 27 november 2012, 23:11:42 »
Zie daar een hoop stenen, die lagen al tientallen jaren juist voor mijn oprit .... onder de straat.
Nu zijn ze een volledige nieuwe straat aan het aanleggen met riolering en al.
Onder die oude straat zit het vol met deze stenen.
Ik heb weeral eens chance.
Die mannen waren goed bezig met hun rupskraan de stenen aan het zeven om ze dan op een kar te laden, ga ik vriendelijk vragen of ik er wat kan hebben.
Geen probleem, zeiden de mannen, hoeveel wil je er ?
Kan je al raden wat mijn antwoord was.
Aangezien die mannen van mij geen pint wilden (gevaarlijk tijdens het werk zeker), heb ik ze dan maar elk een plantje 'Schildersverdriet' gegeven, dat wilden ze wel.
Morgen kan ik nog stenen krijgen. Zou ik ?    -2( --11


Ze zien er nu niet mooi uit, maar als je ze afspuit, zijn het mooie grijze stenen. Misschien voor een of andere crevice garden of zo iets .... 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #278 Gepost op: 28 november 2012, 06:27:49 »
Jawadde Jan, heb jij even geluk, daar kun je een wondermooie rotstuin mee opbouwen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #279 Gepost op: 28 november 2012, 08:39:35 »
"Some guys have all the luck"...  ((10 ((10   Da's de titel van een liedje, geloof ik...

Sommige mensen delven naar goud, maar de rotstuinier delft naar stenen hé Jan !  ((14

Fantastische vondst !
« Laatst bewerkt op: 28 november 2012, 09:58:50 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #280 Gepost op: 28 november 2012, 10:47:04 »
Zie daar een hoop stenen, die lagen al tientallen jaren juist voor mijn oprit .... onder de straat.
Nu zijn ze een volledige nieuwe straat aan het aanleggen met riolering en al.
Onder die oude straat zit het vol met deze stenen.
Ik heb weeral eens chance.
Die mannen waren goed bezig met hun rupskraan de stenen aan het zeven om ze dan op een kar te laden, ga ik vriendelijk vragen of ik er wat kan hebben.
Geen probleem, zeiden de mannen, hoeveel wil je er ?
Kan je al raden wat mijn antwoord was.
Aangezien die mannen van mij geen pint wilden (gevaarlijk tijdens het werk zeker), heb ik ze dan maar elk een plantje 'Schildersverdriet' gegeven, dat wilden ze wel.
Morgen kan ik nog stenen krijgen. Zou ik ?    -2( --11


Ze zien er nu niet mooi uit, maar als je ze afspuit, zijn het mooie grijze stenen. Misschien voor een of andere crevice garden of zo iets .... 8)

Jan, bij ons in Holland is het zo, dat je in sommige beroepen een bekeuring kunt krijgen als je tijdens werktijd bier drinkt (ARBO wet).
En de baas een hele hoge bekeuring (tot duizenden euro's).
Vandaar.
Verder ben je een "mazzelaar".
Veel plezier ermee.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #281 Gepost op: 28 november 2012, 17:33:34 »
Het zijn wel geen gouden stenen, maar wij liefhebbers kunnen er inderdaad iets mee doen, zeker als ze zonder veel moeite in je schoot geworpen worden, is het een buitenkans.
En in feite hebben ze gelijk, wat betreft die pint, als je met een rupskraan of een vrachtwagen moet rijden.

Vandaag dus nog een leveringske steentjes, ik schat een ton of 15. Mijn kruiwagen zal weeral afzien ! ;D
Dat kleine hoopje van gisteren was al weg geschept, dit bergje zal toch wel iets meer werk zijn. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #282 Gepost op: 28 november 2012, 20:39:47 »
Het zijn wel geen gouden stenen, maar wij liefhebbers kunnen er inderdaad iets mee doen, zeker als ze zonder veel moeite in je schoot geworpen worden, is het een buitenkans.
En in feite hebben ze gelijk, wat betreft die pint, als je met een rupskraan of een vrachtwagen moet rijden.

Vandaag dus nog een leveringske steentjes, ik schat een ton of 15. Mijn kruiwagen zal weeral afzien ! ;D
Dat kleine hoopje van gisteren was al weg geschept, dit bergje zal toch wel iets meer werk zijn. 8)


Gelukzak, mazzelaar, chanseur, bofkont, pietzak.  :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #283 Gepost op: 28 november 2012, 21:25:34 »
Als je zo iets prachtigs krijgt
zal er vast en zeker iets heel moois van gemaakt gaan worden.
Vol verwachting klopt ons hard..........................
Het is toch bijna sinterklaas of was dit wat boven aan je verlanglijstje stond :P

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Rotstuinen (over aanleg, evolutie, tuinzichten, natuurlijke tuinen ea)
« Reactie #284 Gepost op: 28 november 2012, 22:21:28 »
Het zijn wel geen gouden stenen, maar wij liefhebbers kunnen er inderdaad iets mee doen, zeker als ze zonder veel moeite in je schoot geworpen worden, is het een buitenkans.
En in feite hebben ze gelijk, wat betreft die pint, als je met een rupskraan of een vrachtwagen moet rijden.

Vandaag dus nog een leveringske steentjes, ik schat een ton of 15. Mijn kruiwagen zal weeral afzien ! ;D
Dat kleine hoopje van gisteren was al weg geschept, dit bergje zal toch wel iets meer werk zijn. 8)


Gelukzak, mazzelaar, chanseur, bofkont, pietzak.  :o
Pietzak is een nieuwe voor mij......... :P Heeft dat met Zwarte Piet te maken, dan heeft Bert toch gelijk, vol verwachting.......
« Laatst bewerkt op: 28 november 2012, 22:23:29 door Gerard Verweij »